spot_img

Danmark bør investere i maritime overvågningsfly før anskaffelsen af ubåde

DEBAT: Anskaffelse af ubåde er et projekt, som formentlig vil tage omkring 10-12 år fra beslutning til operativ drift. Derfor bør Forsvaret indledningsvis investere i Boeings maritime overvågningsfly P8-A Poseidon, som vil være til stor gavn i jagten på ubåde i danske farvande.

Det er snart et halvt år siden, at de fem ”gamle” partier på Christiansborg i lyset af Ruslands invasion af Ukraine indgik »det nationale kompromis om dansk sikkerhedspolitik«. Hjørnestenen i kompromiset fra marts er, at Danmark inden udgangen af 2033 vil komme op på at bruge 2 pct. af BNP på forsvar. Vi har imidlertid hørt meget lidt om, hvad de mange nye penge kan og skal bruges til.

Jeg har et forslag, som bygger på forudsætningerne i det nationale kompromis. Flere politikere ønsker øjensynligt, at Danmark igen skal have ubåde. Det kan man som udgangspunkt ikke være uenig i. Men ubåde koster rigtigt mange penge, og de tager lang tid at anskaffe. At dømme ud fra Norges igangværende indkøb drejer det sig formentlig om en 10-årig horisont fra beslutning om køb, til bådene er overdraget, hvorefter der følger uddannelse og træning af besætninger på minimum to til tre år. Videre med basis i det norske indkøb af fire ubåde vil det koste cirka 33 mia. DKR, hvis man vælger de samme ubåde som Norge og Tyskland.

Fordelene ved ubåde er, at de har en meget lang udholdenhed på op til en måned neddykket, og samtidig er de stealth. Foruden torpedoer kan ubåde også medføre eksempelvis krydsermissiler evt. af typen Tomahawk, hvis amerikanerne giver lov. Ubåde har en unik mulighed for indhentning af elektroniske efterretninger, ligesom ubåde er ualmindeligt svære at opdage. De danske ubåde blev udfaset i 2004, men Søværnet har stadig erfarent personel med erfaring fra efterretningsindhentning ved hjælp af ubåde i Østersøen, Middelhavet og Den Persiske Golf.

Kan ikke se, hvad der foregår under vandet

Vi har i øjeblikket ingen troværdig evne til at se, hvad der foregår under vandet i danske farvande. Mens vi stadig bør overveje at springe på det norsk-tyske projekt, kunne vi indledningsvis købe det samme maritime overvågningsfly, som også Storbritannien, Tyskland og Norge allerede har købt. Det hedder P-8A Poseidon og bliver bygget af amerikanske Boeing.

Flyet har en rækkevidde på 1.200 sømil, en operationstid på fire timer og kan leveres med en meget stor sensorpakke. Et P-8A Poseidon vil kunne løfte en hel del af de opgaver, som ubådene skulle klare, og det kan dække store områder på relativ kort tid til en langt mindre indkøbspris.

Ifølge det norske forsvar koster projektet 11 mia. NOK for fem P-8A Poseidon svarende til 8,35 mia. DKR og dermed en stykpris på 1,65 mia. DKR. Med P-8A Poseidon vil Flyvevåbnet kunne dække Grønland og Østersøen på et par dage og samtidig have fly i reserve. Boeing P-8A kan endvidere medføre en del forskellige våben bl.a. MK-54 letvægts torpedoer og missiler af typen Harpoon. Leveringstiden på fly er langt under det halve af levering af fire ubåde.

Samarbejdspartnere i tre nabolande

Tyskland bestilte fem styk P-8 Poseidon i september 2021, og flyene forventes leveret allerede i 2024. Samtidig betyder den igangværende udbredelse af P-8 Poseidon, at Danmark ville have samarbejdspartnere i foreløbigt tre nabolande foruden USA. Det er indlysende, at et fly bygget med facon som en Boeing 737 ikke er nogen stealth platform. Men den er immervæk stadig i stand til at opsamle efterretninger og spore ubåde.

Med havovervågningen varetaget af et kapabelt fly kan vi udfase de aldrende Challenger og nøjes med de forventede nye VIP-fly, som regeringen har brug for. Erfaringerne fra Challenger må være, at man ikke skal bruge et forretningsfly til havovervågning, som foregår året rundt 24-7 over bl.a. Nordatlanten.

P-8 Poseidon flyene vil være hurtig effekt for vores forsvarskroner og relativt billigt. Politikerne bør så overveje, om vi på langt sigt skal anskaffe ubåde, som godt nok er dyre i anskaffelse og har lang leveringstid, men til gengæld er billige i drift, når først vi har dem. Nye ubåde vil med stor sikkerhed ikke være operative indenfor det kommende forsvarsforlig – d.v.s. på denne side af 2033. Desuden vil ubåde komme 10-15 år for sent til at kunne bruge noget af det personel, der har haft aktiv erfaring med ubåde i Søværnet.

Af Lars-Henrik Arvedsen
Pensioneret skibsingeniør

Andre læste også

Action24 viser, at soldaterne selv er den bedste reklame for Forsvaret

KOMMENTAR. Action24 var en saltvandsindsprøjtning uden sidestykke, og jeg har i nyere tid aldrig set så mange glade og smilende soldater. Messen i Fredericia viste, at soldaterne sælger billetter helt uden styrelsernes indblanding. Send soldaterne ud på mini-messer i alle garnisonsbyer! Ja, det koster, men det kan være dyrere...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

14 KOMMENTARER

guest
14 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
René V. Nielsen
Læser
René V. Nielsen
8. august 2022 19:09

Jeg synes at P8-A Poseidon er et godt forslag, men der er ingen penge.
Det er et politisk trick at ”tale pengene op!” og hele folketinget gør det. Tricket består i at tælle fremtidens penge med som ikke er bevilliget.
Typisk siger politikerne noget i retning af ”Vi har nu bevilliget et markant løft til den offentlige trafik med 50 mia til XX ved at tilføre 5 mia over de næste 10 år”. Pengene skal så første gang udbetales om 2-3 år.
Jeg ved godt at det er banalt med valgperioden er i Danmark maks 4 år og i mellemtiden er der kommet der en ny regering og den føler sig så ikke bundet af den foregående regerings løfter og politik.
Sååå – det er en gang distanceblænderi eller en gratis omgang om du vil når regeringen og dens forligspartier siger at de bruger penge på forsvaret. De har intet bevilliget, men fremstår som om de har.
Jeg er sikker på at hvis jeg indkaldte de tre værnschefer i morgen og sagde at jeg havde 100 mia over de næste 5 år til militært hardware, så er jeg sikker på at de på stedet og i detaljer kunne liste deres ønskeliste op.

Laurits Jensen
Læser
Laurits Jensen
4. august 2022 6:25

Hold nu op! Vi er medlem af NATO, hvor USA, GB, Norge og måske også Tyskland har de kapaciteter i vores nærområde. Og når Sverige formodentlig snart også indtræder i sammenslutningen, har de også overvågningsfly at supplere med. Så der er tilstrækkelig kapacitet til at dække det danske søterritorium også. Nej, Danmark skal styrke de sø-kapaciteter der er blevet udsultet ifm. murens fald. Om det skal være på eller under havets overflade, er en anden diskussion, blot vil jeg mene at Arktis har udviklet sig til et Hot Spot i mere end én forstand, så det kan kun gå for langsomt med at få erstattet de fire inspektionsskibe af THET- klassen.

Hans Peter Michaelsen
Læser
Hans Peter Michaelsen
18. august 2022 13:59

P-8A Poseidon er glimrende hvis forsvarets primære opgave er ubådsjagt. Men for ca. samme stykpris og lavere driftsomkostninger kan man købe SAAB GlobalEye som dels har en 360 grader bugmonteret overfladeradar, en langtrækkende luftovervågningsradar samt ESM udstyr. GlobalEye er en langt mere fleksibel kapacitet som vil opfylde både NATO styrkemål for ISTAR kapacitet og give fleksibel luftrumsovervågning over Nordatlanten samt Østgrønland og tillige være velegnet omkring Østersøen. Det svenske forsvar har for nyligt bestilt to fly, så det vil også være muligt at drive flyene i fællesskab med det kommende NATO-land Sverige. Flyene kan opereres med besætninger fra Challenger – som alligevel nærmer sig end-of-life – suppleret med operatører fra FLV og SVN. Förvarnad är förberedd – nyttan med GlobalEye och ”Early Warning” (saab.com)

Jens Nielsen
Læser
Jens Nielsen
3. august 2022 15:33

Er en super ide, nu må vores politiker sgu snart se at komme igang og få landet det forsvarsforlig – der er brug for at forsvaret får en retning NU
Sæt nu igang med de No brainer indkøb som alle jo ved skal til.
Jens

Anders Schioldan
Læser
Anders Schioldan
3. august 2022 12:05

i orden med fly til overvågning – men man bør anskaffe ubåde i en jævle fart, hvis det tager 10-12 år at få bygget nogle, kan jeg kun sige hvad dælen nøler i for, få fingeren ud af guanohullet og kom i gang. og så er det ellers med at komme ud og lease på markedet, så vi kan udnytte den viden, der endnu er til stede i flåden.Se at få skolet nye besætninger

L-H Arvedsen
Læser
L-H Arvedsen
19. februar 2023 16:25

Kan se at der har indsneget sig en fejl i teksten. “flyet haren operationstid på fire timer”
Dette er IKKE korrekt – RAF siger at deres P-8 har en flyvetid på 10 timer, som kan fordeles som nødvendigt mellem transit og patrulje. – Altså 1 time ud 8 timers patrulje og 1 time hjem”
https://www.navylookout.com/restoring-the-uks-maritime-patrol-aircraft-capability-part-3/

Hans Peter Michaelsen
Læser
Hans Peter Michaelsen
24. august 2022 22:04

Kan anbefale et kig på https://www.saab.com/products/globaleye hvis man vil læse lidt om GlobalEye muligheder som er mange. I øvrigt har det svenske FLV fornyligt bestilt to med option på yderligere to. Med Sverige som NATO land giver det mulighed for tæt samarbejde og måske samdrift.

Claus Andersen
Læser
Claus Andersen
23. august 2022 13:50

@Hans Peter Michaelsen. Hvordan faar du en SAAB GlobalEye til at kunne opfylde NATOs styrkemaal for ISTAR kapacitet, naar det er en AEW&C plaform?

L-H Arvedsen
Læser
L-H Arvedsen
1. september 2022 15:59

Det er rigtigt at der ikke endnu er bevilget penge til tiden efter 2023 – d.v.s. det næste forsvarsforlig. Men det er der jo ikke mange måneder til at de sidste milliarder i indeværende forlig bliver bevilget i den kommende finanslov :
Derefter må vi se om partierne står ved deres “Nationale Kompromis” https://www.stm.dk/statsministeriet/publikationer/nationalt-kompromis-om-dansk-sikkerhedspolitik/
Men man vil så for hvert år frem til 2033 få en mulighed for at kontrollere om man kan stole på en aftale mellem vore politikere.
Pengene bliver jo bevilget år for år, og aftalen med alles underskrifter løber jo i årene til 2033. Vi får se.

Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
11. august 2022 2:52

L.J. og M.R.J. har begge ret; der er ingen mening i at investere i helt nye fly når vores NATO partnere / nabolande har kapaciteten, så bedre se på hvor de værste huller er og få fyldt dem op, så kan man begynde at lukke de mindre huller og lære af de andres erfaringer, inden vi køber nye fly.
Især hæfter jeg mig ved M.R.J. bemærkning “schweizerkniv kontra bajonet”. Søværnet har haft for mange schweizerknive og er endt op med kun at have 9 kampenheder, 5 fregatter, 4 inspektionsskibe (eskorte fregatter), tælle vi de 3 inspektionsfartøjer med så kommer vi op på 12 – T O L V???
Det er vel ingen mening i at anskaffe AWAC fly, når vi mangler ubåde!

Lars Wismann
Læser
Lars Wismann
5. august 2022 14:40

Køb af 5 Poseidon fly er et helt indlysende og fornuftigt forslag. I Søværnskredse omtales Poseidon som en flyvende fregat. Den beskrivelse er der meget rigtigt i. Flyene medbringer tillige 144 sonarbøjer og har en lang rækkevidde. I stedet satser forsvaret på indkøb af 2 droner, der med garanti kun kan yde en brøkdel af, hvad et Poseidon fly det kan.
I forsvarsdebattens bedste traditioner har Forsvarets personel som sædvanlig ingen mening som de ønsker at dele med os andre. De har som bekendt alle ingen udtalefrihed om de ønsker at forsætte i karrieresporet.
Hvad angår indkøbet af ubåde er det mest oplagte at bede tyskerne eller svenskerne om at levere 4 af deres mest moderne versioner. Det er en hyldevare og vil kunne leveres på 3-4 år, fremfor udvikling af nye modeller. Hurtighjælp er dobbelthjælp. Prisen på ubåde er dog en helt anden og højere end prisen på Poseidon fly.

Mickei Reinhold Jacobsen
Læser
Mickei Reinhold Jacobsen
3. august 2022 18:28

Ja ideen er ikke uden perspektiver.
Men mon ikke vi ender med en type fly, som er baseret på et udskifteligt modulsystem hvor man “hurtigt og nemt” kan skifte mellem miljøovervågning, VIP flyvning, Ubåds bekæmpelse, farvandsovervågning, anti skibsoperationer, nedkastning af bageopskrifter over Nordjylland og back up for PostNord ved levering af pakker til juletid?
Sikkert er det, at det sjældent er fornuften der sejrer når Forsvaret skal have nyt udstyr! Som oftest er det en schweizerkniv der bestilles, når man reelt har brug for en bajonet til nærkamp…

Troels Halken
Læser
Troels Halken
3. august 2022 10:52

Det er dejligt at se at LHA har fået øjnene op for at vores nuværende MPA løsning ikke er optimal.
Det sagt, så er P-8 er alt for dyrt, fordi at Boeing reelt har monopol på fly i den klasse. Danmark har ikke brug for MPA i den klasse og pengene er bedre brugt andre steder, i et forsvar der vil mangle penge indtil 2033. Ring i stedet til vores svenske brødre og Saab og hør om de stadigvæk er interesseret i at sælge nogle Saab’s Swordfish MPA. P-8 lå dengang på 180 m$ og Swordfish på 80 m$, så man sparer 100 m$ pr fly. Det kan man købe flere fly for det samme beløb. Samtidig er driften noget billigere, da Swordfish kan flyves af et mindre mandskab. De sidste priser jeg har set nævner 230 m$ for fly til USN.
Samtidig kan vi få Swordfish på samme platform som vi kan bruge til andre bizjet opgaver, så vi ikke skal vedligeholde endnu en flytype, men kan nøjes med at have det samme antal flytyper som nu, nemlig Bombardier 6500. Det betyder noget både økonomisk og logistisk, men også når rekrutteringen til forsvaret ikke er den bedste. At kunne dele piloter, mekanikere og reservedele mellem bizjet fragt/VIP platformen og en ny MPA vil øge fleksibiliteten og mindsker kompleksiteten i flyflåden.
Skulle vi få brug for EWACs fly, så kan det også leveres på samme flytype af Saab. Svenskerne har lige købt to.
Køber vi Swordfish, så kan vi næsten få dobbelt så mange fly som hvis vi køber P-8 og det er inden vi tager synergierne ved at kunne nøjes med en bizjet platform med.
https://krigskunst.dk/2019/12/12/danmark-boer-koebe-maritime-patruljefly-til-overvaagning-i-arktis/

Carsten J. Nielsen
Læser
Carsten J. Nielsen
8. august 2022 8:14

Med Forsvarets kommende opgaveløsning med at få etableret troværdig Situational Awarenes, maritim kontrol og suverænitetshævdelse omkring Grønland og i Arktis, så er spørgsmålet om ikke en anskaffelse af 5 stk. MQ-4C TRITON UAS droner fra Northrop Grumman er en bedre løsning?
MQ-4C TRITON bibringer længere operation tid, rækkevidde, større sensorer kapacitet og er mindre mandskabskrævende. Investeringsmæssigt er stykprisen vist nogenlunde den samme som for en Boeing P-8, men billigere i driftsomkostninger.