spot_img

Marinehjemmeværnet reddede dagen for to grundstødte katamaransejlere

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

En fornøjelig dag til søs fik en træls slutning, men blev – næsten – reddet, da Marinehjemmeværnet fik bjærget en grundstødt katamaran og dens mandskab og transporteret båd og besætning sikkert i land. Aktionen er langt fra enestående for Marinehjemmeværnet, som hver dag året rundt er på tilkald og klar til at bistå Forsvaret med søredninger.

Havvand, halvvind og sejlads med fuld fart fik lørdag eftermiddag en brat afslutning for skipper Anders Liebst, som sammen med en medsejler havde sin hurtigtgående katamaran en tur på Øresund. Med to mand i trapez og en fart på anslået 15 knob – svarende til imponerende 28 kilometer i timen – gik hans Formula-18-katamaran på grund ud for Saltholm. En potentielt ret dyr fornøjelse og for mange sejlere noget af et skrækscenarie.

»Det er en racerbåd af den anden verden med kulfiber og en stor gennaker. Selvom vi sejler med to mand i trapez, så taber et kulfibersværd altså kampen med en stengrund. Og det gør det ved at smadre sværdkisten og efterlade et stort åbent hul i skroget. Da vi grundstøder, sejler vi med maksimal fart og maksimalt tryk på hele båden. Når vi har sværdet helt nede, stikker den nok omkring 1,40 meter,« forklarer Anders Liebst og fortsætter om selve sejladsen, der skulle have været ren rutine, men altså nåede sin slutning på en markant lavere vanddybde end 1,40 meter:

»Vi var ved at sejle Øresund rundt med nogle andre både. Det var en passende tur for os at krydse Øresund i en lille katamaran. Det er en typisk klasse til den slags distancesejladser, og der er ikke nogen stor risiko.«

Kulfibersværdet på den dyre katamaran måtte dog lade livet i mødet med en sten på havbunden, da Anders Liebst alligevel løb en vis risiko ved at sejle for tæt på en grund nær Saltholm. En grund, som ellers var at finde i søkortet, og som katamaranskipperen da også tager ansvaret for at have ramt.

»Det var en blanding af dumhed og uheld. Søkortet viser jo klart en grund, som vi ganske vist var obs på, men vi var tydeligvis ikke fri nok af den. Samtidig går vi lige efter en anden katamaran magen til, der suser lige igennem uden at ramme noget,« fortæller Anders Liebst med reference til, at kulfibersværdet ved sammenstødet med stenen ødelagde sværdkisten og efterlod et hul i skroget.

Besætningen på marinehjemmeværnsfartøjet “Carina” fæstnede fendere til skroget på katamaranen for at holde den flydende på forlægningen ind til Dragør. Foto: Robert Petersen

Gode råd var med andre ord dyre, selvom ingen af de to sejlere var i regulær fare på det lave vand, der gik dem til navlen. Heldigvis for Anders Liebst og kammeraten var hjælpen heller ikke langt væk.

Hurtig reaktionstid

Mens vandet trængte ind i skroget på den dyre og pludseligt meget stationære katamaran, tog Anders Liebst kontakt til JRCC (Joint Rescue and Coordination Centre, red.) under Nationalt Maritimt Operationscenter. Centret overvåger alle indre danske farvand, og derfor vidste man i centret også, at marinehjemmeværnskutteren ”MHV 802 Carina” var på øvelse i Køge Bugt og hurtigt kunne være fremme hos de grundstødte og frustrerede katamaransejlere.

»Da ”Carina” under ledelse af løjtnant Gert S. Magnussen allerede er på havet, kan man straks sætte kurs mod de nødstedte. Den hurtigtgående gummibåd bliver hurtigt sat i vandet, for tidligere at kunne være fremme ved katamaranen,« skriver Marinehjemmeværnet i et opslag om aktionen på sin Facebook-side.

Artiklen fortsætter under Facebook-opslaget …

To nødstedte tilkalder hjælp ved Saltholm.

Tekst: Robert Petersen og Henrik E. Elborough/kaptajnløjtnant,…

Slået op af MarinehjemmeværnetSøndag den 9. maj 2021

»Det var muligt at sætte to mand i vandet, som vadede hen til katamaranen og tog sig af de to nødstedte personer. De var begge ved godt mod på trods af kulden og den kraftige blæst. Den ene side af skroget på katamaranen tog vand ind. Efter rådslagning med fartøjsføreren ombord på ”Carina” blev det besluttet at bruge nogle fendere fra ”Carina” til at sætte fast på den beskadigede side af katamaranens skrog, så den kunne holde sig flydende,« beretter Marinehjemmeværnet videre om aktionen.

Artiklen fortsætter under tweetet …

Fartøjsfører og løjtnant Gert S. Magnussen stod i spidsen for assistancen til de grundstødte sejlere i Øresund. Foto: Anders Liebst

»Gummibåden blev bundet fast til den beskadigede side af katamaranen, hvorefter den kunne vristes fri af grunden. I langsom fart og med stor forsigtighed forlod gummibåd og katamaran det lavvandede farvand, og sejlede tilbage til ”Carina”. De to besætningsmedlemmer kom ombord på ”Carina”, hvor de fik mad og drikke samt mulighed for at få varmen.«

Med både katamaran og mandskab sikkert i land i Dragør var endnu en assistanceopgave løst til UG for besætningen ombord på ”Carina” og endnu et punkt føjet til listen over Marinehjemmeværnets mange vellykkede opgaveløsninger.

Klare kommandoveje og varme hjerter

Netop Marinehjemmeværnet er en af flere aktører, der 24 timer i døgnet året rundt står klar til at bistå lystsejlere og andre søfarende i indre danske farvande, når de finder sig selv i vanskeligheder eller decideret havsnød. Det kan være i form af Search and Rescue-operationer (SAR), hvor menneskeliv er i fare, eller assistance til nødstedte sejlere som Anders Liebst og hans medsejler.

Særligt SAR-opgaverne har fyldt i 2020, hvor bådsalget som følge af covid-19 og rejserestriktioner er boomet med flere uerfarne sejlere til følge. 85 gange – mod 66 i 2019 – måtte et af Marinehjemmeværnets fartøjer på havet for at deltage i en SAR-mission. Dertil kommer de mere udramatiske assistancer til både og skibe plus en række politi- og miljøopgaver, som de frivillige i flotillerne løser i samarbejde med andre offentlige myndigheder. Fælles for de mange kategorier af opgaver er, at Marinehjemmeværnet ofte er blandt de hurtigste til at rykke ud, hvilket den gennemsnitlige responstid på 21 minutter vidner om.

Katamaranskipper Anders Liebst er efter sin egen oplevelse meget taknemmelig for hjælpen fra Marinehjemmeværnet og imponeret over det faglige niveau, som besætningen ombord på ”Carina” lagde for dagen, fortæller han:

»Når man står med en smadret båd på en øde grund midt i Øresund i vand til navlen, så er det en luksus, at der kommer 12 kompetente marinehjemmeværnsmænd med passende udstyr og hjælper en sikkert tilbage til fastlandet. Jeg havde slet ikke set Hjemmeværnet i det format. De har alt, hvad man kan ønske sig af uddannelse og materiel. De står i en struktur, og der er militære procedurer for det hele. Det fungerer bare. Marinehjemmeværnet var for mig mere noget fra de gamle Sjælland Rundt-dage, og jeg var slet ikke klar over, hvor avancerede kompetencer, de har. Og så er de på kald 24 timer i døgnet for at hjælpe sådan nogle som os.«

Artiklen fortsætter under billedet …

Smil og glade miner da Anders Liebst efter bjærgningen til Dragør senere på aftenen afleverede de lånte fendere tilbage til besætningen i Brøndby Havn, hvor hjemmeværnsfartøjet “Carina” har hjemme. Foto: Anders Liebst

I det hele taget har oplevelsen givet Anders Liebst en nyfunden respekt for de frivillige, der året rundt gør deres for at hjælpe, hvor der er behov for det.

»Der er klare kommandoveje og varme hjerter. Det var super flinke gutter. Vi fik en kop kaffe og blev vist rundt på skibet og hilste på alle. Det var en fantastisk service, og vi er dybt taknemmelige for den assistance, som vi fik.«

Andre læste også

OLFI opdaterer til version 2.0 med et ansigtsløft og nye funktioner

Efter mere end otte år med det samme website går OLFI fremtiden i møde med en længe ventet version 2.0. Den byder på et mere tidssvarende udseende og nye funktioner. Vi håber, at I vil synes om forandringerne! Det har været min dårlige samvittighed. Alt for længe er jeg blevet...

Kommentér artiklen ...