spot_img

Mangel på militære køretøjer forvandler transport af soldater til »ClubSyd på tur«

På Haderslev Kaserne mangler man køretøjer til at fragte værnepligtige og soldater rundt. Derfor udstyrer man dem med sko- og sædeovertræk og transporterer til og fra øvelser i civile Vikingbusser. De er tidskrævende og ude af trit med både operative behov og soldaternes selvforståelse, fortæller premierløjtnant Morten Kruse, som sammenligner det med turistfart.

Mange tidligere tjenestegørende i Forsvaret har formentlig tilbragt tid på ladet af en lastbil på vej til øvelser og skydelejre. Den praksis er siden blevet vurderet til at være sikkerhedsmæssigt uforsvarlig og derfor indstillet, hvorfor Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) i 2017 satsede på...

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

»Hver gang Putin har eskaleret, er vi kommet rendende med for lidt og for sent«

Abonnement
INTERVIEW. Det er mange år siden, Anders Fogh Rasmussen indstillede sin parlamentariske karriere og satte sig for bordenden som generalsekretær i Nato. Nu er han en fri fugl, og det kommer særligt i udtryk i Venstre-koryfæets udtalte og uforbeholdne støtte til Ukraine. Vesten skal træde mere i karakter og...

Kommentér artiklen ...

7 KOMMENTARER

guest
7 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
7. december 2023 22:42

Alle styrelserne er blevet DJØFiseret, det er nok den enkle sandhed og de er sgu ligeglade med train as you fight – bare at regnearket i teorien passer og at formularerne er korrekt udfyldt.
Det bliver et kæmpearbejde at få forsvaret på rette vej igen – engang når politikerne får lukket de styrelser eller får dem lagt ind under forsvarschefen igen og dermed kommer den millitære nødvendighed i forreste række igen og ikke i sidste som nu

Robert Teddy Jensen
Læser
Robert Teddy Jensen
9. december 2023 18:54

Jeg måtte lige kontrollere kalenderen en ekstra gang, da jeg læste denne artikel – men nej, det er ikke 1. april. Jeg tænker, at mindste fællesnævner i hæren er motoriseret infanteri, der som minimum må have køretøjer, der på taktisk vis kan bringe dem i nærheden af fjenden. Jeg skal ikke kunne afvise, at dette ikke kan ske i mindre køretøjer, men som minimum må køretøjerne kunne transportere en gruppe med al dens udrustning frem til et område tæt på indsættelsen. Den opgave kan man ikke løse med en Mercedes Vito bus. Hvad f…. foregår der? Er der ikke en voksen tilstede.
Og det er da helt skævt, at den største bekymring hos de involverede fagforeningsformænd er, at tiden til at administrere bestilling af disse ubrugelige køretøjer er for stor. Ikke et ord om det uhensigtmæssige i, at deres medlemmer ikke har det rette køretøj til opgaven.

Sidst ændret 6 måneder siden af Robert Teddy Jensen
Thomas Dahl
Læser
Thomas Dahl
10. december 2023 13:42

Dette er ikke et isoleret problem i forsvaret og skal hverken ses eller løses som sådan.
Problemet er 30+ år med ‘New Public Management'(NPM) korrupt politisk indoktrinering, også bedre kendt under betegnelsen ‘djøfficeringen’, af tjenestemandskorpset af statslige/offentlige ansatte, de folkevalgte samt uddannelsesinstitutionerne.
Djøfferiets forståelses- og erfaringsrammer rækker ikke ud over NPM/Lean og hvad andre styringsværktøjer NPM anvender og derfor er systemet ikke i stand til at løse problemer der er opstået pga. NPMs dogmatiske ideologi, og løsningen af samfundsproblemer har aldrig været formålet bag NPM men absolut kontrol med statsapparatet har og er.
Skal Forsvaret, og Danmark, reddes fra djøfficeringens ødelæggende og nedbrydende greb om landets ledelsesstrukturer og vitale ressourcer skal hele systemet undergå et totalt kollaps først. Et kollaps der skal munde ud i en vanærende afsked med, og afsværgelse af NPM(djøfferiet) som værende landsskadeligt og en kætterisk menneskefjendsk ideologi som hører til blandt de andre historiske store totalitære og autoritære ideologier der har plaget menneskeheden gennem de sidste 170 år..
Samfundet skal indrettes efter hvad der tjener folkets interesser frem for systemets, og skal Forsvaret have et folkeligt fundament der kan sikre befolkningens opbakning, patriotisme og den nødvendige rekruttering,skal Forsvaret alene tjene folkets interesser.
Det bliver et projekt der vil tage mindst en hel generations tid, hvis ikke to, at gennemføre og det vil kræve offervilje og solidaritet fra alle borgere at udføre. Er dette ikke til stede vil NPMs iboende korrupte formål kvæle de sidste rester af velstand, fædrelandskærlighed og sammenhold Danmark endnu besidder, og tilstanden som failed state vil være den uundgåelige fremtid.

Carl Alex Friis Nielsen
Læser
Carl Alex Friis Nielsen
11. december 2023 14:55
  1. Det ville måske hjælpe hvis man igen tillod transport af personnel på ladet af lastbiler.
  2. LEAN kan fungere ganske udemærket; men det kræver at man vil det og gennemfører det. Eksempelvis indebærer det at man decentraliserer beslutninger og at man indkøber bufferlagre af materiel og reservedele passende til forventet forbrug og forsyningskædernes pålidelighed – Begge dele noget DJØF’er har svært ved.
Bjørn Toft Madsen
Læser
Bjørn Toft Madsen
11. december 2023 17:43

Nu er det jo mange år siden min reserveofficer tjeneste sluttede, men det har fuldstændigt slået mig i gulvet, at man ikke længere kører soldater i deres køretøjer. Hvad skete der med Train Like You Fight, Fight Like You Train? Skal de i Vito når ballonen går op (hvis ikke den allerede er gået op)?

Sidst ændret 6 måneder siden af Bjørn Toft Madsen
Thomas Reimann
Læser
Thomas Reimann
13. december 2023 7:22

Desværre en kedelig realitet for alle enheder grundet juristernes tolkning af færdselsloven vedr. lastbiler med personel bagi.
Hvornår går det op for juristerne, at forsvaret har og skal have anderledes muligheder af hensyn til operative opgaver? Og hvorfor har forsvarets øverste ledelse ikke sat sig igennem overfor disse dårlige beslutninger?

Og når nu man tog lastbilerne væk fra enhederne, hvorfor fik de så ikke nok Vito’er til at løfte sig selv? Til to kompagnier fik man 1,5 løftekapacitet.
Og ikke nok med det, øvelserne bliver nu ødelagt af mange værnepligtige, der skal være chauffører og dermed skal overholde køre-/hviletid!
Og så bliver de mange biler også skadet af brugen – for de bliver kørt af urutinerede værnepligtige kørere!
Hvad har det mon kostet i reparationer? Er det en besparelse? Og hvad med brændselsregnskabet, når et kompagni skal på skydebanen fx i Jægerspris, hvor der kun kan sidde 7 personer i én bil set i forhold til lastbiltransport?

Udover busser kan man også stille spørgsmålstegn ved delebilen, hvor der er for få og man ikke akut kan booke en bil, hvis man får en ad hoc opgave…
Få nu nogle administrative køretøjer ud til stabene til disse ad hoc opgaver…

Henrik Zetterquist
Læser
Henrik Zetterquist
13. december 2023 16:30

Først når DJØF’erne der mener 4 – dages arbejdsuge grundet for mange ligegyldige møder og for mange ligegyldige rapporter, som ingen alligevel læser eller handler på, når ned på 0 -dages arbejdsuge er der håb for os – ikke bare Forsvaret!