spot_img

Tekniske problemer plager fortsat amerikansk F-35-flåde

Vedvarende tekniske problemer betyder, at de amerikanske F-35-kampfly endnu er et godt stykke fra at leve op til de operationelle krav. Det samme kan blive tilfældet for de danske fly, fortæller militæranalytiker og major Karsten Marrup, der dog samtidig fremhæver fordelene ved ikke at være blandt de allerførste købere.

Det amerikanske F-35-program har endnu ikke fået den luft under vingerne, som man på den anden side af Atlanten godt kunne tænke sig.

Det skyldes en stribe vedvarende tekniske problemer, som det amerikanske forsvarsministerium har sit hyr med at få løst. Blandt andet har flyene gennem længere tid haft problemer med en afskalning af de yderste lag på cockpittaget, som reducerer flyets ellers højt besungne stealth-egenskaber. Det skriver amerikanske DefenseNews på baggrund af en briefing fra den afgående viceminister for indkøb og vedligeholdelse i forsvarsministeriet, Ellen Lord.

Artiklen fortsætter under tweetet …

Dertil kommer et ikke nærmere specificeret problem med kraftmoduler i flymotorerne og en generel mangel på reservedele. Problemerne medfører, at det aktuelt kun er 69 procent af F-35-flyene, der er mission capable og kan løse mindst én af de opgaver, de er tiltænkt at løse. Endnu mere beskedne 36 procent af flyene er fuldt operationelle – altså i stand til at løse samtlige af de opgaver, de er udstyret og designet til.

Bør ikke have indflydelse på produktionen

Ifølge det statslige amerikanske kontrolorgan US Government Accountability Agency er der overordnet set forbedringer at spore, men uklarhed omkring opgørelsesmetoderne betyder, at det er svært at afgøre nøjagtigt, hvor store fremskridtene er, og om de er varige eller udtryk for et øjebliksbillede.

Artiklen fortsætter under tweetet …

Skulle man med de amerikanske problemer in mente bekymre sig om, hvorvidt de kommer til at ramme leverancerne af fly til Danmark, kan man dog formentlig ånde lettet op, fortæller major Karsten Marrup, der er chef for Center for Luftoperationer på Forsvarsakademiet.

»Det vil kun have en indflydelse, såfremt noget skal laves om i forbindelse med produktionen, for eksempel nogle ændringer, der skulle kunne løse udfordringerne med cockpittaget,« forklarer Karsten Marrup.

Det er i højere grad den anden problematik – manglen på reservedele – der kan blive hovedbruddet, når flyene om et par år lander i Danmark.

»Jeg vil ikke mene, at produktionslinjen umiddelbart bliver influeret af, at flyet har en lavere rådighedsprocent end først antaget, fordi det ofte er mangel på reservedele, der er den største udfordring med nye flytyper. Det billede kender vi i Danmark rigtig godt fra EH101-helikopteren,« siger Karsten Marrup med henvisning AgustaWestlands fejlbehæftede helikopter, som blev købt til dels at flyve taktisk troppetransport (TTT) dels SAR (søredning) og fik ry for at være “Forsvarets svar på IC4”.

Retter sig ind over tid

De danske helikoptere blev med tiden kureret for børnesygdommene og flyver i dag både hyppigt og driftsikkert. Det samme bør blive tilfældet for F-35-jagerflyene, mener Karsten Marrup, som peger på, at det i den henseende kan være en fordel ikke at være blandt de allerførste købere af F-35.

»Der er naturligvis en risiko for, at de problemer, der i øjeblikket er, ikke er løst og dermed følger med ved produktionen af de fly, Danmark skal have. Der er til gengæld også en chance for, at der er fundet en løsning, når det bliver vores tur. Det er jo en af fordelene ved ikke at stå forrest i køen. Herudover vil flyene alt andet lige i den første tid kun bruges til omskoling og uddannelse af piloter og teknikere, så med lidt held får det ingen eller kun få operative konsekvenser, hvis problemerne følger med et stykke tid endnu. Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver løst på sigt,« lyder det optimistisk fra Karsten Marrup, som igen fremhæver erfaringerne med EH101-helikopterne, der har været i drift fra 2007.

»Det er på ingen måde usædvanligt, at nye platforme har en lavere rådighedsprocent end planlagt. Men det har en tendens til at rette sig over tid – især når der bliver bedre styr på reservedelsproduktionen. Igen er EH101 et godt eksempel; store problemer med netop reservedele til at starte med, men i dag kan vi stort set producere flere flyvetimer, end vi kan afflyve.«

Et halvt års covid-19-forsinkelse

Mens de tekniske problemer altså ikke nødvendigvis får indflydelse på leverancerne til Danmark, besværliggør andre forhold til gengæld processen. Ganske som Lockheed Martin selv spåede i april 2020, har covid-19-pandemien fået haft en negativ indvirkning på produktionen af F-35-fly og følgelig også på leverancerne til købere verden over – herunder Danmark.

»Forsinkelsen betyder, at de første danske fly nu planlægges modtaget i Danmark i oktober 2023 i stedet for april 2023, som det tidligere har været orienteret til Finansudvalgt ifm. med den årlige orientering om bevillingsstatus i april 2019,« fremgår det af en skriftlig opdatering, som forsvarsminister Trine Bramsen i midten af december gav til netop Finansudvalget.

Forsinkelsen betyder videre, at den planlagte pause fra deltagelse i internationale flymissioner, mens F-35-kampflyene indfases, forlænges. Samtidig må de danske F-16-fly blive på vingerne længere end planlagt, og det kan blive bekosteligt, fortæller militæranalytiker Hans Peter Michaelsen til netmediet Pio, der omtalte sagen i starten af januar:

»F-16-kampflyenes flyvetid kan i teorien forlænges, men det vil blive dyrt. Hvis du har en gammel bil, som du gerne vil køre et år eller to ekstra med, så risikerer du at skulle bruge rigtig mange penge på værkstedet. Hvis F-16-kampflyene skal deltage i en international operation, vil de også skulle flyve flere timer end normalt med det resultat, at de slides op endnu hurtigere.«

OLFI har spurgt Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), om man er opmærksom på de amerikanske problemer med F-35-flyene, og om der fra dansk side er taget eventuelle forholdsregler. Artiklen opdateres, når der kommer et svar.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Her er nødråbet til ministeren og departementschefen fra piloterne

Abonnement
Forsvarsminister Troels Lund Poulsen og departementschef Pernille Langeberg har mandag den 22. april modtaget et brev fra 30 unge piloter med rubrikken: "Et flyvevåben i afvikling - nødråb fra piloter". Læs brevet her ... 22.04.2024 Emne: Et flyvevåben i afvikling – Nødråb fra piloter Til: Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, Forsvarsministeriets Departementschef, Pernille...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

5 KOMMENTARER

guest
5 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Knud P
Læser
Knud P
27. januar 2021 15:04

“Igen er EH101 et godt eksempel; store problemer med netop reservedele til at starte med, men i dag kan vi stort set producere flere flyvetimer, end vi kan afflyve.”
Den holder vist ikke vand.

Peter Nielsen
Læser
Peter Nielsen
27. januar 2021 6:18

Hvis der ikke var tekniske problemer, ville det ikke være “fremtidens teknologi”, men bare mere af det vi har i forvejen…
Der er evolution og revolution og det er vigtigt at vi tager de nødvendige revolutioner, for evulotion er ikke nok når forholdene ændre sig hurtigt,

Svend-Erik Hansen
Læser
Svend-Erik Hansen
28. januar 2021 11:06

Kan du pege på andre områder eller anskaffelser i Forsvaret, hvor det er kutyme med revolution i stedet for almindelig evolution?

Jagerfly er bestemt i en liga for sig selv, men i sidste ende har vi jo brug for at kunne få et vist antal på vingerne, i stedet for de blot kan se fine ud i hangaren. Med blot 16-21 fly herhjemme er der altså ikke meget at give af.

Peter Nielsen
Læser
Peter Nielsen
4. februar 2021 15:53

Ja, indførslen af UAV, F-84 og kampvogne,

Skal jeg nu have skylden for at vi kun køber 27 F-35?

Svend-Erik Hansen
Læser
Svend-Erik Hansen
17. februar 2021 10:38

Jeg kan godt huske Tårnfalken.