Frivillig ildsjæl indhenter rabataftale nummer 300 til danske veteraner

Aftalen med Starbucks blev den første af nu cirka 300 rabataftaler, Jimmi Povlsen har indgået over de sidste to år. Foto: Jimmi Povlsen

Jimmi Povlsen har de seneste to år brugt de fleste af sine vågne timer på at indgå rabataftaler til glæde for danske veterankortholdere. I skrivende stund har 30.000 veteraner meldt sig ind på Veterankortet.dk, som løbende opdateres og snart runder rabataftale nummer 300. Arbejdet handler dog mest om sikre veteranerne den påskønnelse, de fortjener, fortæller han.

Da veterankortet blev introduceret i 2011, herskede der en vis usikkerhed om, hvad det egentlig skulle til for. Kortets praktiske anvendelsesmuligheder var ret begrænsede, og værdien derfor svær at få øje på.

I dag er sagen en helt anden, og det er i høj grad takket være Jimmi Povlsen. Han står bag hjemmesiden Veterankortet.dk og har de sidste to år arbejdet frivilligt med at indgå rabataftaler med erhvervsdrivende landet over, så veterankortholdere kan mærke den til tider lidt flygtige påskønnelse af deres indsats direkte på pengepungen. Ved siden af den ulønnede indsats for landets veteraner, passer Jimmi Povlsen et fuldtidsarbejde som vagt, så privatøkonomien kan løbe rundt.

Den 33-årige nordjyde er selv Irak-veteran og har selv savnet en mærkbar påskønnelse af den indsats, han og kollegerne havde ydet. Da han selv vendte hjem, arbejdede Forsvarets imidlertid stadig med at sætte rammerne for basale tilbud som psykologhjælp og anden nødvendig assistance. Derfor var veterankortet naturligt nok ikke særligt højt prioriteret, men det gav senere mulighed for, at han selv kunne tage fat.

Måtte forklare, hvad en veteran er

Efter karrieren i Forsvaret flakkede Jimmi Povlsen rundt mellem forskellige jobs og studier. Til sidst landede han på socialrådgiveruddannelsen, og det var her ideen om at engagere sig i veteranindsatsen opstod. I en periode fungerede Jimmi Povlsen endda som uofficiel veterankoordinator i Aalborg Kommune, før en formel stilling blev oprettet og tilfaldt en anden. Overvejelserne om, hvordan Jimmi Povlsen fortsat kunne bidrage til sagen, var til gengæld begyndt at tage form.

»Jeg kom i tanke om, at jeg havde et veterankort fra 2014 liggende i skuffen. Der var ikke så meget, der var knyttet op på det her kort, og det var som om, der manglede noget på området. Dér kunne jeg så tage fat,« fortæller han.

Det første firma, Jimmi Povlsen kontaktede, var den amerikanske kaffekæde Starbucks. I USA er krigsveteraner en noget større del af den folkelige bevidsthed end i Danmark, og derfor er hensynet til veteranerne ofte en central del af mange virksomheders CSR-strategier – retningslinjerne for, hvordan virksomhederne viser socialt ansvar. Her i landet er billedet et andet, men selvom veteranpåskønnelse viste sig at være ubetrådt land, var man hos Starbucks og den danske franchisetager Salling Group meget modtagelige for forslaget.

»Det var lidt nyt for dem, og de skulle lige have at vide, hvad en krigsveteran egentlig er. Definitionen ligger tilgængelig, men det er ikke noget, virksomhederne kigger på. Så jeg startede med at informere om, hvad en veteran er, og så forhandlede vi os frem til en rabat, der lå rimelig pænt på 20 procent af en hel bon,« forklarer Jimmi Povlsen.

At Starbucks – og dermed altså også Salling Group – meldte sig under fanerne som de første, betragter Jimmi Povlsen som en blåstempling af sit projekt. Han er ikke i tvivl om, at det har åbnet mange døre, at han lagde fra land med aftale med en af dansk detailhandels mastodonter.

Virksomhederne henvender sig selv

Siden Starbucks-aftalen er det da også kun gået fremad, og hjemmesiden Veterankortet.dk opdateres nu flere gange ugentligt med nye aftaler. Faktisk har projektet i dag vokset sig så stort, at det meste af tiden går med at besvare virksomheder, der henvender sig af egen drift. Selv anslår Jimmi Povlsen, at han ved udgangen af indeværende uge runder 300 rabataftaler med virksomheder over hele landet. De seneste to måneder har der været så travlt, at han har måttet indkalde ekstra arbejdskraft. Men sliddet er det hele værd, slår han fast.

»Jeg tog orlov fra socialrådgiverstudiet, så jeg kunne arbejde med det her, fordi jeg kunne mærke, at det simpelthen lå så dybt i mig. Jeg brænder så meget for det, fordi jeg kan se, hvordan det hjælper andre,« siger Jimmi Povlsen og tilføjer, at en stor del af hans arbejde handler om at sætte folk ind i, hvad det vil sige at være veteran, så de opnår en oprigtig påskønnelse.

»Størstedelen af det, jeg laver, er oplysningsarbejde. Ved at folk bliver oplyst om, hvad en veteran egentlig er, bliver de også villige til at gøre noget. For eksempel er de villige til at sende varer til mig, som jeg kan bruge i konkurrencer og til at indsamle til julekasser til veteranhjemmene, som jeg også står for gennem Veterankortet.dk. Vi løfter flere opgaver end bare at samle rabatter.«

På det seneste har Jimmi Povlsen også brugt sine kontakter til at hjælpe individuelle veteraner socialt. Da en rådvild veteran for nylig flyttede til Hou uden for Aalborg uden helt at vide, hvad han skulle gøre af sig selv, blev han både hjulpet ned på det nærmeste veteranhjem og udstyret med dagligvarer fra den lokale brugs. Det var muligt, fordi Jimmi Povlsen trak på det netværk, han har opbygget gennem arbejdet med Veterankortet.dk, fortæller han.

Godt samarbejde med Forsvaret

I Forsvaret og ved Veterancentret har man for længst noteret sig Jimmi Povlsens store arbejde, og derfor har han også fået råd og vejledning af de professionelle kræfter, der er samlet der. Det har været givtigt, så selvom det indtil nu fortsat er overladt til Jimmi Povlsen selv at indgå de mange aftaler, har han ikke noget at udsætte på Forsvarets indsats.

»Meget af kontakten består af sparring og erfaringsudveksling. Vi henviser veteraner til Veterancentret og har et godt samarbejde med dem. De oplyser så om os, hvilket er, hvad de kan gøre lige nu. De skal have grønt lys oppefra for at kunne gøre mere.«

Det grønne lys kan snart være på vej, og fremtiden tegner lys for både Veterankortet.dk og for de veteraner, der i det daglige benytter sig af tilbuddene, fortæller han. Meget tyder nemlig på, at der fra systemets side fremover vil blive sat mere fokus på den meget håndgribelige del af veteranindsatsen, som Jimmi Povlsen selv beskæftiger sig med.

»Vi er positivt stemte, for vi har lige været til evaluering på veteranindsatsen i Middelfart. Det, jeg laver, blev påpeget som et af de vigtige områder, som måske skal lægges ind under hele veteranindsatsen. Så vi satser på, at det er noget, der kan blive lidt større,« siger han.

Veterankortet.dk møder også i det bredere samfund stor velvilje, ikke mindst i den del af civile erhvervsliv, der ikke har med detailhandel. Projektet støttes således allerede af en række private aktører, der for manges vedkommende gerne vil yde et bidrag, selvom de ikke kan give rabat på produkter og ydelser. Senest har Jimmi Povlsen fået stillet et kontor til rådighed af HR-koncernen Military Work, der hjælper tidligere soldater med bringe deres militærfaglige kompetencer i spil, når de søger civilt arbejde. Det betyder, at Veterankortet.dk for første gang har en fysisk base at arbejde ud fra.

Børnene i fokus i 2020

Selvom det går forrygende for Veterankortet.dk allerede, er der ingen planer om sænke tempoet. Ambitionerne er fortsat høje, og idebanken bugner af mulige tiltag. Først og fremmest skal budskabet dog bredes længere ud. Særligt Søværnet og Flyvevåbnet har hængt lidt i bremsen, og derfor planlægger Jimmi Povlsen at gøre en målrettet indsats for at hæve informationsniveauet yderligere, fortæller han.

Men der bliver også plads til at se i retningen af nye målgrupper. Faktisk er det en af disse, der kommer til at udgøre Veterankortet.dk’s helt store indsatsområde i 2020:

»Vi vil rigtig gerne lave noget mere for børn. Det er et af vores hovedfokuspunkter, og det fandt vi altså på, inden Mette Frederiksen blev statsminister! At hun vil være børnenes statsminister hjælper bare vores sag,« reflekterer Jimmi Povlsen.

Veterankortet.dk har i den forbindelse allerede indgået en samarbejde med Troopers for Charity, som er en række frivillige, som iført fuld Star Wars-regalia besøger børneafdelinger, julemærkehjem og andre steder, hvor børn kan have det svært. Fremover vil de også deltage ved børnedage på landets kaserner. Jimmi Povlsen håber også at få et arbejde med Familienetværket op at stå, så der kan uddeles flere af de såkaldte børnemedaljer til børn, hvis forældre er udsendt for Forsvaret.

»Børnene har det nogle gange svært, fordi mor eller far har PTSD. Men det kan også være fordi, far er nødt til at rejse væk til farlige lande. Vi vil gerne sætte fokus på, at børnene kan få noget mere positivt ud af, at far eller mor er i Forsvaret,« siger Jimmi Povlsen og tilføjer:

At løse alle opgaver på én gang er dog ved at udvikle sig til en ret uoverkommelig opgave for en – for tiden to – frivillige. Derfor er den altoverskyggende ambition da også, at bliver muligt for Jimmi Povlsen at hellige sig arbejdet med Veterankortet.dk på fuld tid. Det kræver, at der kommer penge i kassen og tilknyttes ekstra arbejdskraft:

»Det kunne være så fedt at kunne lave det her på fuld tid. Det er simpelthen bare noget, jeg brænder for. Så det er helt sikkert målet, men hvordan, det skal lade sig gøre, har jeg ikke helt regnet ud endnu.«