spot_img

Muligt havari sender ”Esbern Snare” på værft og hindrer deltagelse i Nato-øvelse

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

OPDATERET 24. MARTS: Efter alt at dømme var fregatten ”Esbern Snare” i slutningen af februar ude for et havari, der har gjort skibet ukampdygtigt i en længere periode. Blandt andet måtte Søværnet aflyse skibets deltagelse i den årlige øvelse Joint Warrior, hvor ”Esbern Snare” for første gang skulle have haft to helikoptere ombord på én gang.

Fregatten ”Esbern Snare” har efter alt at dømme været ude for et havari, der siden slutningen af februar har sat skibet ud af spillet. Ifølge OLFIs oplysninger sejlede ”Esbern Snare” på grund mandag den 27. februar, og i den forbindelse pådrog skibet sig øjensynlig skader, der betød, at det måtte aflyse deltagelsen i Nato-øvelsen Joint Warrior ved Norge for i stedet at sejle retur til Frederikshavn. Her gik det nogle dage senere i dok for at få udbedret skaderne.

Det var ellers meningen, at ”Esbern Snare” som en del af Joint Warrior, der fandt sted mellem 4. og 16. marts, for første gang nogensinde skulle have haft to skibsbårne helikoptere med ombord. De planer måtte efter havariet droppes, og mens den ene helikopter i stedet landede på fregatten ”Niels Juel”, fløj den anden retur til Flyvestation Karup.

Besætningen ombord på ”Esbern Snare” har fået strenge ordrer på ikke at omtale sagen offentligt. OLFI har ikke desto mindre modtaget flere af hinanden uafhængige henvendelser om sagen, ligesom AIS-oplysninger på siden MarineTraffic indikerer, at den danske fregat ikke har forladt Frederikshavn i tæt på en måned.

Artiklen fortsætter under opslaget …

At ”Esbern Snare” stadig tilses, bekræftes desuden af billeder, som det nordjyske skibsværft Orskov Yard A/S har delt på Facebook, og som stammer fra sidste uge. Værftsopholdet har dog varet længere end som så, og allerede midt i marts kunne man på direkte webcam-billeder fra Frederikshavn Havn se ”Esbern Snare” inde på værftsområdet.

Undersøges af Forsvarets Skibshavarikommission

OLFI har én gang talt med Forsvarskommandoen om sagen. Den 6. marts forlød det, at fregatten endte med at blive i Danmark pga. ikke nærmere definerede tekniske problemer. Ved samme lejlighed oplyste Forsvarskommandoen, at man arbejdede på at udsende en pressemeddelelse, som dog aldrig er blevet udsendt.

Forsvarskommandoen har 24. marts sendt følgende svar på OLFIs spørgsmål om havariet på vegne af Søværnskommandoen:

»Skibets tekniske overvågningssystem har registreret en uregelmæssighed, som ved nærmere undersøgelse viste sig at være en skade i en glasfiberdel, som beskytter en af skibets sensorer. Der blev ikke konstateret yderligere skader, og glasfiberdelen er blevet udskiftet,« skriver Forsvarskommandoen og fortsætter:

»Skaden er sandsynligvis opstået som følge af påvirkning udefra, men hvilken og hvordan skal afklares i den igangværende undersøgelse i Forsvarets Skibshavarikommission. Kommissionens arbejde har til opgave at afklare de nøjagtige omstændigheder omkring havarier, således erfaringen efterfølgende kan omsættes til tilpasning af relevant uddannelse, træning og procedurer.«

Forsvarskommandoen skriver afslutningsvis, at man i Søværnskommandoen ikke har nogen kommentarer til rådighedsgraden af materiel og derfor ikke vil svare på, hvornår ”Esbern Snare” igen er sejlklar.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Forsvarets genrejsning kræver en fordomsfri tilgang fra alle parter

DEBAT: Forsvaret står et sted, hvor den politiske og den militære sfæres indbyrdes relation er i fare for at stå i vejen for en historisk genopretning. For at den kan føres ud i livet, skal der derfor ikke kun ses på organiseringen af forsvarsområdet, men på kulturen, som man...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

3 KOMMENTARER

guest
3 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
3. april 2023 0:17

@ Kasper Junge Wester
Ja jeg så godt andetsteds at FKO havde bekræftet havariet efter jeg skrev min bemærkning, så jeg må nok trække min “forundrede” bemærkning tilbage og undskylde til maskinchefen. Har selv prøvet med inspektionskutteren Teisten at lidt vandindtrængning ved stævnrørpakningen, endte med at koste 2 uger på værft i Vestmannahavn, med afmontering af skrue og skrueaksel grundet dårlig forkromning.
God påske til jer alle 🙂

Sidst ændret 1 år siden af Palle Randløv
Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
29. marts 2023 9:41

Muligt haveri…. den har jeg ikke hørt før: er skibet i stykker eller ej, der er da vist en maskinchef / teknikchef der ikke har fulgt helt med 🙂