spot_img

FMI og Terma underskriver rammeaftale om levering af luftværn til 1. Brigade

Torsdag blev det officielt, at den danske forsvarsvirksomhed Terma skal levere et luftværnssystem til Hærens 1. Brigade. Uden stor mediefanfare underskrev Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og virksomheden en rammeaftale, som betyder, at Terma de næste 30 år står for vedligeholdelsen af luftværnet.

Danmarks største forsvarsvirksomhed, Terma, skal levere, opbygge og vedligeholde luftværnet til Hærens 1. Brigade de næste 30 år. Det står klart, efter at virksomheden og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) torsdag underskrev en rammeaftale med en historisk lang løbetid og en værdi af op til fem milliarder kroner. Det skriver styrelsen på sin hjemmeside.

Underskrivelsen foregik uden mediedeltagelse og gik formentlig mere ubemærket hen, end den ellers ville have gjort, da SVM-regeringen med opbakning fra Folketingets øvrige partier nogenlunde samtidig besluttede at donere samtlige af Hærens 19 CAESAR-artilleripjecer til Ukraine. Samtidig har det siden september stået klart, at FMI agtede at lave en såkaldt direkte tildeling af aftalen til Terma.

Med rammeaftalen bliver Terma system- og integrationsansvarlig for luftværnet, hvilket i praksis betyder, at Terma skal integrere alle systemets delelementer. Nogle af disse, herunder selve våbendelen, anskaffes via FMI’s eksisterende rammeaftaler, mens Terma skal konkurrenceudsætte indkøbet af en radar.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

FMI tildeler danske Terma kæmpeordre på levering af luftværnssystem til Hæren

Luftværnet skal i videst muligt omfang består af hyldevarer fremfor nyudviklinger og uafprøvet materiel og forventes monteret på bl.a. Hærens pansrede mandskabsvogne af typen Piranha 5, oplyser FMI.

FMI: Afgørende med én hovedleverandør

Med aftalen tager Danmark et vigtigt skridt i retning af at efterleve Natos styrkemål, hvilket det på en række områder ellers kniber med. Et af styrkemålene et netop opbygningen af et såkaldt Very Short Range Air Defence-system til 1. Brigade.

Aftalen giver anledning til tilfredshed i FMI, hvor man understreger vigtigheden af at have placeret ansvaret for systemet hos en enkelt leverandør:

»Den her aftale er grundstenen i det kommende arbejde med at opbygge et Very Short Range-luftværnssystem til Forsvaret. Af sikkerhedsmæssige hensyn er det afgørende, at vi indgår aftale med én hovedleverandør, der kan påtage sig systemhusansvaret for det samlede system, herunder integrationen af alle delsystemer,« siger chef for FMI generalløjtnant Kim Jesper Jørgensen.

»Samtidig er det afgørende, at den overordnede systemintegration foretages hos en national leverandør for at sikre væsentlige nationale sikkerhedsinteresser. Dette skal tilsikre, at eventuel ”nedetid” minimeres, og at behovet for opgradering og vedligehold kan opfyldes uden risiko for eksportrestriktioner fra udenlandske stater eller problemer med lange forsyningslinjer. Jeg er derfor virkelig glad for at kunne underskrive denne 30-årige rammeaftale med det danske firma Terma.«

»Afgørende for Hærens fortsatte udvikling«

I Terma glæder man sig selvsagt også over den historisk store opgave med at opbygge et luftværn, som man føler sig særdeles godt rustet til at løfte.

»Terma har stor erfaring med levering af luftforsvarssystemer, herunder den danske hærs Low Level Air Defense System M/93, DEHAWK til Flyvevåbnet, C-Flex til Søværnet samt lignende løsninger til civile virksomheder. Vi ser frem til det kommende samarbejde med FMI og Forsvaret og til at påtage os rollen som system- og integrationsansvarlige for de kommende danske luftværnssystemer,« udtaler administrerende direktør Jes Munk Hansen.

Artiklen fortsætter under henvisningen …

Statsrevisorernes beretninger afslører årelangt dansk investeringsefterslæb

Blandt de kommende brugere i den forsinkede 1. Brigade ser man frem til at kunne tage luftværnet i brug, fortæller generalmajor og hærchef Gunner Arpe Nielsen.

»Anskaffelse af et moderne luftværn er afgørende for Hærens fortsatte udvikling. Det vil være medvirkende til, at vi får en styrket hær, der er rustet til den moderne kampplads.«

Selvom der nu er skrevet under, går der dog en rum tid, før et færdigt produkt er klar til ibrugtagning af soldaterne. Tidshorisonten for den endelige levering af luftværnssystemet afhænger primært af produktionen af delkomponenter blandt underleverandørerne. Ifølge OLFIs oplysninger forventer aftaleparterne, at der går i hvert fald to år, før luftværnet står klart.

Andre læste også

Piloters »skelsættende« bekymringsbrev bør tages alvorligt, mener eksperter

Abonnement
Det bør mane til eftertanke, når 30 yngre piloter i Flyvevåbnet ser sig nødsaget til at henvende sig direkte til forsvarsministeren med bekymringer om uddannelsesniveauet. Det mener flere eksperter, som understreger, at piloternes pointer er legitime og velbegrundede. En af dem er tidligere forsvarschef Christian Hvidt, som kalder brevet...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

2 KOMMENTARER

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Peter Nielsen
Læser
Peter Nielsen
21. januar 2023 8:35

Det bliver spændende at se hvordan man vil tage hånd om den lidt mere komplekse vedligeholdelsestjeneste, Måske med Therma medarbejdere på rådighedskontrakt eller i et genoplivet virksomhedshjemmeværn?

Jan Rene Strojek
Læser
Jan Rene Strojek
26. januar 2023 17:48

Det ser ud til, at med Jacob Ellemann i stolen, sker der endelig (!) noget?! Jeg er ligeglad med det politiske, men ser på om manden m/k ved noget om emnet – og det gør JEJ tilsyneladende.
Og tænk sig: at hensyn til nationale interesser har man nu købt dansk… hvem har mon lykkedes med at snige sig udenom italiensk inkompetence denne gang?
Hvad bliver det næste? At man genåbner ammunitionsfabrikkerne på dansk jord, så man sikrer forsvarets evne til ret faktisk at have noget at kæmpe med? arhh … træerne vokser nok ikke ind i himlen. Og i et Excel-ark vil det stadig være nogle øre billigere at købe spansk eller noget andet tilsvarende?!
Og tænk hvis man havde taget over Øresund og købt svensk materiel? Materiel specielt egnet til det nordiske klima?! Visse vasse – det kommer ikke til at ske. For så var det jo bare at tage en folkevognsbus og køre over broen, hvis man manglede en reservedel. Nej, lad os i stedet forblive bundet til kontrakter, der grounder ellers fint materiel, fordi der mangler en bolt eller en møtrik. Nogen gange sidder jeg med fornemmelsen af, at FMI glemmer, at de som købere bør kunne forvente stor (!) imødekommenhed fra sælgerens side?
Efter alle de historier om ubegribelig inkompetence i relation til indkøb og materiel, så er det forfriskende med en positiv historie! TAK for det!