spot_img

Forsvarets Challenger-fly patruljerer i Grønland og Middelhavet uden overfladeradar

Da Danmark i midten af marts og en måned frem sendte et Challenger-fly til Frontex, foregik det uden en funktionel maritim overfladeradar. Det samme gør sig gældende i Grønland, for ingen af de fire fly har en radar, der virker. Det betyder i praksis, at man kun kan flyve visuelt og har langt ringere muligheder for at finde frem til nødstedte til havs.

Flyvevåbnets fly af typen Challenger CL-604 er i forvejen kraftigt udfordrede. De aldrende fly i Eskadrille 721 tilbringer stadig længere tid på landjorden, hvor behovet for reparationer hyppigt tvinger dem i hangar til stor frustration for det personel, der skal flyve dem.

Men selv når flyene faktisk er i luften, har de alvorlige...

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Lad os endelig bygge krigsskibe i Danmark – og købe ubåde i udlandet. Nu!

Abonnement
KOMMENTAR. Anbefalingerne fra et maritimt partnerskib peger på, at der med fordel kan genopbygges en langsigtet dansk produktion af krigsskibe. Projektet har sine naturlige fordele – og markante ulemper. Fokus på danske arbejdspladser må aldrig stå i vejen for behovet for igen at investere i ubåde. Tirsdag morgen lancerede forsvarsminister...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

1 kommentar

guest
1 Kommentar
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Bjørn Toft Madsen
Læser
Bjørn Toft Madsen
8. maj 2024 0:21

Jeg ved godt vi har set os så lune på P-8 til en kæmpe stykpris, men jeg tillader mig alligevel at argumentere for SAABs GlobalEye (som også har en SeaSpray radar fra Leonardo). Det sidder på en Bombardier Global 6000 – så kan vi passende købe en VIP udgave af den også og vi kan dele piloter imellem VIP og AEW&C/ISR opgaverne, samt dele opgaver med vores svenske naboer. Med en GlobalEye kan vi også holde meget bedre øje med det kæmpe luftrum i Arktis; en opgave som en P-8 ikke kan løse.