spot_img

Forsvarets Challenger-fly patruljerer i Grønland og Middelhavet uden overfladeradar

Da Danmark i midten af marts og en måned frem sendte et Challenger-fly til Frontex, foregik det uden en funktionel maritim overfladeradar. Det samme gør sig gældende i Grønland, for ingen af de fire fly har en radar, der virker. Det betyder i praksis, at man kun kan flyve visuelt og har langt ringere muligheder for at finde frem til nødstedte til havs.

Flyvevåbnets fly af typen Challenger CL-604 er i forvejen kraftigt udfordrede. De aldrende fly i Eskadrille 721 tilbringer stadig længere tid på landjorden, hvor behovet for reparationer hyppigt tvinger dem i hangar til stor frustration for det personel, der skal flyve dem.

Men selv når flyene faktisk er i luften, har de alvorlige...

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Et kriseramt Boeing retter blikket mod Europa og udvider på hjemmebanen

Abonnement
REPORTAGE: Boeings civile forretning står i problemer til halsen, men koncernens forsvarsgren øjner store salg til et oprustningsvilligt Europa. Senere på måneden viser Boeing sine produkter frem på flyshowet i Farnborough, og som en del af optakten inviterede flygiganten OLFI og en række andre europæiske og amerikanske forsvarsmedier på...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

1 kommentar

guest
1 Kommentar
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Bjørn Toft Madsen
Læser
Bjørn Toft Madsen
8. maj 2024 0:21

Jeg ved godt vi har set os så lune på P-8 til en kæmpe stykpris, men jeg tillader mig alligevel at argumentere for SAABs GlobalEye (som også har en SeaSpray radar fra Leonardo). Det sidder på en Bombardier Global 6000 – så kan vi passende købe en VIP udgave af den også og vi kan dele piloter imellem VIP og AEW&C/ISR opgaverne, samt dele opgaver med vores svenske naboer. Med en GlobalEye kan vi også holde meget bedre øje med det kæmpe luftrum i Arktis; en opgave som en P-8 ikke kan løse.