
Finansministeriet betalte 8,5 mio. kr. og Forsvarsministeriet 4,5 mio. kr. for budgetanalysen, som udgør et vigtigt værktøj i regeringens kommende udspil til et nyt forsvarsforlig. Det fremgår af kontrakten med Boston Consulting Group, som OLFI har fået aktindsigt i.
Mange har spekuleret i, hvor meget det egentlig har kostet at få lavet den budgetanalyse, som nu danner grundlag for regeringens udspil til et nyt forsvarsforlig. Det kan OLFI i dag kortlægge efter at have fået aktindsigt i kontrakten mellem Finansministeriet, som i kontrakten bliver benævnt “Kunden”, og konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG).
Budgetanalysen har helt præcist kostet 13 mio. kr, og regningen er blevet betalt over fem rater. Finansministeriet har betalt 8,5 mio. kr. for analysen, mens Forsvarsministeriet har dækket de resterende 4,5 mio. kr. Du kan se kontrakten her.
Hvis nogen endnu skulle være i tvivl, står det skrevet klart og tydeligt i kontrakten, at de økonomiske mål for budgetanalysen til konsulenthusene BCG og Struensee & Co. er formuleret af Finansministeriet og ikke af hverken Forsvarsministeriet eller Forsvarets ledelse.
“Budgetanalysen skal afdække mulighederne for effektivisering og optimering af de operative ydelser med udgangspunkt i den nuværende faktiske opgaveløsning, kapaciteter, organisering og forbrug. Kunden forventer, at Konsulentfirmaet præsenterer effektiviseringer svarende til min. 600 mio. kr. årligt med en indfasning fra 2018.”
Kontrakt på 36 sider er formuleret som drejebog
Dernæst følger en detaljeret beskrivelse af, hvor Konsulenthuset skal finde besparelserne. Kontrakten fylder i alt 36 tætskrevne sider og er formuleret som en detaljeret drejebog for arbejdet. På det understøttende materiel- og IT-område er opgaveformuleringen også klar.
“Kunden forventer, at Konsulentfirmaet præsenterer effektiviseringer svarende til 250 mio. kr. årligt med en indfasning fra 2018.”
Hvis man sammenholder kontraktens økonomi med nogle af effektiviseringsforslagene, viser det sig, at rapporten har været markant dyrere at udarbejde end en lang række af de besparelser, som rapporten peger på. Eksempelvis kan man i budgetanalysen læse, at man kan finde et såkaldt provenu på 1,5 mio. kr. ved at reducere antallet af skrog i Diana-klassen fra 6 til 5 – vel at mærke “når potentialet er fuldt indfaset”.
Budgetanalysens effektiviseringsforslag nummer 15 handler om “overflytning eller afhændelse af Forsvarets Biblioteks fysiske samling”, som giver et provenu på 1,8 mio. kr. hvoraf løn udgør 1,4 mio. kr. Sammenlægningen af de to helikoptereskadriller 722 og 724 giver et provenu på 1,6 mio. kr. Potentialet ved henlæggelse af Thetis skrog i effektiviseringsforslag 10 udgør 5,0 mio. kr., mens nyordningen af skoleområdet med et provenu på 17 mio. kr. kun er lidt dyrere end den samlede konsulentrapport.
