spot_img

Her er manden, der skal skabe tillid til Forsvarets øverste ledelse

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

ANALYSE: Generalløjtnant Flemming Lentfer skal være forsvarschef. Han har en baggrund i Flyvevåbnet som stabsofficer uden den store operative erfaring og uden at have været udsendt i en international mission. Nu skal han stå i spidsen for opbyggelsen af de operative kapaciteter og tale veteranernes sag. Han begynder bagude på point og kan i det lys næsten kun overraske positivt.

Overraskelserne fra Forsvarsministeriet kommer i disse tider med en hast, som det kan være svært at følge med i. Senest fandt forsvarschef Bjørn Bisserup ud af, at pensioneringen ville være rar at effektuere et år før tid, men dog først med udgangen af november. Man kunne på den baggrund tro, at Forsvarsministeriet ville benytte lejligheden til at slå stillingen som forsvarschef op i fri konkurrence efter alle sagerne om nepotisme, inhabilitet og vennetjenester. Om ikke andet så bare sådan rent proforma for at følge de samme retningslinjer som underliggende myndigheder og for ikke at give ansættende chefer på lavere niveauer lejlighed til at sige, ”hvorfor skal vi slå stillinger op, når toppen af ministeriet ikke skal?”

Det var ikke nogen stor og afgørende sag, som forsvarsminister Trine Bramsen (S) kunne vinde ved at slå stillingen som forsvarschef op. Men signalværdien skal man ikke undervurdere. Ved at slå stillingen op ville hun have sendt et vigtigt signal om ordentlighed og nye tider i Forsvarsministeriet, og hun kunne samtidig have undgået en helt unødvendig kritik. Tiden var der, og selvfølgelig kunne Bjørn Bisserup været blevet til årsskiftet, hvis to måneder var en måned for lidt.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse OLFIs interview med generalløjtnant Flemming Lentfer fra marts 2018. Foto: Ernstved

Så hvad gjorde hun? I løbet af halvanden uge havde Trine Bramsen udpeget sin nye forsvarschef uden at slå stillingen op, og dermed blev de ansatte i Forsvaret endnu en gang bekræftet i, at der gælder ét sæt regler i toppen af ministeriet og et andet ude i geledderne. Hvis bestræbelserne var at signalere oprydning i det vingeskudte ministerium, er det i hvert fald ikke den bedste opskrift på at genopbygge en lidet eksisterende tillid til Forsvarsministeriets og Forsvarets top.

Hvem rådgiver den sagesløse minister?

På den måde kom Trine Bramsen skidt fra start med sin nye forsvarschef, lige som hendes håndtering af en række øvrige sager har rejst spørgsmålet om, hvem der i virkeligheden rådgiver den sagesløse minister? Hun har ikke mange at støtte sig til med en nyansat departementschef uden kendskab til Forsvarets topgeneraler, og så må hun jo trække på dem, der er. Ud over Pernille Reuther Eriksen som chef for departementets Koncern HR har hun reelt set kun haft Bjørn Bisserup og personaledirektør Laila Reenberg. De tre har gennem de seneste 10 år spillet hovedrollerne sammen med den nu pensionerede viceforsvarschef Per Ludvigsen, når topstillinger i Forsvarets top skulle besættes.

De fleste af de seneste års skandaler i Forsvarsministeriet bærer alle firkløverets tydelige fingeraftryk, og de er om nogle kendt for at forfremme venner og kammerater, se gennem fingrene med åbenlyst brodne kar og lade objektive kriterier og kvalifikationer glide i baggrunden til fordel for evnen til at klappe ryg og sige ja. Disse egenskaber er præcist, hvad der har skabt en sygdomsbefængt ledelseskultur, som ikke bare medarbejderne i Forsvaret, men efterhånden også det omgivende samfund ønsker sig et opgør med.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse artiklen om forsvarschef Bjørn Bisserup, som sniger sig ud ad bagdøren … Tegning: Lars Andersen

Man kan på den baggrund roligt slå fast, at den vigtigste opgave for den nye forsvarschef uden sammenligning bliver at samle, bygge bro og dermed genopbygge tilliden til den militære top efter alle sagerne om nepotisme og kammerateri, som i den grad har klæbet til den ovenstående kvartet. Det kræver en mand, som har holdt sig langt væk fra de seneste års skandaler, og som nyder soldaternes ubetingede respekt. Så hvem valgte Trine Bramsen som forsvarschef efter at have rådført sig med dem, der nu var at rådføre sig med?

Svaret er generalløjtnant Flemming Lentfer, som siden sin tid i Forsvarsstaben under Per Ludvigsen har været dennes protégé og dermed en del af inderkredsen omkring Bjørn Bisserup, Laila Reenberg og Pernille Reuther Eriksen. Valget var på den ene side overraskende og på den anden side så forudsigeligt, som det næsten kunne være. Nogle havde troet, at forsvarsministeren med sit forsøg på at virke som en hårdtslående oprydningsminister ville vælge en forsvarschef, som ikke var en del af ministeriets hidtidige rygklapperkultur. Andre havde sågar forudset, at Trine Bramsen ville dykke dybt ned på oberst-niveauet efter sit efterhånden berygtede interview med DR’s podcast Genstart om, at næste lag under Bjørn Bisserup var lige så fedtet ind i alle sagerne som Bisserup selv.

Men i sidste ende valgte forsvarsministeren den person, som mest af alt ligner Bjørn Bisserup, mindst af alle signalerer nye tider og frem for alt selv er et dygtigt opdraget produkt af selvsamme rygklapperkultur i Forsvarsministeriets øvre lag.

Operation X kan have banet vejen

Flemming Lentfer kommer fra en stilling som direktør i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og var i forsommeren skydeskive, da TV2 sendte Operation X ”Fejlskud i Forsvaret” om fejlindkøb af våben og ammunition, som fik auditørkorpset til at indlede en efterforskning. Efter udsendelsen oplevede Flemming Lentfer noget så sjældent som ros for sit interview med journalisten Morten Spiegelhauer, fordi direktøren svarede roligt og afværgende på de kritiske spørgsmål og forklarede, at der blev begået stribevis af fejl hver eneste dag i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, og at det med hans egen garanti ville blive ved sådan. Samtidig lagde materiel- og indkøbsstyrelsen hele interviewet ud på youtube, så interesserede selv kunne se det i fuld længde og danne sig sit eget indtryk. Det virkede og afmonterede meget af kritikken, hvilket man også bemærkede i Forsvarsministeriets top.

Artiklen fortsætter under videoen …

Måske var Operation X på den måde med til at gøre Flemming Lentfer til forsvarschef. Når Flemming Lentfer på trods af sin tv-optræden alligevel er bagude på point allerede inden sin tiltrædelse, skyldes det flere forhold. I sin præsentation på Forsvarsministeriets hjemmeside siger Trine Bramsen, at »Flemming Lentfer er en stærk leder med en meget bred erfaring fra Forsvaret«. Lige præcis dér skal man nok tilføje, at den karakteristik afhænger af øjnene, der ser. Det skyldes det faktum, at Forsvaret ser ind i en periode, som i den grad peger mod opbygning af operative kapaciteter og derfor skriger på en chef med massiv operativ erfaring. Og lige præcis her falder Flemming Lentfer igennem med et brag.

Flemming Lentfers operative baggrund begrænser sig til en kort tid som chef for den nu for længst nedlagte Hawk Afdeling Vest i perioden fra 2000 til 2002. Han har ingen operativ erfaring fra højere niveauer, selv om man i Forsvarsministeriet tæller hans tid som chef for Operationsstaben i Forsvarskommandoen som operativ tjeneste. Hvilket siger meget om dem, som bedømmer den slags, og dem har jeg allerede beskrevet ovenfor.

Artiklen fortsætter under linket til Frontlinjen om den nye forsvarschef …

Hvad værre er – efter 30 år med dansk deltagelse i et hav af internationale missioner spændende fra Balkan over Irak og Afghanistan til Libyen, Syrien, Mali og Adenbugten kan det være svært at finde en linjeofficer i Flemming Lentfers aldersgruppe, som ikke har været udsendt i en international mission. Men her udmærker Danmarks kommende forsvarschef sig ved gennem 37 års tjeneste i Forsvaret aldrig nogensinde at have været udsendt.

Det er værd at dvæle lidt ved, for i det moderne forsvar tæller udsendelser højt. Det skyldes ikke bare, at udsendelserne giver operativ erfaring fra den skarpe ende, hvor forkerte beslutninger kan have fatale konsekvenser. Det skyldes i lige så høj grad, at alle de internationale missioner har slidt medarbejdere, familier og nære relationer op, fordi det ofte har været Tordenskjolds soldater, som har påtaget sig udsendelse efter udsendelse. Når en soldat rækker hånden op og tager sin mission, kan en anden blive hjemme. Og omvendt. Når nogen sniger sig uden om, må andre træde til.

Hærchefens kæreste udstillede forargelsen

Hvis man kunne være i tvivl om, hvordan kolleger ser på officerer, der gør stjernekarriere uden at have taget sin tørn langt fra Danmark, skal man bare se på, hvad der skete i Hæren, da den nu tidligere hærchef Hans-Christian Mathiesen med Per Ludvigsens velsignelse sørgede for at få sin kæreste optaget på to eftertragtede uddannelser uden nogensinde at have været udsendt – og hvor det før fru Mathiesens optagelse havde været et ubetinget krav med erfaring fra international tjeneste. Der rejste sig et ramaskrig, gode og trofaste medarbejdere sagde op i både forargelse og vrede, og Hæren var ved at gå op i limningen i faldende tillid til ledelsen.

Det skyldes ikke mindst, at erfaringen og afsavnet af at være væk fra familie, børn og hjemlige, trygge og sikre omgivelser i flere måneder er ens for alle, hvad enten man går på patrulje i Helmand, sejler på de syv verdenshave eller sidder i et stabshovedkvarter i Abu Dhabi. I de internationale missioner står alle lige, når ungerne savner mor eller far, mindstemanden er syg, og tingene kan være svære at få til at hænge sammen.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse artiklen om, hvordan Forsvarsministeriet blev en superspreder af dårligdomme …

Det ved man kun, når man har prøvet det, og det klinger derfor hult, når både militære og civile chefer uden den erfaring nedtoner betydningen af internationale missioner på CV’et. Udsendelser koster hver gang, og har man først været udsendt, ser man anderledes på dem, der ikke har. Og særligt dem, der kunne have været det, men af bekvemmelighedsårsager valgte at blive hjemme og lod karrieren dreje uden om de skarpe hjørner.

Det er derfor en meget stor misforståelse at tro, at vægtningen af international erfaring udelukkende drejer sig om operativ erfaring. Har du taget din tørn? Har du vist, at du er klar og ikke kryber uden om, når de rigtigt svære valg skal træffes, uanset hvilken udfordrende situation du står i på hjemmebanen? Dét er noget, som soldater i alle tre værn har prøvet og kan tale med om.

Operative officerer har taget grueligt fejl

Nu har forsvarsministeren så valgt vel omtrent den eneste general i laget af admiraler og generaler, som aldrig har været udsendt i en international mission, og som fremover skal tale veteranernes sag. Man skal formentlig have forrettet tjeneste i Forsvaret for at forstå, hvilket negativt og demoraliserende signal det sender, og udnævnelsen af Flemming Lentfer tyder på, at forsvarsministeren har ladet sig rådgive af den afgående forsvarschef. Bjørn Bisserup må være den eneste militærperson i toppen af Forsvaret, som kunne finde på at pege på Flemming Lentfer al den stund, at Bjørn Bisserup selv lider af samme mangel på sit CV – hvis man lige ser bort fra en udsendelse som operations- og efterretningsofficer til Cypern i 1989. Til gengæld har han kunnet støtte sig til civilisterne Laila Reenberg og Pernille Reuther Eriksen, som heller aldrig har prøvet at stå i den skarpe ende af verden – og nærmest per definition er enige med Bjørn Bisserup.

Hvilket signal sender det så til medarbejderne, som skriger på at få en forsvarschef, de både kan have respekt for og tillid til? Det sender signalet, at alle jer, som drog i krig, ofrede jer for landet og tog én for holdet i den tro, at det også karrieremæssigt var vigtigt og rigtigt, har taget grueligt fejl. Nej, for at nå til tops i det danske forsvar, skal du helst gemme dig bag et skrivebord, holde dig langt fra de operative enheder og sørge for at blive en del af Forsvarsministeriets rygklapper-kultur. Så har du regnet den ud!

Artiklen fortsætter under billedet …

Den seneste tid har vist, at forsvarsminister Trine Bramsen (S) lader sig føre rundt i manegen af den ledelse, som hun ellers har lovet at svinge pisken over. Tegning: Lars Andersen

Der er en grund til, at generalløjtnant Flemming Lentfer blandt soldaterne går for at være den bedst slørede soldat i det danske forsvar. Det skyldes, at ingen kender ham eller ser ham – med mindre man har haft sin daglige gang på direktionsgangen i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses mistrøstige lokaler i Ballerups industrikvarter.

Når forsvarsminister Trine Bramsen kunne vælge Flemming Lentfer som sin kommende forsvarschef, vidner det om, at hendes rådgivere enten slet ikke har været klar over de meget stærke følelser, der blandt medarbejderne knytter sig til den internationale erfaring, eller også har de meget bevidst undladt at gøre hende opmærksom på det. Dermed har de gjort ministeren en bjørnetjeneste.

Politikere kan ikke tage fejl

Hvad var alternativet til Flemming Lentfer? Hvis Trine Bramsen for alvor ønskede at vinde soldaternes respekt og genopbygge tilliden til sit ministerium og til Forsvarets øverste ledelse, havde hun et es i ærmet, som hun dog aldrig spillede. Det ville nemlig have krævet, at hun erkendte sin åbenlyse fejl ved at fritage koncernstyringsdirektør Per Pugholm Olsen for tjeneste, da skandalen om svindel i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse i december rystede hele systemet.

Allerede dengang kom det frem, at ”PP” havde reageret og havde orienteret om Rigsrevisionens undersøgelse til den daværende departementschef, Thomas Ahrenkiel, som bare glemte at læse sine mails. Men det var Per Pugholm Olsen, der fik sparket, mens ministeren holdt hånden over Thomas Ahrenkiel. I den forgangne uge kom redningskransen til ministeren, da Kammeradvokatens rapport frikendte Per Pugholm Olsen. Hun kunne dermed offentligt have erkendt, at det var en fejl at fritage ham for tjeneste og samtidig have udnævnt ham til ny forsvarschef. Dét ville have skabt respekt ikke bare om den nye forsvarschef, idet Per Pugholm Olsen uden sammenligning er den bedst kvalificerede, som samtidig har et uplettet ry som en gennemordentlig officer med høj integritet og moral. I allerhøjeste grad ville det også have skabt respekt om Trine Bramsen.

Men politikere kan ikke tage fejl, og derfor må Forsvarets medarbejdere nu indstille sig på at spejle sig i endnu en skrivebordsgeneral uden operativ og international erfaring. Flemming Lentfer selv lægger ikke skjul på, at han er klar over, hvad Forsvarets vigtigste opgaver er fremadrettet.

»Jeg ser frem til et tæt samarbejde med forsvarsministeren og departementet, hvor et centralt punkt vil være at sikre tillid til Forsvarets virke. Et andet centralt punkt vil være at videreudvikle Forsvarets operative evne i tæt samarbejde med alle myndighedsområderne på ministerområdet.«

Man kan sige om Flemming Lentfer, at han næsten kun kan overraske positivt.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Forsvarsministeriet har udviklet sig til det rene Ebberød Bank

Abonnement
KOMMENTAR: Forsvarsministeriets Personalestyrelse har lige brugt 13 mio. kr. på en hvervekampagne, som har til formål at tiltrække nye og fastholde nuværende medarbejdere på hele Forsvarsministeriets område. Samtidig er der indført ansættelsesstop og pålagt besparelser for et trecifret millionbeløb på tværs af Forsvarsministeriets område. Husker du historien om Ebberød Bank?...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

7 KOMMENTARER

guest
7 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
12. oktober 2020 1:41

Vil nu ikke sætte min hat på det bliver bedre med FL ved roret, se på de skandaløse ammo og våbenindkøb.

Rasmus
Læser
Rasmus
11. oktober 2020 14:45

Jeg vil gerne bemærke, at selvom jeg godt forstår OLFI’s ønske om international og operativ erfaring for en ny forsvarschef, så kan der måske også være nogle fordele ved, at vi får en struktur i det danske forsvar, hvor forsvarschefen ikke har en operativ baggrund. For det første, så har jeg (altid) mere respekt for dem med operativ erfaring, og deres ry og rygte skal i mine øjne derfor heller ikke nødvendigvis tilsværtes eller rodes ind i det politiske niveau, der beslutter ting, som ofte ikke tåler dagens lys, som der vil ske med en Forsvarschef. Jeg forstår præmissen om prestige skal gå til dem som fortjener, men det skal vi lige lægge til side et øjeblik. Hvis vi lægger præmissen om, at vi skal passe på vores operative kapaciteter (og derfor ikke bruge dem til kransekagefigur, der kan ofres), men i stedet til at være der i lang tid og sige til og fra, så skal vi i stedet for spørge os selv, hvordan vi sikrer det nødvendige samspil mellem det operative og det politiske niveau, således, at de operative chefer får tilpas magt til at komme til orde om formål samt erfaringer og medarbejderbehov for Forsvaret. Det vigtige er som jeg ser det primært, at undgå den politisering, som er sket med skat, politi og kriminalforsorgen, der i mine øjne igennem et årti eller to er blevet ofret på det politiske alter, hvor topcheferne har sagt javel hr minister, vi løser alle opgaver samtidig med at vi sparer som mckinsey rapporten foreslår, mens den åbenlyse katastrofe for de nævnte områder fejes ind under gulvtæppet, og medarbejderne på gulvet segner og forlader skuden i fuld fart med ræs mod bunden. Jeg håber på det bedste med en øget skarp prioritering af forsvarets opgaver og frygter det værste i form af løsning af alt og opgavespredning samt grønthøstning. Vi skal give den nye trio en chance til at skabe den ønskede forandring, men også sige højt, at vi holder hende (og Mette) op på hvordan det står til i Forsvaret om 5 år i forhold til i dag.

Michael Albeck
Læser
Michael Albeck
11. oktober 2020 14:33

jeg fatter ikke den der med “koncerndirektør” i min optik er sådan en noget civilt som leder i Falck afdeling kranvogne på Djursland, eller for siddende sygetransport i esbjergområdet Her skal være tale om leder af en indkøbsafdeling for militært grej, altså en militær person i en eller anden lønramme.. med en militær grad. det andet er noget fez… men giver hurtigere exit uden der er nogen der efterspørger “ham der hvad var det nu han hed”””

En gammel kriger
Læser
En gammel kriger
12. oktober 2020 13:22

Michael: Det som vi kalder et forsvar og andre en koncern. Kan efterhånden nærmere betegnes som en konebåd, styret af
civilisterne Laila Reenberg og Pernille Reuther Eriksen.Samt flere af deres kvindelige kollegaer, som enten ingen eller yderst begrænset erfaring har med det operative.
Nogen gange glemmer de, at hvis der ikke var operative soldater, så havde de faktisk ikke noget job i denne her “koncern”

Michael Albeck
Læser
Michael Albeck
12. oktober 2020 17:49

nååårh sådan lidt a la “grow a pair”… så får de en stjerne der kan ses, og resten der er nødvendig gemmes bort… hwa?? men tak for svaret det må sku være underligt at sidde til møde med sine mange år i “kånsørnen” og flere udsendelser ( eller mangel på samme) og så slaske kameluldssutterne under kongforanse bordet og sige jawhol og “jeg tager da gerne et stykke marmorkage til” gud se i nåde til vores forsvar..

Dinorex
Læser
Dinorex
11. oktober 2020 13:58

Stå aldrig til søs – lad de andre stå

Så sandt så sandt

ottochristensen
Læser
ottochristensen
11. oktober 2020 11:15

Regler for stillingsopslag af offentlige stillinger er beskrevet på Medarbejder og Kompetencestyrelsens hjemmeside, det er utroligt, at Forsvarsministeriet ikke følger de givne retningslinjer, der burde lyde et brøl af utilfredshed fra de faglige organisationer, når en statslig forvaltningsenhed ikke følger egne regler.

https://pav.medst.dk/ansaettelse/#a659CED5A-3C99-4150-8331-7DD372CE5815
“15.3.1.1. Hovedregel: Offentligt opslag

Stillinger og lønnede hverv i staten skal opslås efter regler, der svarer til reglerne i Fmst. bekg. 302 26/3 2010 om opslag af tjenestemandsstillinger i staten (opslagsbekendtgørelsen), jf. Fmst. cirk. 26/6 2013 om opslag af stillinger og lønnede hverv i staten.
Det betyder, at stillinger og lønnede hverv i staten skal opslås offentligt i samme omfang og på samme måde, som gælder for stillinger, i hvilke ansættelse sker som tjenestemand.
Med hensyn til ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteterne henvises til de særlige regler i Uddannelses- og Forskningsministeriets bekg. 242 13/3 2012 samt i Fmst. cirk. 18/9 2015 om protokollat om visse ansættelsesvilkår for videnskabeligt personale ved universiteter.

15.3.1.2. Undtagelser
Opslag kan undlades i samme omfang som for tjenestemandsstillinger, jf. afsnit 15.2.1.2.
Opslag kan tillige undlades i tilfælde, hvor der i lovgivningen er fastsat særlige regler om udpegning, fx til nævn og råd, jf. Fmst. cirk. 26/6 2013 om opslag af stillinger og lønnede hverv i staten.
Endelig kan opslag undlades i forbindelse med ferieafløsning, vikariater og anden kortvarig beskæftigelse, der ikke forventes at overstige 1 år.”