spot_img

Herre Gud, hvad er problemet?

ANALYSE: Forsvaret bygger på et fundament af moral, etik og loyalitet. Men viceforsvarschefens ansættelse i konsulenthuset Struensee & Co. undergraver disse egenskaber, og forsvarschefens ansvarsfralæggelse forværrer kun situationen. Politiske forhandlinger begynder på en baggrund af en tvivlsom budgetanalyse.

I foråret 2016 truede daværende forsvarschef Peter Bartram medarbejdere i Forsvaret med fyringer, hvis ikke de optrådte loyalt. Halvandet år senere kan man som udenforstående lægmand kun gætte sig til, hvordan den principfaste Peter Bartram mon ville have tacklet sagen om viceforsvarschef Per Ludvigsen. For hvor ligger viceforsvarschefens loyalitet egentlig?

I denne uge offentliggjorde konsulenthuset Struensee & Co., at Per Ludvigsen efter sin pensionering fra Forsvaret med udgangen af denne måned bliver seniorrådgiver i Struensee & Co. Konsulenthuset har sammen med Boston Consulting Group (BCG) fået 13 mio. kr. af Finansministeriet og Forsvarsministeriet for at udarbejde en budgetanalyse, som anviser mulige besparelser i Forsvaret for over 1 mia. kr. Rapporten er netop blevet afleveret til Folketingets forsvarsordførere og danner grundlag for forhandlingerne om det kommende forsvarsforlig.

Læs også: Vandretur i de politiske spinatbede

I Forsvaret har Per Ludvigsen været den betroede ankermand og ansvarlige i forhold til konsulenthuset. Aftalen mellem Per Ludvigsen og Struensee & Co. er således blevet forhandlet og indgået sideløbende med, at Per Ludvigsen som siddende viceforsvarschef har været Forsvarets garant i forhold til konsulenthuset. Det hverv kræver, at man udviser moral, etik og loyalitet og derfor varetager Forsvarets interesser frem for sine egne.

Tavshed fra både forsvarschefen og viceforsvarschefen

To professorer såede tirsdag tvivl om Per Ludvigsens habilitet og rapportens validitet, mens hovedpersonen selv valgte at forholde sig tavs. Som forsvarschef har Bjørn Bisserup ansvaret for at sikre, at Forsvarets ledelse optræder upåklageligt og ufortrødent arbejder for at gøre sig fortjent til medarbejdernes og borgernes tillid.

Set i det lys har flere undret sig over viceforsvarschefens ageren, og at forsvarschefen ligeledes forholder sig tavs og blot bemærker, at han ikke har nogen kommentar til, hvad Forsvarets ansatte vælger at lave, når de har forladt Forsvaret.

Artiklen fortsætter under billedet …

General Bjørn Bisserup kunne have forholdt sig til, hvad Forsvarets ansatte – i dette tilfælde viceforsvarschefen – vælger at lave, mens han er ansat i Forsvaret og samtidig indgår en aftale med Struensee & Co. Men det ønsker forsvarschefen ikke.

Man må forstå, at der set fra Forsvarets ledelses side ikke er noget problem. Dog efterlader de manglende svar det åbne spørgsmål, hvor Per Ludvigsens – og Bjørn Bisserups – loyalitet egentlig ligger. Hos Forsvaret? Eller hos Struensee & Co.? Eller ser de to topofficerer det som to sider af samme sag?

Et problem, når grænserne udviskes

I så fald er der et problem. Så er grænserne udvisket, og for topledelsen er konsulenthuset – må vi forstå – at betragte som et internt redskab til at gennemføre egen dagsorden. Eller hvad? Til høflig orientering er Struensee & Co. ikke et internt redskab. Det er et eksternt konsulenthus, som får adskillige mio. af skattekroner for at komme med anbefalinger til besparelser i det forsvar, som Bjørn Bisserup og Per Ludvigsen er sat til at forvalte.

Men måske er de tætte bånd med konsulenthusets partnere blevet så nære, at de ansvarlige topofficerer glemmer den professionelle distance og lader sig forblænde af managementsprog, egne evner og for viceforsvarschefens vedkommende udsigten til personlig økonomisk vinding?

Artiklen fortsætter under billedet …

Af Christian Husteds offentlige LinkedIn profil fremgår det, at han var premierløjtnant i Hæren fra august 1990 til juli 1991. Screendump: LinkedIn

Det er således værd at bemærke, at reserveofficeren Christian Husted, som er partner i Struensee & Co., har et særdeles indgående kendskab til Forsvaret. For år tilbage var det ham, der som ansat i konsulenthuset McKinsey arbejdede tæt sammen med Per Ludvigsen om en anden konsulentrapport, som ansatte i Forsvaret den dag i dag bander langt væk som bestilt makværk, der forårsagede håbløse besparelser, hvis forventede effektiviseringer var uden hold i den virkelige virkelighed. Den rapport kostede også adskillige millioner af skattekroner, og lige som i dag var Per Ludvigsen med hele vejen.

Topofficerer af et helt særligt stof

Jo jo, nu var det jo Finansministeriet, som denne gang udliciterede opgaven med budgetanalysen og tegnede kontrakten med BCG og Struensee & Co. Men mon ikke Forsvaret og Forsvarsministeriet var med i udarbejdelsen af materialet og gerne så, at opgaven tilfaldt et konsulenthus med kendskab til Forsvaret? Ingen ved det, men alene mistanken om, at opgavebeskrivelsen kan være designet til Christian Husted og Struensee & Co. gør, at man som Forsvarets repræsentant i forhold til konsulenthuset skal fare med lempe. Men hvad sker der?

Sideløbende med arbejdet om budgetanalysen indgår viceforsvarschefen en aftale med Christian Husted om at indtræde i Struensee & Co. som seniorrådgiver straks efter sin afgang fra Forsvaret om to uger. Man skal vist være gjort af et helt særligt stof, hvis man ikke kan se, at det er problematisk, og det er Forsvarets øverste ledelses helt store problem i denne sag.

Ved at slå ud med armene og ryste på hovedet ad kritikerne, udviser Forsvarets ledelse en arrogance, der for Forsvarets medarbejdere ikke kan opfattes som andet end magtfuldkommenhed. Forsvarschefen har selv udråbt rekruttering og fastholdelse af medarbejdere som sit vigtigste fokusområde. Det har han endnu til gode at demonstrere i praksis.

Vil du læse mere?

Abonnér på OLFI - Ingen binding, bare god journalistik.

Klik HER for at komme igang.

Er du allerede abonnent? - log ind her

Andre læste også

Her er nødråbet til ministeren og departementschefen fra piloterne

Abonnement
Forsvarsminister Troels Lund Poulsen og departementschef Pernille Langeberg har mandag den 22. april modtaget et brev fra 30 unge piloter med rubrikken: "Et flyvevåben i afvikling - nødråb fra piloter". Læs brevet her ... 22.04.2024 Emne: Et flyvevåben i afvikling – Nødråb fra piloter Til: Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, Forsvarsministeriets Departementschef, Pernille...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

4 KOMMENTARER

guest
4 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Anker Steen Sørensen
Læser
Anker Steen Sørensen
20. oktober 2017 14:35

Så længe der udvises en magtens arrogance som vi nu gennem år har været vidne til og tilsyneladende politisk accepteret, så er det en ikke ubetydelig faktor i forhold, hvor det i forsvaret går ad helvede til.

Poul Erik Thyland
Læser
Poul Erik Thyland
19. oktober 2017 23:26

Det er for nemt for en forsvarsminister og forsvarets øverste ledelse at lade et
konsulent hus udarbejde en såkaldt budgetanalyse. Og med budgetanalyse rapporten som grundlag iværksætte besparelser i forsvaret. Derpå stå i kø ved håndvasken og sige: “ Det er ikke vores skyld rapporten danner grundlaget for de besparelser og organisationsændringer der skal iværksættes i forsvaret”,

Havde jeg været forsvarschef ville jwg have henvendt mig til min forsvarsminister og spurgt?
1. Hvilken udenrigspolitik og national indenrigspolitik skal der der føres?
ad. 1. a. Skal den være inaktiv
ad. 1..b. skal den være reaktiv eller
ad.1. c. skal den være proaktiv
2. Og skal vi politisk anvende 2% af BNP som aftalt med vores alliance partnere i NATO?
Med svaret fra forsvarsministeren er forsvarspolitikken givet.
Derpå ville jeg med chefer og ledere i de 3 værn få udarbejdet et kommissorium for opgaverne vedrørende hvilke kapaciteter, Materiel, uddannelse, personel og logistik der var nødvendige inden for Hæren, Flyvevåbnet og Søværnet for at leve op til forsvarspolitikken.
Med det resultat ville jeg oplyse forsvarsministeren herom og fremlægge et anlægs- og driftbudget for ministeren. Forsvarsministeren kunne melde tilbage at der ikke var et politisk flertal for det fremlagte totalbudget.
Så ville jeg som forsvarschef samle mine værnschefer og koordinere med dem hvor der skulle reduceres i det totale forsvarsbudget.
Og derpå melde forsvarsministeren konsekvenserne af det reducerede forsvarsbudget,
Den beskrevne arbejdsgang for et kommende forsvarsforlig ville medføre at processen ville være transparent. Ansatte kunne inddrages i den faglige opstilling af de nødvendige kapaciteter.
Det var bare en tanke eksperiment . Hvorpå jeg vågnede. Men man har vel lov til at drømme efter 41 års god tjeneste i forsvaret ( Søværnet)
Sign
Poul Erik Thyland

Power Player
Læser
Power Player
19. oktober 2017 14:49

Mere interessant end hvordan Bartram havde håndteret sagen er, hvordan Bartels havde håndteret dette?

Mogens Gaardbo
Læser
Mogens Gaardbo
19. oktober 2017 11:37

Jeg efterlyser stadig en behjertet person der kan forklare mig forskellen på viceforsvarschefens ageren i denne sag – og så de offentlige chefer, der i dag er fyret og gennemgår en retssag på grund af modtagne ‘gaver’ og ‘goder’ fra det IT-selskab, der leverede til deres organisationer.