spot_img

Regeringen har sat Forsvarsministeriet til at anskaffe to nye VIP-fly til ministerrejser

Regeringen har brug for en øget kapacitet til VIP-flyvninger. Derfor er Forsvarsministeriet som ansvarligt ressortministerium sat til at undersøge de tilgængelige løsninger på markedet. Indflydelsesrige chefer taler for at introducere en flytype, der kan flyve helt til USA’s vestkyst.

En ny flytype til transport af kongelige og regeringens ministre kan være på vej til Forsvaret inden for ganske kort tid. I skrivende stund undersøger Forsvarsministeriet mulighederne for på både kort og længere sigt at udvide kapaciteten af VIP-fly med to ekstra fly. De skal i givet fald supplere Forsvarets eksisterende flåde af fire Challenger-fly, som i forvejen kan konfigureres til...

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Statsrevisorerne udtaler skarp kritik af Forsvarsministeriets materielanskaffelser

Statsrevisorerne retter en skarp kritik mod Forsvarsministeriet. Det sker på baggrund af en undersøgelse fra Rigsrevisionen, som viser, at Forsvarsministeriets større anskaffelser i snit er 4,5 år forsinket, og at »flere af anskaffelserne ikke har levet op til det planlagte indhold«. Det fremgår af en pressemeddelelse udsendt mandag. Statsrevisorerne retter...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

6 KOMMENTARER

guest
6 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Mickei Reinhold Jacobsen
Læser
Mickei Reinhold Jacobsen
14. april 2022 10:43

Hvor er det befriende at læse, hvordan politikerne allerede er i gang med at formøble de “mange” penge, som er afsat til Forsvaret i de kommende år.
Hvis man er rigtig heldig, så vil der være penge til overs så der kan indkøbes lidt ammunition, når politikernes behov er dækket…

Store IT projekter og flere fly til civile opgaver, skal nok få Putin til at føle sig endnu mere truet!

Bjørn Toft Madsen
Læser
Bjørn Toft Madsen
13. april 2022 21:47

Jeg kom ind for at sige præcist det samme som Troes Halken, men kan desværre kun give ham en upvote.

Det ville da være absurdt ikke at forbinde dette behov sammen med Danmarks klare og tydelige behov for maritim- og land-overvågning, både i Arktis og omkring Østersøen. Her er den længere rækkevidde helt nødvendig, da det forøger loitering tid og dækker mere af Arktis.

Saab GlobalEye er det oplagte valg – Saab er generelt meget villige til at placere industri-opgaver i købs-nationer så mon ikke det ville komme Terma til gode også.

I øvrigt lidt pudsigt, og tør man sige, at det første det forøgede forsvarsbudget bruges på er at fragte politikerne rundt i flot stil.

Sidst ændret 2 år siden af Bjørn Toft Madsen
Troes Halken
Læser
Troes Halken
13. april 2022 11:00

Forsvarets finansielle situation er på vej i den rigtige retning kombineret med den alvorlige sikkerhedspolitiske situation gør at man bør kigge nøjere på de bedre og mere langsigtede løsninger, med at anskaffe to Bombardier Global 6500. Det kan sammentænkes med en eventuel kommende anskaffelse af maritime patruljefly til at udskifte de eksisterende 604, baseret på samme platform. De har stadigvæk en del levetid i sig, så der er penge at hente ved at få dem solgt og købe 6500 i stedet for til både MPA og VIP rollerne. Saab havde Swordfish udgaven som koncept og det er ikke usandsynligt at de vil genoplive det. Det er stort set en miniudgave af Boeings P-8, med både ISR, anti-ubåd og anti-skib og er multirolle. Hvis man yderligere ønsker at udvide ISR, signal indhentning og battle management mm, så findes der også Saabs GlobalEye, ligeledes baseret på Bombardier 6500 platformen.
Man kan bruge samme besætning til at flyve begge/alle tre typer, og samme mekanikere/vedligehold etc.
Alene med fly til at dække MPA, transportrollen og VIP, kan Danmark få nødvendig militær overvågnings kapacitet og anti-ubåds kapacitet ret billigt, sammenlinet med Boeing’s P-8, der er det eneste reelle alternativ. P-8 vil både betyde højere indkøbspris og dobbelt så høj drift og oven i skal der endnu end flytype ind, som der både skal findes flybesætning og vedligehold til. Det bliver en meget dyr affære og vil i stedet betyde at enten skal bruge betydeligt flere midler på at få det ønskede antal flyvetimer, eller får færre flytimer for de samme penge.
Der er flere detaljer i linket nedenfor, bla priser.
https://krigskunst.dk/2019/12/12/danmark-boer-koebe-maritime-patruljefly-til-overvaagning-i-arktis/

Torben Ørting Jørgensen
Læser
Torben Ørting Jørgensen
20. april 2022 16:03

Jeg synes, at det er opløftende, at forsvaret er i stand til at anskaffe en materielgenstand på under 2 år. Det lover godt for opbygningen af det nye forsvar, selvom anskaffelsen af VIP-fly næppe kan siges at være noget, der understøtter forsvarets kampkraft.
Faktisk kunne man hensigtsmæssigt løse VIP-fly behovet ved at lade de eksisterende Challengerfly løse opgaven. Den nuværende anvendelse af Challengerflyet til maritim overvågning er ikke hensigtsmæssigt. Flytypen er optimeret til at flyve i en flyvehøjde på over 41000 feet, og det slider alt for meget på flystellet, når det skal ned og observere mål på havoverfladen, hvilket er en naturlig del af den maritime overvågning. Så lad VIP-flyene blive sande VIP-fly igen og anskaf i stedet enten langtrækkende droner eller et antal robuste patruljefly, der er designet til den primære maritime overvågningsopgave.

L-H Arvedsen
Læser
L-H Arvedsen
22. april 2022 15:50

Det er iøvrigt en uvane at anskaffe fly, eller skibe til at løse opgaver de ikke er primært designet til

L-H Arvedsen
Læser
L-H Arvedsen
20. april 2022 19:00

Nu står dere jo ingen steder at man skal have fly der skal / kan have en dobbelt rolle. Det er ikke det regeringen efterspørger. Man ønsker sig fly med en mere rummelig kabine og en transatlantisk rækkevidde – punktum.
Hvis det ender med nye fly, så er der jo ingen grund til at købe ældre og mere kostbare designs fra Bombardier – I Europa er der en fabrik som laver nok den største kabine i klassen og tilsvarende rækkevidde og mig bekendt til en pris under hvad en 6500 koster. Dassault Falcon 6x.