Inspektionsfartøjs besøg i Halifax skaber debat i Canada om prisen

6
Inspektionsfartøjet P571 "Ejnar Mikkelsen" bryder is i Arsukfjorden i Vestgrønland i begyndelsen af juni 2015. I canadiske Halifax har et besøg af skibet, som i daglig tale forkortes EJMI, vakt debat på grund af sin billige pris i forhold til projekterede canadiske skibe til Arktis. Foto: Forsvaret/Kim Møller Petersen

Et besøg af “Ejnar Mikkelsen” i Halifax har skabt debat i Canada, fordi prisen på nye canadiske skibe til sejlads i Arktis er 10 gange højere end prisen på de danske inspektionsfartøjer. En del af forklaringen ligger i, at de danske skibe delvist bliver bygget i Polen.

Hvordan kan Danmark bygge et inspektionsfartøj som “Ejnar Mikkelsen” til under 400 mio. kroner, når det canadiske forsvar bruger et beløb, der svarer 3,3 mia. danske kroner for et næsten tilsvarende skib? Det spørgsmål har rejst en debat i canadiske Halifax, hvor Ejnar Mikkelsen i øjeblikket er på besøg.

Avisen Ottawa Citizen har sat fokus på sagen efter at have talt med oberstløjtnant Per Lyse Rasmussen fra den danske ambassade i Washington. Han er ansat til bl.a. at varetage den danske forsvarsindustris interesser i USA og har fortalt om Ejnar Mikkelsen under besøget i Canada.

Læs også: Skibsskandale udstiller alarmerende svigt i FE og Forsvarsministeriet

“EJMI’s ankomst har rejst en række spørgsmål om, hvordan Danmark har været i stand til at søsætte tre højt kapable arktiske skibe (om end mindre de canadiske) med utrolige besparelser – 700 millioner canadiske dollars versus 70-80 millioner canadiske dollars. Der har ikke været mange specificerede svar fra regeringen andet end, at de to typer af skibe er forskellige, og at de canadiske er mere kapable,” skriver David Pugliese fra Ottawa Citizen.

Danmark sparer penge ved at bygge skrogene i Polen

Ifølge ham er Ejnar Mikkelsen bygget i et lignende design som de canadiske Arctic Offshore Patrol Ships (AOPS), som bliver bygget på skibsværftet Irving. De danske skibe er bare mindre, idet de danske inspektionsfartøjer har en mindre tonnage og kortere rækkevidde end de canadiske.

Det har ifølge avisen også spillet ind, at skrogene på de danske inspektionsfartøjer er bygget i Polen, mens de canadiske skibe bliver bygget i Canada. Du kan læse artiklen i Ottawa Citizen her.

Bygningen af inspektionsfartøjerne i polen skabte i efteråret debat i Danmark, da det kom frem, at nordkoreanske tvangsarbejdere har været med til at bygge inspektionsskibet “Lauge Koch” på skibsværftet Crist i polske Gdansk.

guest
6 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Inline Feedback
Læs alle kommentarer