Danmark bør investere i maritime overvågningsfly før anskaffelsen af ubåde

13
Et amerikansk maritimt overvågningsfly af typen P8 Poseidon fra Boeing.

DEBAT: Anskaffelse af ubåde er et projekt, som formentlig vil tage omkring 10-12 år fra beslutning til operativ drift. Derfor bør Forsvaret indledningsvis investere i Boeings maritime overvågningsfly P8-A Poseidon, som vil være til stor gavn i jagten på ubåde i danske farvande.

Det er snart et halvt år siden, at de fem ”gamle” partier på Christiansborg i lyset af Ruslands invasion af Ukraine indgik »det nationale kompromis om dansk sikkerhedspolitik«. Hjørnestenen i kompromiset fra marts er, at Danmark inden udgangen af 2033 vil komme op på at bruge 2 pct. af BNP på forsvar. Vi har imidlertid hørt meget lidt om, hvad de mange nye penge kan og skal bruges til.

Jeg har et forslag, som bygger på forudsætningerne i det nationale kompromis. Flere politikere ønsker øjensynligt, at Danmark igen skal have ubåde. Det kan man som udgangspunkt ikke være uenig i. Men ubåde koster rigtigt mange penge, og de tager lang tid at anskaffe. At dømme ud fra Norges igangværende indkøb drejer det sig formentlig om en 10-årig horisont fra beslutning om køb, til bådene er overdraget, hvorefter der følger uddannelse og træning af besætninger på minimum to til tre år. Videre med basis i det norske indkøb af fire ubåde vil det koste cirka 33 mia. DKR, hvis man vælger de samme ubåde som Norge og Tyskland.

Fordelene ved ubåde er, at de har en meget lang udholdenhed på op til en måned neddykket, og samtidig er de stealth. Foruden torpedoer kan ubåde også medføre eksempelvis krydsermissiler evt. af typen Tomahawk, hvis amerikanerne giver lov. Ubåde har en unik mulighed for indhentning af elektroniske efterretninger, ligesom ubåde er ualmindeligt svære at opdage. De danske ubåde blev udfaset i 2004, men Søværnet har stadig erfarent personel med erfaring fra efterretningsindhentning ved hjælp af ubåde i Østersøen, Middelhavet og Den Persiske Golf.

Kan ikke se, hvad der foregår under vandet

Vi har i øjeblikket ingen troværdig evne til at se, hvad der foregår under vandet i danske farvande. Mens vi stadig bør overveje at springe på det norsk-tyske projekt, kunne vi indledningsvis købe det samme maritime overvågningsfly, som også Storbritannien, Tyskland og Norge allerede har købt. Det hedder P-8A Poseidon og bliver bygget af amerikanske Boeing.

Flyet har en rækkevidde på 1.200 sømil, en operationstid på fire timer og kan leveres med en meget stor sensorpakke. Et P-8A Poseidon vil kunne løfte en hel del af de opgaver, som ubådene skulle klare, og det kan dække store områder på relativ kort tid til en langt mindre indkøbspris.

Ifølge det norske forsvar koster projektet 11 mia. NOK for fem P-8A Poseidon svarende til 8,35 mia. DKR og dermed en stykpris på 1,65 mia. DKR. Med P-8A Poseidon vil Flyvevåbnet kunne dække Grønland og Østersøen på et par dage og samtidig have fly i reserve. Boeing P-8A kan endvidere medføre en del forskellige våben bl.a. MK-54 letvægts torpedoer og missiler af typen Harpoon. Leveringstiden på fly er langt under det halve af levering af fire ubåde.

Samarbejdspartnere i tre nabolande

Tyskland bestilte fem styk P-8 Poseidon i september 2021, og flyene forventes leveret allerede i 2024. Samtidig betyder den igangværende udbredelse af P-8 Poseidon, at Danmark ville have samarbejdspartnere i foreløbigt tre nabolande foruden USA. Det er indlysende, at et fly bygget med facon som en Boeing 737 ikke er nogen stealth platform. Men den er immervæk stadig i stand til at opsamle efterretninger og spore ubåde.

Med havovervågningen varetaget af et kapabelt fly kan vi udfase de aldrende Challenger og nøjes med de forventede nye VIP-fly, som regeringen har brug for. Erfaringerne fra Challenger må være, at man ikke skal bruge et forretningsfly til havovervågning, som foregår året rundt 24-7 over bl.a. Nordatlanten.

P-8 Poseidon flyene vil være hurtig effekt for vores forsvarskroner og relativt billigt. Politikerne bør så overveje, om vi på langt sigt skal anskaffe ubåde, som godt nok er dyre i anskaffelse og har lang leveringstid, men til gengæld er billige i drift, når først vi har dem. Nye ubåde vil med stor sikkerhed ikke være operative indenfor det kommende forsvarsforlig – d.v.s. på denne side af 2033. Desuden vil ubåde komme 10-15 år for sent til at kunne bruge noget af det personel, der har haft aktiv erfaring med ubåde i Søværnet.

Af Lars-Henrik Arvedsen
Pensioneret skibsingeniør

guest
13 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Inline Feedback
Læs alle kommentarer