Nyt uniformsdirektiv sætter stopper for kadetters optræden i spiritusreklamer

Søværnets kadetter kan formentlig ikke længere optræde uniformeret i reklamer for rom. Af ophavsretlige grunde kan vi ikke vise billeder af reklamerne, men de kan ses i opslagene i artiklen. Foto: Søværnets Officersskole

Det er formentlig snart slut med at se Søværnets kadetter optræde uniformerede i spiritusreklamer. Kadetterne spiller ellers en central rolle i romproducenten A. H. Riises markedsføring, men nye bestemmelser sætter grænser for, hvad uniformen må bruges til. Reglerne er nu indskærpet, skriver Forsvarskommandoen.

Et »særligt bånd mellem den danske flåde og A. H. Riise Rom« skriver sidstnævnte selv om sin forbindelse til Søværnet. Nu kan båndet til flåden – i hvert fald for så vidt brugen af uniformeret personel i reklameøjemed – blive kappet som følge af de nye værnsfælles uniformsbestemmelser, som blev introduceret i starten af juni.

Mange opfatter det nye uniformsdirektiv som en direkte reaktion på, at Forsvarets uniformer i adskillige tilfælde er spottet ved demonstrationer mod regeringens corona-restriktioner. Bestemmelserne har imidlertid et bredere sigte og opstiller en række begrænsninger for brugen af Forsvarets uniformer i ikketjenstlige sammenhænge, herunder altså også i forbindelse med reklamevirksomhed.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse interviewet med forsvarschef Flemming Lentfer omkring Forsvarets nye værnsfælles uniformsdirektiv …

Dermed er det formentlig også slut med, at kadetter på Søværnets Officersskole gennem deres personaleforening, Søe-Cadet Compagniet, optræder i paradeuniform – den såkaldte uniform 3A – i spiritusvirksomhedens reklamemateriale på sociale medier. Her har kadetterne ellers spillet en prominent rolle i markedsføringen af A. H. Riises rom ”Naval Cadet”.

Må ikke optræde uniformeret uden for tjenesten

De fleste af A. H. Riises reklamebilleder er taget i Søofficers-Foreningens lokaler i Kommandantgården på Kastellet, mens andre er taget på Søværnets Officersskole på Svanemøllens Kaserne. På billederne optræder de medvirkende kadetter fuldt uniformerede, mens de smager på den rom, som altså er inspireret af og dedikeret til dem selv og kollegerne. Af reklamematerialet fremgår det videre, at A. H. Riise har stillet med bartendere ved festlige lejligheder på Søværnets Officersskole.

Af det nye uniformsdirektiv kan man imidlertid læse, at »medmindre Forsvaret i befaling eller ved anden tjenstlig instruktion har givet samtykke, må Forsvarets udleverede uniformer, insignier og kendetegn ikke anvendes af Forsvarets personel uden for tjenesten«, hvilket inkluderer »arbejde for anden arbejdsgiver, uanset om arbejdet er lønnet eller ulønnet«. Det er formentlig denne bestemmelse, der nu risikerer at få betydning for samarbejdet mellem Søe-Cadet Compagniet og A. H. Riise.

Artiklen fortsætter under Facebook-opslaget …

»I forbindelse med ikrafttrædelsen af den nye bestemmelse for anvendelse af uniform uden for tjenesten, har Søværnets Officersskole indskærpet denne over for kadetterne,« skriver Forsvarskommandoen således i et skriftligt svar til OLFI.

Forsvarskommandoen fortæller videre, at ledelsen på Søværnets Officersskole ikke har været involveret i partnerskabet med A. H. Riise, men slår samtidig fast, at reklamematerialet er blevet til, længe før offentliggørelsen af de nye uniformsbestemmelser. Kadetterne har altså ikke forbrudt sig mod nogen bestemmelser, da aftalen med A. H. Riise blev indgået eller billederne taget.

Artiklen fortsætter under Facebook-opslaget …

»Søe-Cadet Compagniet (SCC) er en privat personaleforening for kadetter, og udvalgte medlemmer fra SCC har frivilligt – og ved siden af tjenesten – valgt at deltage i det pågældende reklamemateriale, herunder optræde i uniform. Tidspunktet, hvor reklamematerialet blev lavet, fandt sted før den nye bestemmelse for brug af uniform uden for tjenesten blev gjort gældende,« skriver Forsvarskommandoen til OLFI.

Nye regler indskærpet overfor kadetterne

På spørgsmålet om, hvilke overvejelser Søværnets ledelse – regler eller ej – har gjort sig om signalværdien i at lade uniformerede officerselever reklamere for kommercielle produkter iført uniform på et af Forsvarets tjenestesteder, er Forsvarskommandoen helt kortfattet.

»I forbindelse med ikrafttrædelsen af den nye bestemmelse for anvendelse af uniform uden for tjenesten, har Søværnets Officersskole indskærpet denne over for kadetterne,« fremgår det alene af svaret, hvori Forsvarskommandoen desuden forklarer, at ledelsen på Søværnets Officersskole ikke er bekendt med, at skolens kadetter skulle have optrådt i reklamer for andre virksomheder. Da et aktivt ansættelsesforhold i Forsvaret ikke længere er foreneligt med at optræde iført uniform i reklamer for private virksomheder, bliver det næppe heller tilfældet i fremtiden.

OLFI ville gerne have hørt, om Søe-Cadet Compagniets samarbejde med A. H. Riise fortsætter, og hvordan det i så fald kommer til at se ud fremover. Desuden har vi forsøgt at få svar på, om aftalen indeholder betaling, og hvad betalingen i så fald består af. Endelig ville vi gerne have haft svar på, hvor længe samarbejdet har kørt. Søe-Cadet Compagniets formand, løjtnant Niels Mathias Frantsen, er imidlertid på ferie og vil først udtale sig om sagen, når han vender tilbage. Han fortæller dog, at aftalen med A. H. Riise er indgået før hans tid på formandsposten.

OLFI har ligeledes kontaktet A. H. Riise skriftligt og telefonisk for at høre mere om karakteren af reklamesamarbejdet. A. H. Riise kan af hensyn til aftalens fortroligshedklausul ikke sige yderligere om samarbejdet med Søe-Cadet Compagniet, men jurist Katrine Tholstrup fortæller, at man ikke er bekendt med de nye uniformsbestemmesler.

Kommentarer