ISS: Manglende forventningsafstemning skyld i problemer med opgaveløsning

Simon Kaiser, Head of Group Business Transformation ved ISS, mener at parterne skulle have forventningsafstemt, før man underskrev den omdiskuterede facility management-aftale. Foto: Danmarks Radio

Opgøret med ISS og den mangelfulde overholdelse af facility management-aftalen med Forsvaret fortsætter ufortrødent. Roden til problemerne går imidlertid forud for aftalens indgåelse, mener ISS, som overfor DR Nyheder peger på manglende forventningsafstemning som den bagvedliggende årsag.

Det længerevarende græsrodsoprør mod ISS’ sløsede rengøring, uinspirerende forplejning og mangelfulde vedligeholdelse i Forsvaret er nu kommet på den nationale nyhedsdagsorden. Det har fået ISS til at udtale sig i sagen, og her mener man, at ansvaret for miseren ligger i begge lejre:

»Vi skulle fra start af – inden man satte underskrift på den her kontrakt sammen – have fortalt helt klart: Hvordan ser vi, at vi kan tjene penge og levere en god service inden for det her, og hvad kræver det. På samme måde skulle Forsvaret have gjort det samme. Så kunne vi have løst mange af de problematikker, vi står i i dag,« konstaterer Simon Kaiser, der er Head of Group Business Transformation ved ISS.

Både OLFI og flere fagblade har løbende beskrevet, hvordan utilfredsheden har vokset sig større og større, uden at problemet er blevet løst. Hverken Forsvarsministeriets Ejendomstjeneste eller ISS har ønsket at stille op til interview, men DR Nyheder er altså lykkedes med at få sidstnævnte til at udtale sig om sagen, som fortsat optager tusindvis af ansatte i både Forsvaret og ISS, og som har fået Facebook-gruppen ”Til kamp mod ISS” til at vokse til i skrivende stund at tælle flere end 5600 medlemmer.

Artiklen fortsætter under Facebook-opslaget …

Gruppen vokser stadig, og der er ikke meget, der tyder på, at problemet er i nærheden af at være løst.

Soldater ville ikke spise på kasernen

Forsvarsminister Trine Bramsen har for længst fået syn for sagens omfang og erkender, at problemet kræver en snarlig løsning. Det skal foregå i samarbejde med ISS, siger hun til DR:

»Nogle af de eksempler, jeg har hørt, er heller ikke i orden. Det ligger langt fra den kontrakt, som blev indgået i sin tid, men det søger vi at løse i dialog med ISS. Det er klart, at når der er indgået en kontrakt, skal man leve op til den kontrakt. Det gælder gensidigt, og det er derfor, kontrakten binder mange år ud i fremtiden,« udtaler Trine Bramsen til DR Nyheder.

Læs også: Ejendomsstyrelsen finder utilfredsheden med ISS meget bekymrende

DR har også været på besøg på Oksbøl Kaserne, hvor garnisonskommandant oberst Torben Dixen Møller forklarer, hvordan problemerne siden kontraktens indgåelse har givet anledning til frustration for soldaterne på garnisonen:

»Igennem hele perioden har vi løbende haft udfordringer, blandt andet med maden, med rengøringen og med nogle af de vedligeholdelsesydelser, de skal levere,« fortæller han og istemmer meget af den kritik, der dagligt gives udtryk for på Facebook:

»Lige før sommerferien gik udbuddet, variationen og mængden af den mad, der blev serveret, drastisk nedad. Det betød, at soldaterne blev utilfredse. De klagede, og i sidste ende var de på vej til at sige, at ’vi vil ikke spise her længere’,« siger Torben Dixen Møller.