spot_img

Personalestyrelsen beklager fortsat lønkaos og problemer med arbejdstid

Vanskeligheder med at registrere medarbejdernes arbejdstid korrekt fortsætter med at volde personalestyrelsen problemer. Korrekte lønudbetalinger halter, opgørelsen over arbejdstid sejler, og frustrationerne vokser. Men styrelsen arbejder hårdt på at få problemerne løst senest i løbet af to uger.

Forkert løn. Manglende udbetaling af overarbejde. Fejl i tidsregistreringen. Problemerne fortsætter med Forsvarets nye IT-system til 103 mio. kr., som skulle lette registreringen af arbejdstid for de omkring 24.000 ansatte på Forsvarsministeriets område. Det blev taget i brug i oktober og har givet anledning til voldsomme frustrationer lige siden.

»Det er et kæmpe problem, at vores medlemmer ikke kan stole på deres lønseddel og ikke får udbetalt deres tillæg og variable ydelser. Det er mildt sagt noget rod, og mine medlemmer er med god grund helt oppe at køre. Det giver anledning til voldsom frustration,« siger Jesper K. Hansen, som er formand for fagforeningen CS, der organiserer menige og befalingsmænd i Forsvaret.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet, hvis du vil læse interviewet med personaledirektør Laila Reenberg om problemerne med registrering af arbejdstid og deraf udbetaling af korrekt løn …

Inden jul stillede Forsvarsministeriets Personalestyrelse (FPS) medarbejderne i udsigt, at de i januar ville modtage en arbejdstidsopgørelse for december. Systemet formår imidlertid endnu ikke at lave retvisende arbejdstidsopgørelser for de fleste medarbejderes vedkommende. Selv om arbejdstiden er tastet korrekt, frigivet og godkendt, laver systemet stadig fejl i beregningen af eksempelvis kontinuerlig tjeneste, flekstid og justeringer til tidligere godkendt arbejdstid.

Følger op med ny information, hvis problemerne fortsætter

Derfor sendte Laila Reenberg som direktør i Forsvarsministeriets Personalestyrelse mandag brev ud til Forsvarsministeriets ansatte, hvor hun endnu en gang beklagede problemerne.

Læs personalestyrelsens brev af 27. januar til de ansatte her

»På grund af den usikkerhed har vi valgt ikke at fremsende arbejdstidsopgørelserne endnu, men vi forventer, at der vil være taget hånd om problemerne, så du i februar vil kunne modtage dine arbejdstidsopgørelser for oktober, november, december og januar. Hvis der mod forventning fortsat er væsentlige fejl i systemet i midten februar, følger vi op med ny information om, hvordan vi håndterer de konkrete problemstillinger,« skriver hun.

I CS har Jesper K. Hansen ikke overblik over, hvor alvorlige problemerne rent faktisk er. Han kan bare lytte til, hvad personalestyrelsen siger og håbe det bedste, mens organisationen må forberede sig på at føre sager i det fagretslige system, hvis problemerne fortsætter.

»Personalestyrelsen siger, at den har de nødvendige data, og at de er tastet ind i systemet. Så er det bare mærkeligt, at der er så mange fejl, når de data kommer ud af systemet igen. De siger, at systemet regner forkert, og det er de ved at rette op på. Det må vi så tro på. Vi kan i den aktuelle situation ikke gøre noget – andet end at løfte medlemmernes sager. Hvis der med udgangen af marts endnu ikke foreligger et velfungerende system for registrering af arbejdstid, kører vi videre i det fagretlige system,« siger han.

Chefer godkender arbejdstid i blinde

Også i officerernes fagforening oplever man problemer, fordi fejlene formentlig rammer alle, der har været på øvelse, vagt eller haft en tjeneste på en fridag. Det fortæller Niels Tønning, som er formand for Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD).

»Og så rammer problemerne ikke mindst de chefer, som har ansvaret for at godkende arbejdstid. I øjeblikket er det næsten umuligt at få overblik over, hvad de godkender. På nogle områder har FPS derfor valgt at godkende arbejdstiden centralt, i stedet for at chefen gør det. Jeg kan ikke overskue omfanget af problemerne. Men jeg er spændt på at se, hvordan det spænder af i de kommende uger,« siger Niels Tønning.

I Forsvarsministeriets Personalestyrelse forstår Laila Reenberg såvel medarbejdernes som organisationernes frustrationer og bekymringer. Ikke mindst de 800 såkaldte tidsadministratorer, som skal taste medarbejdernes arbejdstid, og som i øjeblikket bliver overdynget med spørgsmål og frustrationer fra utålmodige medarbejdere.

»Jeg beklager denne situation meget. Jeg er ked af, at vi udsætter ikke mindst vores tidsadministratorer for dette, og at det ikke virker. Jeg kan kun beklage og sige, at vi gør, hvad vi kan for at fikse det,« siger Laila Reenberg.

Du kan læse et mere uddybende interview med Laila Reenberg om problemerne her.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Her er nødråbet til ministeren og departementschefen fra piloterne

Abonnement
Forsvarsminister Troels Lund Poulsen og departementschef Pernille Langeberg har mandag den 22. april modtaget et brev fra 30 unge piloter med rubrikken: "Et flyvevåben i afvikling - nødråb fra piloter". Læs brevet her ... 22.04.2024 Emne: Et flyvevåben i afvikling – Nødråb fra piloter Til: Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, Forsvarsministeriets Departementschef, Pernille...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer