spot_img

Her er manden, der skal skabe tillid til Forsvarets øverste ledelse

ANALYSE: Generalløjtnant Flemming Lentfer skal være forsvarschef. Han har en baggrund i Flyvevåbnet som stabsofficer uden den store operative erfaring og uden at have været udsendt i en international mission. Nu skal han stå i spidsen for opbyggelsen af de operative kapaciteter og tale veteranernes sag. Han begynder bagude på point og kan i det lys næsten kun overraske positivt.

Overraskelserne fra Forsvarsministeriet kommer i disse tider med en hast, som det kan være svært at følge med i. Senest fandt forsvarschef Bjørn Bisserup ud af, at pensioneringen ville være rar at effektuere et år før tid, men dog først med udgangen af november. Man kunne på den baggrund tro, at...

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

»Hver gang Putin har eskaleret, er vi kommet rendende med for lidt og for sent«

Abonnement
INTERVIEW. Det er mange år siden, Anders Fogh Rasmussen indstillede sin parlamentariske karriere og satte sig for bordenden som generalsekretær i Nato. Nu er han en fri fugl, og det kommer særligt i udtryk i Venstre-koryfæets udtalte og uforbeholdne støtte til Ukraine. Vesten skal træde mere i karakter og...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

7 KOMMENTARER

guest
7 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Palle Randløv
Læser
Palle Randløv
12. oktober 2020 1:41

Vil nu ikke sætte min hat på det bliver bedre med FL ved roret, se på de skandaløse ammo og våbenindkøb.

Rasmus
Læser
Rasmus
11. oktober 2020 14:45

Jeg vil gerne bemærke, at selvom jeg godt forstår OLFI’s ønske om international og operativ erfaring for en ny forsvarschef, så kan der måske også være nogle fordele ved, at vi får en struktur i det danske forsvar, hvor forsvarschefen ikke har en operativ baggrund. For det første, så har jeg (altid) mere respekt for dem med operativ erfaring, og deres ry og rygte skal i mine øjne derfor heller ikke nødvendigvis tilsværtes eller rodes ind i det politiske niveau, der beslutter ting, som ofte ikke tåler dagens lys, som der vil ske med en Forsvarschef. Jeg forstår præmissen om prestige skal gå til dem som fortjener, men det skal vi lige lægge til side et øjeblik. Hvis vi lægger præmissen om, at vi skal passe på vores operative kapaciteter (og derfor ikke bruge dem til kransekagefigur, der kan ofres), men i stedet til at være der i lang tid og sige til og fra, så skal vi i stedet for spørge os selv, hvordan vi sikrer det nødvendige samspil mellem det operative og det politiske niveau, således, at de operative chefer får tilpas magt til at komme til orde om formål samt erfaringer og medarbejderbehov for Forsvaret. Det vigtige er som jeg ser det primært, at undgå den politisering, som er sket med skat, politi og kriminalforsorgen, der i mine øjne igennem et årti eller to er blevet ofret på det politiske alter, hvor topcheferne har sagt javel hr minister, vi løser alle opgaver samtidig med at vi sparer som mckinsey rapporten foreslår, mens den åbenlyse katastrofe for de nævnte områder fejes ind under gulvtæppet, og medarbejderne på gulvet segner og forlader skuden i fuld fart med ræs mod bunden. Jeg håber på det bedste med en øget skarp prioritering af forsvarets opgaver og frygter det værste i form af løsning af alt og opgavespredning samt grønthøstning. Vi skal give den nye trio en chance til at skabe den ønskede forandring, men også sige højt, at vi holder hende (og Mette) op på hvordan det står til i Forsvaret om 5 år i forhold til i dag.

Michael Albeck
Læser
Michael Albeck
11. oktober 2020 14:33

jeg fatter ikke den der med “koncerndirektør” i min optik er sådan en noget civilt som leder i Falck afdeling kranvogne på Djursland, eller for siddende sygetransport i esbjergområdet Her skal være tale om leder af en indkøbsafdeling for militært grej, altså en militær person i en eller anden lønramme.. med en militær grad. det andet er noget fez… men giver hurtigere exit uden der er nogen der efterspørger “ham der hvad var det nu han hed”””

En gammel kriger
Læser
En gammel kriger
12. oktober 2020 13:22

Michael: Det som vi kalder et forsvar og andre en koncern. Kan efterhånden nærmere betegnes som en konebåd, styret af
civilisterne Laila Reenberg og Pernille Reuther Eriksen.Samt flere af deres kvindelige kollegaer, som enten ingen eller yderst begrænset erfaring har med det operative.
Nogen gange glemmer de, at hvis der ikke var operative soldater, så havde de faktisk ikke noget job i denne her “koncern”

Michael Albeck
Læser
Michael Albeck
12. oktober 2020 17:49

nååårh sådan lidt a la “grow a pair”… så får de en stjerne der kan ses, og resten der er nødvendig gemmes bort… hwa?? men tak for svaret det må sku være underligt at sidde til møde med sine mange år i “kånsørnen” og flere udsendelser ( eller mangel på samme) og så slaske kameluldssutterne under kongforanse bordet og sige jawhol og “jeg tager da gerne et stykke marmorkage til” gud se i nåde til vores forsvar..

Dinorex
Læser
Dinorex
11. oktober 2020 13:58

Stå aldrig til søs – lad de andre stå

Så sandt så sandt

ottochristensen
Læser
ottochristensen
11. oktober 2020 11:15

Regler for stillingsopslag af offentlige stillinger er beskrevet på Medarbejder og Kompetencestyrelsens hjemmeside, det er utroligt, at Forsvarsministeriet ikke følger de givne retningslinjer, der burde lyde et brøl af utilfredshed fra de faglige organisationer, når en statslig forvaltningsenhed ikke følger egne regler.

https://pav.medst.dk/ansaettelse/#a659CED5A-3C99-4150-8331-7DD372CE5815
“15.3.1.1. Hovedregel: Offentligt opslag

Stillinger og lønnede hverv i staten skal opslås efter regler, der svarer til reglerne i Fmst. bekg. 302 26/3 2010 om opslag af tjenestemandsstillinger i staten (opslagsbekendtgørelsen), jf. Fmst. cirk. 26/6 2013 om opslag af stillinger og lønnede hverv i staten.
Det betyder, at stillinger og lønnede hverv i staten skal opslås offentligt i samme omfang og på samme måde, som gælder for stillinger, i hvilke ansættelse sker som tjenestemand.
Med hensyn til ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteterne henvises til de særlige regler i Uddannelses- og Forskningsministeriets bekg. 242 13/3 2012 samt i Fmst. cirk. 18/9 2015 om protokollat om visse ansættelsesvilkår for videnskabeligt personale ved universiteter.

15.3.1.2. Undtagelser
Opslag kan undlades i samme omfang som for tjenestemandsstillinger, jf. afsnit 15.2.1.2.
Opslag kan tillige undlades i tilfælde, hvor der i lovgivningen er fastsat særlige regler om udpegning, fx til nævn og råd, jf. Fmst. cirk. 26/6 2013 om opslag af stillinger og lønnede hverv i staten.
Endelig kan opslag undlades i forbindelse med ferieafløsning, vikariater og anden kortvarig beskæftigelse, der ikke forventes at overstige 1 år.”