Chefen for FE er fritaget for tjeneste sammen med to ledende medarbejdere

Lars Findsen (nummer to fra højre) blev fritaget for tjeneste i kølvandet på skandalesagen, som i disse dages optrevles af DR. Arkivfoto: Kasper Junge Wester

Lars Findsen blev som chef for Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) fredag fritaget for tjeneste sammen med to øvrige ledende medarbejdere. Politidirektøren i Midt- og Vestsjællands Politi er indsat som fungerende chef.

Chefen for Forsvarets efterretningstjeneste er fritaget for tjeneste. det skete fredag, oplyser Forsvarsministeriet i en pressemeddelelse. Også to øvrige ledende medarbejdere er sendt hjem.

Forsvarsministeriet oplyser, at det vil tilrettelægge undersøgelsen af sagen i tæt dialog med Tilsynet med Efterretningstjenesterne. Undersøgelsen vil blive tilrettelagt og gennemført under hensyntagen til, at der er tale om klassificerede oplysninger og forhold af betydning for statens sikkerhed. Derudover bliver tilsynets konkrete anbefalinger om bl.a. at etablere en whistleblowerordning samt foretage en evaluering af FE-loven nu adresseret.

”Jeg ser på sagen med den allerstørste alvor. Det er helt afgørende, at vi kan have tillid til, at vores efterretningstjenester agerer inden for deres beføjelser. Ligesom der ikke må kunne sættes spørgsmålstegn ved, om efterretningstjenesten efterlever forpligtelsen til at samarbejde tæt med kontrol- og tilsynsorganer,” siger forsvarsminister Trine Bramsen (S).

Artiklen opdateres …

Kommentarer

4 KOMMENTARER

  1. Inhabilitet

    Usunde kulturer findes mange steder i systemet, ikke kun i forsvaret.

    Selveste Kammeradvokaten benytter sig af inhabile læger fra retslægerådet for at vinde sine sager for enhver pris.

    Retslægerådet benytter inhabile læger til retssager, for læger holder sammen og vil ikke tabe ansigt både på standens vegne og af personlige grunde.

    Det er Retslægerådets formand, som er ansvarlig sammensætningen af læger, som benyttes ved retssager. Formanden beskytter sine lægekolleger.

    Læger beskytter lægers interesser, og derfor benytter Retslægerådet sig af inhabile læger i retssager.

    En dommer bør undersøge sine vidner for inhabilitet, men det sker ikke.

    Derfor dømmes der uretfærdigt i danske retssale.

    Et eksempel:

    Nogle psykiatere tvangsindlægger en fysisk syg kvinde til psykiatrisk behandling, kognitiv terapi og træning, (fordi de har brug for et eksempel, som viser, at deres psykiatriske behandlinger virker).
    Efter få måneder er kvinde ikke tvangindlagt mere, men det ‘glemmer’ psykiaterne at fortælle kvinden.
    Efter et år overføres kvinden fra hospital til et bosted, hvor hun ikke kan lide at være, hun bliver udadreagerende og får psykofarmaka.
    Efter 3 år og 8 måneder senere kommer kvinden endelig hjem, men ingen vil være kvindens læge.
    Endelig finder familien en læge, som vil være læge for kvinden.
    Kvinden vil gerne udtrappes af sin psykofarmaka, hvilket lægen hjælper med med en meget langsom udtrapning.
    Lægen har, ved at tage kvinden som patient, sat sig op imod psykiaterne, som nu havde planer om at indsætte kvinden på et nyt bosted dybt medicineret og langt væk fra hendes familie.
    Lægen anklages at Styrelsen for Patientsikkerhed for at have nedsat kvindens psykofarmaka uden at spørge psykiaterne, som i mellemtiden ikke er kvindens psykiatere mere, (de havde opgivet hende), og Styrelsen for Patientsikkerhed tager hans autorisation.
    Det ville lægen ikke finde sig i og startede en retssag, som han tabte, fordi Formanden for Retslægerådets formand valgte 3 psykiatere, som alle havde relationer til de psykiatere, som var ansvarlige for tvangsindlæggelsen og dermed var inhabile, og fordi dommeren ikke opdagede (eller var ligeglad med), at alle de 3 læger, som skulle rådgive retten, var psykiatere, (selvom kvinden IKKE fejlede noget psykisk), så tabte lægen retssagen.
    Da lægen ville anke sagen, stillede han 7 for sagen afgørende spørgsmål, som retten skulle tage stilling til inden næste retssag, men retten afviste de 6 på forhånd, hvorfor lægen opgav sagen, den ville være tabt på forhånd.
    Sådan knægtes retssikkerheden i Danmark med Retslægerådets, Kammeradvokatens og rettens hjælp…

    Kan en såkaldt retsstat være det bekendt?

    Vi mangler en journalist, som vil se på sagen..

  2. Med den kultur, der har fået lov at etablere sig i Forsvarets ledende organer er de sidste møgsager blot en organisations-psykologisk konsekvens. Der kommer uden tvivl mere af samme slags, og det er naivt traditionelt at satse på “ændring af procedurer” og stramning af bestemmelser..

  3. Sådan som jeg har læst det.. lyder det som om, Man bare uhindret, har overladt info
    til andre efterretnings tjenester om danske statsborger uden hjemmel.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here