spot_img

Mulig radiointerferens fører øjensynligt til vådeskud fra Forsvarets Piranha 5 PMV’er

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Elektromagnetisk interferens fra radioerne i Forsvarets Piranha 5-køretøjer har i flere tilfælde formentlig ført til utilsigtede skudafgivelser. Det fortæller to soldater til HKKF’s fagblad, Fagligt Forsvar. Samtidig døjer man med samme garantiproblematik, som holder Leopard 2A7-kampvognene i garagen.

Det er langt fra alene Leopard 2A7-kampvognene, der volder Forsvaret og dets soldater problemer. Også de pansrede mandskabsvogne (PMV) af typen Piranha 5 giver anledning til panderynker hos det mandskab, der skal betjene dem. Det fortæller to soldater fra Den Kongelige Livgardes 2. Mekaniserede Infanterikompagni til HKKF’s fagblad Fagligt Forsvar.

I den helt grelle ende af fejlskalaen oplever soldaterne for eksempel utilsigtede skudafgivelser fra køretøjernes våben, når de betjener radioen ombord, fortæller korporal og vognkommandør Jeppe Daugaard.

»Vi snakker rigtig meget i radio, når vi er i bilerne. Radioen er meget kraftig, og der er noget elektromagnetisk interferens fra radioerne, som kan gå ned og forstyrre signalerne i våbensystemet. Jeg prøvede på et tidspunkt, at jeg skulle sende en melding, og da jeg trykkede på radioen, afgav våbnet et skud. Det er mildt sagt ikke særlig godt,« fortæller Jeppe Daugaard til Fagligt Forsvar.

Overkonstabel Christian Andersson er kollega til Jeppe Daugaards kollega og har selv oplevet forstyrrelser på våbensystemet, så der er afgivet skud, uden at nogen har trykket på aftrækkeren. I begge de nævnte tilfælde var der tale om skudafgivelser med løs ammunition.

»Det er svært at sige, at det er på grund af det, når vi ikke kan fremprovokere fejlen. Men vi stoler på de mennesker, vi har siddende bag våbensystemerne, og de siger, at de ikke har rørt kontroltasterne, når det er sket,« fortæller Christian Andersson til HKKF’s fagblad.

Garantien sætter begrænsinger for Forsvarets mekanikere

Selvom de to soldater ikke kan være helt sikre på årsagssammenhængen, er de enige om, at meget tyder på, at det netop er radioen, der er problemet. Det er dog langt fra den eneste udfordring, Piranha 5-mandskaberne slås med i det daglige.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse om Forsvarets fejlramte Leopard 2A7-kampvogne, der holder stille på grund af en garantiaftale med leverandøren …

Udover bekymringer over utilsigtede skud oplever soldaterne problemer med køretøjernes bremser og med mangel på både reservedele og mekanikere, som kan udbedre de fejl, der opstår løbende. Endelig fortæller Jeppe Daugaard og Christian Andersson, at man slås med den samme garantiproblematik, der har ramt kampvognsbesætningerne; en garantiaftale med leverandøren Mowag forhindrer i vid udstrækning, at Forsvarets egne folk reparerer fejl på køretøjerne.

Problemerne betyder tilsammen, at mange af Forsvarets Piranha 5 holder stille i det, som soldaterne kalder ”Dødens Hal” nær Sandholmlejren.

OLFI har spurgt Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, om man er opmærksom på fejlen med de utilsigtede skudafgivelser, og hvad man i givet fald har iværksat af fejlsøgningstiltag. Styrelsen er indtil videre ikke vendt tilbage.

Andre læste også

Sådan styrker vi effektivt Hjemmeværnet uden at bruge milliarder

BLOG. Hjemmeværnet er ofte blevet overset i diskussionerne om styrkelsen af Forsvaret og har heller ikke fyldt meget i den offentlige samtale om det nye forsvarsforlig. Niels Klingenberg Vistisen præsenterer her en række konkrete forslag til, hvordan Hjemmeværnet hurtigt og effektivt kan styrkes uden milliardinvesteringer. Jeg har ad flere omgange...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

2 KOMMENTARER

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
18. april 2022 1:17

Det er sgu’ da ufatteligt at man ikke snart får styr på de garantiaftaler. Husker den ballade der var/er med service på motorerne til vores EH101 helo. Den generelle servicepris på EH101 gør at de kan ende på tidlig pension – de er for dyre i drift og bliver langsomt dyrere og dyrere – rigsrevisionen opgjorde for et par år siden at en flyvetime kostede små 100.000 kr.

Peter Nielsen
Læser
Peter Nielsen
21. april 2022 20:09

Bare det gik langsomt at prisen på helikopterreservedele steg, men det går hurtigt.
Og Augusta vil ikke overholde modkøbsaftalen som var en del af våbenhandlen.