spot_img

Skandaleramt ministerium kan blive Jakob Ellemann-Jensens og Venstres redning

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

ANALYSE: Mens Forsvarsministeriet endnu en gang er epicenter i en omfattende skandale, har Jakob Ellemann-Jensen vist en for forsvarsministre sjælden handlekraft. Det styrker hans position. Hvis han tør vise lederskab og gennemføre massive omorganiseringer nu uden at vente på alle mulige analyser, vil han kunne vende billedet af sig selv og sit parti.

Midt i skandalen om hasteindkøbet af artillerisystemerne Atmos og Puls fra den israelske producent Elbit er det værd at bide mærke i et enkelt opsigstvækkende forhold. Mens Forsvarsministeriets departement, Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse atter en gang befinder sig sovset ind i en grød af fejl og videregivelse af forkerte og misvisende oplysninger til Folketinget, står Jakob Ellemann-Jensen (V) forholdsvis uberørt.

Vel er han skydeskive for kritik, fordi han holder sit embedsværk ud i strakt arm og nu har fyret sin departementschef, Morten Bæk, uden at vente på en ekstern advokatundersøgelse – og naturligvis, fordi han i minksagen kritiserede statsminister Mette Frederiksen (S) for præcis den praksis, han nu selv udøver. Men kritikken kan han leve med, for i den omfattende skandale ligger også nøglen til Jakob Ellemann-Jensens egen og partiet Venstres succes.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Ellemann fyrer departementschef Morten Bæk efter endnu et tillidsbrud

Forsvarsministeren blev midt i sympatien og medlidenheden i forbindelse med hans stress-sygemelding i februar af mange også vurderet for let som minister, vicestatsminister og formand for Venstre. Hvordan skulle en mand, der stræber efter at blive statsminister, klare mosten, når han går ned med stress halvanden måned efter sin tiltrædelse som minister? Og hvorfor vælger Jakob Ellemann-Jensen efter sin sygeorlov at vende tilbage til alle de samme poster, hvor arbejdspresset alene er vokset siden februar?

Partiet Venstre har savnet en stærk leder, og selv om det er gået overraskende godt med Troels Lund Poulsen som fungerende forsvarsminister og formand for partiet i fællesskab med Stephanie Lose, ja så ventede alle i partiet i spænding på Ellemanns tilbagekomst. Ville han være klar? Være frisk? Træde i karakter og sætte kursen for det kriseramte parti, som i en opinionsmåling på dr.dk i juni 2023 var nede under 10 pct.?

Da han tirsdag den 1. august vendte tilbage som forsvarsminister efter et halvt år, skete det med en optræden i to båndede simultaninterview på henholdsvis DR og TV2 om aftenen. Her fortalte han om, hvor hårdt det havde været at have stress, at han på et tidspunkt alene sad og stirrede ind i væggen uden troen på, at han nogensinde ville kunne vende tilbage til et normalt arbejde. Men det skete også uden, at han havde nogen overbevisende plan eller lunser til de glubske journalister.

Det var med andre ord en svag tilbagekomst, som ikke signalerede handlekraft eller en mand i førersædet.

Fejl på fejl på fejl på fejl

Få dage senere skulle han som sin første gerning håndtere den alvorlige sag om indkøb af artilleri i januar, hvor Folketingets Finansudvalg fik få timer til at godkende et hasteindkøb til samlet 1,7 mia. kr., fordi en tidsfrist ville udløbe med udgangen af januar. Siden afdækkede Altinget, at tidsfristen først udløb med udgangen af juni, og tirsdag måtte Jakob Ellemann-Jensen så gå bodsgang og undskylde til Folketinget og til befolkningen, at indkøbet ganske enkelt var gået for stærkt, og at Folketinget var blevet fejlinformeret ad flere omgange.

I samme ombæring offentliggjorde ministeren de to redegørelser fra henholdsvis Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. De afdækkede, at der var sket fejl i hele fire forhold. Ifølge redegørelserne 1) foretog Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse ikke en tilstrækkelig markedsafdækning, selv om FMI skrev til ministeriet, at styrelsen havde foretaget en sådan, 2) fik Folketinget ikke korrekte oplysninger om, hvorvidt beslutningsprocessen var var hastende og krævede behandling i Folketinget med kort frist, 3) orienterede FMI ikke departementet om, at styrelsen i januar havde indgået et forlig med Elbit, som afsluttede et retsligt søgsmål anlagt af Elbit mod FMI tilbage i 2020 og slutteligt 4) fik Folketingets Finansudvalg forkerte oplysninger om en såkaldt demonstrator, som blev lovet leveret i foråret, men som først er ankommet til Danmark i august.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Op af grøften

Det var hård kost. Men selv om Forsvarsministeriets departement, Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse havde haft flere måneder til at skrive redegørelserne, svarede de ikke tilfredsstillende på en række åbenlyse spørgsmål. Det syntes såvel ministeren som partierne i Folketinget, der bakkede op om Jakob Ellemann-Jensens plan om at iværksætte en ekstern advokatundersøgelse.

Når man efterfølgende læste departementschef Morten Bæks brev til ministeren, kunne man blive helt overrasket over, at han stadig var departementschef om onsdagen. Brevet, som var vedlagt redegørelserne til ministeren, var en lang undskyldning over, at »der i processen blev begået fejl, som desværre medførte, at Folketinget og forsvarsforligskredsen på nogle punkter fik forkerte oplysninger«, og ansvaret var ikke mindst hans.

Fredag var det imidlertid slut, da Jakob Ellemann-Jensen måtte hasteindkalde Folketingets partier, fordi der efter offentliggørelsen af redegørelserne var dukket et dokument op, som skulle have været med i redegørelserne. Det omtalte dokument var et første udkast til et af de aktstykker til Folketingets Finansudvalg, som var udarbejdet i Forsvarsministeriets departement og sendt til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI). I departementets redegørelse til ministeren tirsdag fremgik det imidlertid, at aktstykkerne var udarbejdet på baggrund af et udkast fra FMI.

Dét var dråben, der fik feltdunken til at løbe over. Jakob Ellemann-Jensen har ikke længere tillid til sin departementschef, som nu er fyret, mens Pernille Langeberg midlertidigt overtager som departementschef, ind til der er udpeget en ny.

Behøver ikke at afvente et ekspertudvalg

Dårligt var nyheden om fyringen ude, før De Radikale kritiserede, at Morten Bæk blev fyret, inden ministeren havde modtaget den eksterne advokatundersøgelse. Det kan undre. At være minister handler først og fremmest om at påtage sig et ansvar og ikke mindst agere som leder og øverste politisk chef. Det kræver en vis grad af stamina, mod og vilje. Ofte ser man ministre undlade at træffe nødvendige beslutninger, fordi de mangler modet. I stedet skaber de i virkeligheden utryghed, fordi de ikke tør tage hårde beslutninger uden at være dækket bag en analyse eller en undersøgelse, som giver dem rygdækning.

Jakob Ellemann-Jensen har fredag gjort det modsatte. Han har påtaget sig ansvaret og truffet sin afgørelse ud fra sin egen vurdering af sagen. Det vækker respekt og er det helt afgørende første skridt på vejen til at få genoprettet tilliden til det ministerium, som i alt for mange år har været sølet ind i den ene skandale efter den anden. Med fyringen optræder Jakob Ellemann-Jensen nok brutalt, og signalet er ikke til at misforstå. Der skal ryddes op, og så nytter det ikke at bevare fløjlshandskerne på.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Ellemann undskylder og kræver uvildig undersøgelse af forhastet artilleriindkøb

Forsvarsministeriet trænger i den grad til at få ryddet op – og ud. Det kræver en usentimental chef for bordenden, som tør træffe beslutninger på egen hånd og stå til ansvar for dem. På den måde kan skandalen om artillerikøbet vise sig at være både Jakob Ellemann-Jensens og partiet Venstres redning. Muligheden ligger lige for.

Siden 2014 har Forsvarsministeriet været viklet ind i en dysfunktionel organisering, hvor ”koncernen” er blevet ledestjernen, og alt militært er forsøgt omkalfatret til civil tankegang og logik. Forsvarschefen har ikke længere det sidste ord, og i stedet er ansvaret flydt ud i en række civile styrelser, hvor beslutningsgangene og uklare, koordinationsarbejdet kaotisk, langsommeligt og besværligt, og kommandovejen er ikke-eksisterende. Det har udviklet sig til et civilt ”styrelseshelvede”, som enhver uniformeret bander langt væk. Enhver forsvarsminister burde gøre det samme.

Jakob Ellemann-Jensen har i sin tid som leder af den blå opposition i den foregående folketingssamling argumenteret for at ændre strukturen og give forsvarschefen sit helhedsansvar tilbage. Problemet har vokset sig så stort, at de fleste partier ønsker at ændre organiseringen, hvilket er skrevet ind i det netop vedtagne forsvarsforlig på den måde, at et ekspertudvalg skal komme med anbefalinger til en fremtidig organisering af Forsvarsministeriet ressortområde.

Skandalen om artilleriindkøbet bekræfter kun problemerne, og hvis Jakob Ellemann-Jensen griber skandalen og fyringen af Morten Bæk og bruger det som en unik mulighed for at gennemtvinge en organisationsændring her og nu, vil hans popularitet internt i Forsvaret vokse betydeligt. Problemerne vil ikke forsvinde. Men det vil igen give en klar kommandostruktur, hvor ansvaret ikke længere flyder, og det vil både Jakob Ellemann-Jensen, Ventre, Folketinget og Danmarks befolkning være bedst tjent med. Han behøver slet ikke at vente på et ekspertudvalg, men kan sådan set gå i gang på mandag. Spørgsmålet er, om han tør?

Peter Ernstved Rasmussen etablerede OLFI i februar 2016 og er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i Odense i 2002. Han har en fortid som reserveofficer i Den Kgl. Livgarde med udsendelser til Bosnien i 1993 og Irak i 2004-2005. Foto: Thomas Rønn

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Sådan styrker vi effektivt Hjemmeværnet uden at bruge milliarder

BLOG. Hjemmeværnet er ofte blevet overset i diskussionerne om styrkelsen af Forsvaret og har heller ikke fyldt meget i den offentlige samtale om det nye forsvarsforlig. Niels Klingenberg Vistisen præsenterer her en række konkrete forslag til, hvordan Hjemmeværnet hurtigt og effektivt kan styrkes uden milliardinvesteringer. Jeg har ad flere omgange...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

3 KOMMENTARER

guest
3 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
12. august 2023 18:20

Kommentar til din analyse.
Det kommer simpelthen ikke til at ske, Peter – JEJ kommer IKKE til at ændre organiseringen inde der ligger en analyse, det får han ikke lov til af DJØF styret i forsvaresministeriet og styrelserne.
styrelserne virke ad helvede til, da der INGEN som har ansvaret for noget som helst – det er lettere at sømme budding op på væggen en at trænge igennem DJØF laget i styrelserne og få dem til at tager ansvar og ændre ting, som helt åbenlyst er noget Clusterfuck.
totalt håbløst system som SKAL ændres, men om det bliver ændret tilbage til at der er en kommandovej og nogen som rent faktisk HAR ansvaret, det tror jeg ikke at DJØF vældet vil tillade.
Vi må se og imens så må forsvaret og hjemmeværnet lider videre.
Jens

Niels Bregendahl
Læser
Niels Bregendahl
12. august 2023 11:08

FMI: et forlig med Elbit, Jeg har fulgt med, men jeg har ikke kunnet findedet forlig, som er “beskrevet” flere steder!!!
MVH
Niels Bregendahl

Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
14. august 2023 23:45

@ Jens Nielsen:
Den der med buddingen skal jeg huske 🙂