spot_img

Forsvaret risikerer et kollaps på linje med SKAT

BLOG: En gennemførelse af planerne for et kommende forsvarsforlig som beskrevet i OLFIs artikel risikerer at sende Forsvaret ud i regulært kollaps. Det skriver major Steen Holm Iversen i dette blogindlæg.

Forleden offentliggjorde OLFI en artikel om det kommende forsvarsforlig. Kort tid efter brød mediets hjemmeside efter sigende ned grundet den enorme interesse. Det viste sig senere, at det var udbyderen der lukkede siden ned, i den tro at der var tale om et hackerangreb. Selv om artiklens indhold var den reelle nyhed – nedlæggelse af Hærens regimenter og flere andre lækkede og fortrolige oplysninger fra inderkredsen om budgetundersøgelsen, så er sammenbruddet af OLFIs hjemmeside også lidt af en nyhed – ja nærmest en sensation.

Steen Holm Iversen (f1964) er major og tjenestegørende ved Hærens Efterretningscenter i Varde. Han er i øjeblikket stedfortræder til Folketinget for Liberal Alliance og partiets spidskandidat til kommunalvalget i Varde og regionsrådsvalget i Region Syd. Privatfoto

I Danmark lider Forsvaret i den grad under befolkningens manglende interesse for forsvars- og sikkerhedspolitikken. Til trods for krigen i Ukraine, det historisk dårlige forhold til Rusland, militariseringen af Østersøen, migrantkrisen i Middelhavet og krigen imod radikal islamistisk terrorisme i både Irak, Syrien, Libyen, Afghanistan, Afrika samt på dansk og europæisk jord er forsvars- og sikkerhedspolitikken stadig et af de emner, som den danske befolkning interesserer sig mindst for!

Intet valg er nogensinde blevet afgjort på spørgsmålene, og uanset hvor mærkværdig den manglende interesse end måtte være, så er det sådan, og sådan har det været i årtier. Ingen synes reelt at ville forstå, at sikkerhed, fred og stabilitet er forudsætningen for opretholdelse af vores nuværende økonomiske levevilkår, vores frihed, vores snart helt forkætrede velfærd eller vores liberale demokratier og samfundsmodeller.

I modsætning til tidligere generationer tager vi i stor udstrækning vores frihed, tryghed og sikkerhed for givet. Emner som kontanthjælp, pensionsalder, dyrevelfærd og migration – se det er emer, der kan afgøre valg, og som virkelig optager befolkningen. Forsvarspolitikken er en underligt fraværende, fjern, kompliceret, teknisk, dyr og deprimerende størrelse i manges øjne. Derudover er der altid noget dommedagsagtigt over debatten.

Danskerne har et virkelighedsfjernt forhold til Forsvaret

I mine øjne er de fleste danskere håbsløst naive. Mange har et virkelighedsfjernt forhold til både vores forsvar og vores sikkerhed – ja nærmest lidt romantisk – og det er noget, der bare skal være der, når vi har brug for det. Det må helst ikke koste noget, og når alt kommer til alt, så er der jo nok nogle andre, der kommer os til undsætning, hvis uheldet skulle være ude.

For andre er den forsvars- og sikkerhedspolitiske debat særdeles nærværende. Der er i min verden ingen tvivl om, at det kommende forlig igen kommer til at medføre store og sikkert også dramatiske omvæltninger for Forsvaret og ikke mindst for Forsvarets personel. Til trods for over 20 år med kontinuerlige omstruktureringer, er vi ikke færdige eller i mål endnu. Den ene meget dyre konsulentundersøgelse afløser den anden, og de igangsatte omstruktureringer og effektiviseringer når knapt nok at konsolidere sig, før nye besluttes.

Artiklen fortsætter under billedet …

Klik på billedet for at læse artiklen, som fik OLFi til at gå i sort.

Dermed er vi tilbage ved OLFIs artikel og den igangværende budgetundersøgelse og de lækkede oplysninger fra processen. Budgetundersøgelsen indgik i det forlig, der udløber til nytår og skal udrede en besparelse på en mia. kr. Pengene skal herefter reinvesteres i styrkede operative kapaciteter. Konsulenthuset Strueense & Co. udfører budgetundersøgelsen for Boston Consultning Group, som er et af de helt store konsulenthuse på det danske marked. Konsulentbranchen i Danmark er på få år vokset til gigantiske 140.000 medarbejdere og har en omsætning på ca. 180 mia. kr. alt iberegnet. Ud af denne sum tegnede staten sig for de 4 mia. kr. i 2016 – det hidtil højeste niveau nogensinde.

Ingen har lavet samlede opgørelse for kommuner og regioner, men der er ingen grund til at antage, at der er tale om et mindre beløb. Eksterne konsulenter er jo, som navnet angiver, eksterne. De har dermed heller ingen viden eller kun ringe viden om organisationen, opgaverne, deres kompleksitet og indbyrdes sammenhæng, organisationens traditioner eller historie. De har heller ikke noget kendskab til de erfaringer, som organisationen har erkendt og indlagt i de mange forudgående optimeringer og effektiviseringer, der løbende foretages.

Konsulenter bruges som alibi for besparelser

De eksterne konsulenter ”suser” lige lidt rundt, snuser lidt til det hele og tager herefter hjem og sætter tingene ind i såkaldte analyser og ind i regneark. Med de data kan man herefter med et stærkt alibi begrunde den ene eller den anden besparelse, nedlæggelse, omlæggelse eller outsourcing. Det hedder sig: Det altid er godt at få andres øjne på ens virksomhed og ens opgaver! Intet andet sted i vores samfund, udover LOTTO kan en investering levere det samme provenu pr. investeret krone som konsulentundersøgelser.

Budgetundersøgelsen, som for få uger siden blev afleveret til Forsvaret, koster således på papiret 13 millioner kroner. Den skal levere forslag til besparelser med et provenu på næsten én mia. kr. Se, det er en payback rate, som alle burde kunne forstå! Problemet er jo blot, at dette ikke er den sande pris. Siden, budgetundersøgelsen gik i gang, har en mindre hær af forsvarets ansatte været udpeget til at understøtte undersøgelsens udførelse med de informationer, som konsulenterne nu måtte have behov for. Mens medarbejderne har løst den opgave, har de naturligvis ikke kunnet varetage deres normale funktion, hvad enten det var at købe ammunition eller varetage uddannelse af soldater eller enheder.

Tankevækkende er det derfor, men ikke overraskende, at Forsvarsministeriet ikke kan svare, på hvor mange der har måtte bidrage, eller hvad de har kostet i menneskepenge – for sådan fungerer Forsvaret ikke. Forsvaret påstår, at det både både kan og skal agere på markeds vilkår. Senest har det bla. været brugt som argument for omlæggelse og akademisk akkreditering af Forsvarets uddannelser samt afskaffelse af de såkaldte elevårsværk, men udsagnet er meget langt fra virkeligheden.

Forsvaret er ikke en privat virksomhed

Forsvaret agerer ikke på markeds vilkår eller som en privat virksomhed. I enhver privat virksomhed ville lønomkostningen til de ansatte være en af de væsentligste drivere og faktorer i enhver beslutning. Den indgår i enhver budgettering, i enhver vurdering og beslutning om eks. lønsomhed og ville være et af de første områder, der ville blive berørt, når der skulle spares.

Sådan er det ikke i Forsvaret. Nuvel, der styres på lønsum og årsværk, men i opgaveløsningen er lønsummen (næsten) en fiktiv størrelse. Man leger lidt med funktions-, kvalifikations- og engangsvederlag, men reelt er den gevinst ædt op af den tid som chef- og ledergruppen skal bruge på udarbejdelse af indstillinger og til forhandling. Cheferne har ikke reelt noget ledelsesmæssigt ansvar for lønområdet, og de færreste kender knapt nok deres egen timeløn eller implicitte omkostning. Herregud, folk skal jo have løn alligevel, synes det lidt groft sagt at være holdningen.

Med fare for at blive positivt overrasket tvivler jeg på, at denne problemstilling indgår i budgetanalysen. Det ville jo kræve en indgående indsigt i organisationen, i dens DNA og i dens processer at identificere konsekvenserne. Det kan man vel ikke forvente, at en ekstern konsulent hverken har eller kan få på de par måneder, som konsulenterne har haft til at lave budgetanalysen. Ændrede man dog ved den kultur og den ledelsesmæssige holdning, ville der kunne hentes mange produktivitetsgevinster, og frem for alt ville respekten for medarbejderens tid forhåbentlig blive en anden.

Et andet område, hvor der kunne hentes store gevinster – ja, formodentlig milliarder – ville være ved at inddrage Forsvarets medarbejdere i effektiviserings- og optimeringsprocesserne. Dem, der er efterhånden er tilbage, er aldrig formelt set blevet inddraget eller spurgt om, hvor der kan spares eller – som jeg hellere vil kalde det  – hvor der kan vindes ressourcer, der kunne bruges på at øge den operative effekt og kapacitet. Ikke i et eneste af de forlig i de 32 år, jeg har været ansat i Forsvaret, har jeg oplevet det ske. Lidt groft sagt har alt, hvad jeg har været med til at gøre bedre, flyttet på eller påvirke, været et udtryk for ting, som jeg har taget fat i af egen drift.

Lækkede forslag er velkendte og fremført tidligere

Alt andet har handlet om at implementere ting, som andre har besluttet, herunder ikke mindst at begrænse de skader og de negative effekter, som ukendskab og uvidenhed til organisationen, dens detaljerede opgaver og dens produktivitet altid synes at overse. Ved at koble medarbejderne ud af optimerings- og effektivitetsindsatsen taber Forsvaret markante økonomiske potentialer på gulvet. Analyseinstituttet Epion har for nylig undersøgt dette forhold for LO, og resultatet er nedslående. Hele 71 pct. mener, at de ville kunne bidrage til effektivisering af deres arbejdsplads. Men de samme medarbejdere oplever samtidig, at de ingen eller kun ringe indflydelse har på udviklingen.

I mine øjne er budgetanalysen et nyt alibi. Den er et alibi for at kunne gennemføre flere omstruktureringer, om end det burde være klart for alle, hvor organisationen er syg, og hvor der kan hentes gevinster. Jeg kender ikke nogen, der ikke har dette fokus, og som ikke dagligt allerede har identificeret mulige effektiviseringspotentialer indenfor for deres respektive og specifikke sagsområde.

De lækkede forslag, som kom frem på OLFI, er reelt ikke af nyere dato. Mange af dem blev udviklet for adskillige år siden i forbindelse med udviklingen af kapacitetsnotatet. Nedlæggelse af regimenterne, centralisering af studie- og udviklingsvirksomheden i Hæren, nedlæggelse af tjenestegrenscentrene og flere af de andre eksempler i OLFIs artikel nævner, har været forslået før, og at de kommer på bordet igen i en situation, hvor Forsvaret står overfor nye sparekrav fra det politiske niveau. Derfor er de heller ikke overraskende. Tredje gang er lykkens gang, siges det – det bør dog ikke gælde for disse forslag.

Om end forsvarschefen har lagt nedlæggelse af Hærens regimenter i graven, står de andre forslag om blandt andet centralisering af studie- og udviklingsvirksomheden og nedlæggelse af tjenestegrenscentrene fortsat uimodsagt. Der er endvidere ikke sagt, at regimenterne vil bestå i deres nuværende form. Hvis disse forslag bliver rullet ud i et kommende forlig, vil de i mine øjne kunne føde en potentiel ny skandale i SKATs dimensioner. De vil helt sikkert ensrette organisationen af de tre værn og dermed også fjerne den ”konsulent-torn” det altid har været, at Hæren har en anderledes struktur og organisation end de øvrige værn.

Forslagene vil forstærke personaleflugten

Forslagene vil uden tvivl, hvis de ikke virker fra dag 1, forstærke den allerede eskalerende personaleflugt. De vil derudover betyde, at man flytter opgaver og sammenlægger dele af den operative struktur med det, der i dag er stabs og støttestruktur. Konsekvensen vil være, at de vil båndlægge den operative chefs virke og tid med endnu mere administration, bureaukrati og uddannelsesopgaver i form af den kursusvirksomhed, som i dag leveres som en service – en opgave den operative struktur ikke har i dag.

Forslagene vil på markant vis således omlægge den måde, som Hæren har produceret enheder på i årtier og endvidere adskille de selvsamme kursusydelser fra studie- og udviklingsvirksomheden. Hvor anskaffelsesprocesserne af materiel dermed lander, er der ingen, der kan svare på. Holder vi det op imod de konsekvenser, som afskaffelse af de føromtalte elevårsværk i sidste forlig har haft, så viderefører disse forlag den ressourcemæssige udsultning af den operative struktur. Det er enorme ændringer i forhold til, hvordan Hæren fungerer i dag, og en beskrivelse af kompleksiteten kan slet ikke rummes retfærdigt i dette indlæg. De gennemføres herudover, hvis de bliver vedtaget på et tidspunkt hvor Hæren samtidig skal genopfinde det operative brigadeniveau, udvikle nye enhedstyper og ikke mindst implementere et nyt føringsnetværk, implementere nye anskaffelser og få en enhedsstruktur til at virke, som vi reelt ikke har opereret med knapt 20 år.

Gennemfører man den opgaveflytning og omlægningen af strukturen, som forslagene reelt lægger op til, vil det efter min opfattelse ske under betydelige risici og mulighed for et reelt kollaps. Jeg er af den opfattelse, at der er rigtig mange ting, der fortsat kan optimeres og forbedres. Forsvaret er ikke en velsmurt maskine, der har en høj udnyttelsesgrad af hver krone, der bliver bevilget. Meget skyldes manglende fleksibilitet i statens anskaffelsesprocesser, en udbredt grad af micromanagement og topstyring og ikke mindst ændringer i det helhedsansvar, der tidligere synliggjorde ansvarsplaceringen i organisationen, og tillige gav mulighed for at handle.

Det er i dag delt op på fem styrelser, der ikke nødvendigvis ser det som deres fremmeste opgave at understøtte den operative chef eller dennes virksomhed. Den seneste omstrukturering af Forsvarets øverste ledelse og etableringen af nye kommandoniveauer har skabt en ledelsesmæssig og bureaukratisk kolos, der set nedefra har brug for markant mere energi og tid, hvis den kan skal komme til at fungere.

Ny strategi opfordrer Forsvarets ansatte til at søge ud

Verden ser meget anderledes ud i dag, i forhold til da man politisk besluttede sig for at få lavet en budgetanalyse. Det ved Forsvaret og Forsvarets personel af alle, fordi det er dem, der hver dag får enderne til at hænge sammen, og det er dem, der går den ekstra mil for at få løst opgaverne. De sidste mange år har trukket mange og store veksler på Forsvarets ansatte. Det er derfor ikke underligt, at mange vælger at forlade systemet ikke mindst taget i betragtning, at Forsvarets Personelstyrelse på helt uforståelig vis selv er begyndt at opfodre dem til det med Forsvarets ”nye” HR strategi i hånden.

Passer vi ikke på, vil det gå Forsvaret, som det er gået med SKAT. Og nej, vi behøver ikke at vente en 4-5 år på skattekommissionens rapport for at kunne forudse det. Budgetanalysen bliver i øvrigt gennemført af det samme konsulenthus, der for 10 år siden ”fødte” SKATs nedsmeltning, og det understreger vel blot alvoren?

Forsvaret kan ikke generere flere eller bedre operative kapaciteter som ønsket af både politikere og af Nato uden at blive tilført flere soldater i den stående styrke, mere materiel, flere våbensystemer og flere omfattende investeringer i både moderne føringsteknologi, moderne kommunikationssystemer, luftværn, kampvogne, infanterikampkøretøjer og artilleri. Flere værnepligtige er ikke løsningen, men det er en del af løsningen. Derfor bør reaktionsstyrkeuddannelsen tillige genoptages i fuld omfang, og derefter må et eget indtag af personel være afstemt med og opbygges i takt med kapaciteten til at indkvartere, uddanne og udruste dem genskabes.

De ressourcer kan ikke hentes ved nedlæggelse af de operative kapaciteter, der er udviklet gennem de seneste tyve år for at kunne indsættes i irregulære krige og konflikter. De skal bestå, hvis vi ønsker et forsvar, der kan indsættes i, og som kan operere i fremtidens konflikter og i det fulde opgavespekter eller de såkaldt hybride konflikter. Politisk skal vi til lommerne, og mit håb er, at der nu lægges en langsigtet plan for udviklingen af Forsvaret, dets investeringer og dets udvikling. Forsvaret og organisationen har brug for ro og tid til, dels at løse sine opgaver, og tillige at få kapaciteter og personel tilpasset den nye trussel. Men frem for alt at få de allerede besluttede omstruktureringer konsolideret og til at virke.

Dette debatindlæg er alene udtryk for forfatterens personlige holdninger og kan ikke tages som udtryk for hverken Liberal Alliances eller for Forsvarets holdning.

Andre læste også

Action24 viser, at soldaterne selv er den bedste reklame for Forsvaret

KOMMENTAR. Action24 var en saltvandsindsprøjtning uden sidestykke, og jeg har i nyere tid aldrig set så mange glade og smilende soldater. Messen i Fredericia viste, at soldaterne sælger billetter helt uden styrelsernes indblanding. Send soldaterne ud på mini-messer i alle garnisonsbyer! Ja, det koster, men det kan være dyrere...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

12 KOMMENTARER

guest
12 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
rene nørbjerg
Læser
rene nørbjerg
22. juli 2017 7:08

Når du skriver, at medarbejderne ikke bliver involveret i forbedringsarbejdsarbejdet, Undre jeg mig over at der ikke på ledelsesniveaeu er blevet implementeret en form for “forslag fra medarbejderne til optimeringer og forbedringer”.
Det har jeg været med til, at indføre i Post Danmark i slutningen af 90’erne, idet vi havde behov for input fra medarbejderne. Vi som ledelsen havde da ikke fået alle de gode ideer frem i lyset, som medarbejderne havde.

Lars H. Nielsen
Læser
Lars H. Nielsen
18. juli 2017 15:50

Majoren begår “overkill” ved at sammenligne nyt forsvarsforlig med skandalen i “Skat”

Følelserne må sidde uden på uniformstøjet, når major Steen Holm Iversen kan få sig selv til at skrive “Forsvaret risikerer et kollaps på linje med SKAT”.

Intet tåler sammenligning med skandalen i Skat. Danmark har været verdensmestre i skatteindrivelse siden 1400 årene frem til begyndelsen af 2000. Herefter har nationen mistet denne evne. En sådan skandale er svær at komme op på siden af.

Major Steen Holm Iversen skriver “en gennemførelse af planerne for et kommende forsvarsforlig som beskrevet i OLFIs artikel risikerer at sende Forsvaret ud i regulært kollaps”.

Det må helt afhænge af, hvad forsvaret rent faktisk skal bruges til og hvad der tjener Danmarks sikkerhedspolitiske interesser.

Jeg sidder i SFs udvalg for ny økonomi og omfordeling, som er baggrundsgruppe for partiets finansordfører Lisbeth Bech Poulsen. I SF er vi meget optaget af, hvordan vi får mest ud af begrænsede ressourcer, så vi har penge til overs til det Danmark har mest påtrængende behov for.

Når det gælder sikkerhedspolitik, så er det ikke militært isenkram, som står øverst på ønskesedlen, hvis Danmarks interesser skal varetages med længst mulig rækkevidde. Danmark skaber sig den bedste magtplatform i den globale verden gennem diplomatisk power og noget så hårdtslående som “eksemplets magt”. Det er når danskere spiller magtens spil med deres gode gedigne opdragelse i demokrati og konsensustænkning, at landets interesser bedst kommer til sin ret. Det er her verden viser os respekt, fordi vi har noget kvalitativt bedre at byde på end de fleste andre.

Lad mig nævne Udenrigsministeriets genistreg: Den ambitiøse satsning på at gøre folketingets daværende formand, Mogens Lykketoft til formand for FNs generalsorsamling. Kompetente diplomater fik placeret Lykketoft på podiet i FN-bygningen i New York, hvor det var ham, som med hammer og klokke styrede slagets gang. Og hvilket slag: Kampen for at omdanne FN fra et støvet og infeffektivt system til en meget mere åbne og dynamisk størrelse. I Mogens Lykketofts embedsperiode lykkedes det at fravriste sikkerhedsrådets 5 permanente medlemmerne monopol på at udnævne FNs generalsekretær til fordel for en åben proces, hvor de 5 permanente giganter endte med at udnævne den person, som havde flest stemmer bag sig blandt alle landene i FNs generalforsamling.

Militæret må have en sideordnet position i Danmarks sikkerhedspolitik, hvor udgifter til nye våbensystemer bliver vejet på en guldvægt over for det store behov for flere diplomater i det uhyre komplekse spil om magten i et multipolært internationalt system.

Danmark skal naturligvis have militære kapaciteter til at løse internationale opgaver. Først og fremmest skal vi være en central garant for de baltiske landes sikkerhed. Men Danmarks sikkerhedspolitiske situation kan forbedres betydeligt ved at skifte fokus ift Ukraine.

“I Danmark lider Forsvaret i den grad under befolkningens manglende interesse for forsvars- og sikkerhedspolitikken. Til trods for krigen i Ukraine, det historisk dårlige forhold til Rusland”, skriver majoren, som også er folketingskandidat for Liberal Alliance. Her har jeg dog en stikpille til den liberale militærmand. Hvis Danmark mangler penge på de offentlige budgetter, så undrer det mig, at Liberal Alliance konsekvenet boykotter debatter og høringer om #skattely. Som medlem af OxfamIBIS Old Boys gruppe, så har jeg været til en stribe høringer på Christiansborg om emnet. Liberal Alliances stole er permanent tomme. Det er partiet meget velkommen til at lave om på. Jeg anbefaler gerne at SF går i forlig om at bruge en rimelig del af ekstra skatteindtægter, hvis Liberal Alliance hjælper med til at styrke skatteinddrivelsen fra de mest velhavende plutokrater, der holder sig fri for skattemæssige forpligtelser.
Majoren ærgrer sig over at “emner som kontanthjælp og pensionsalder kan afgøre folketingsvalg. Men det er nu en gang væsentligt for almindeligt dødelige, hvor længe de skal arbejde og hvor dyb armod psykisk syge kontakthjælpsmodtagere skal drives ud i under påskud om at de er dovne hele bundtet.

“Til trods for krigen i Ukraine, det historisk dårlige forhold til Rusland”, skrev Steen Holm Iversen og nu vil jeg rette mine digitale kanoner mod det problem.

Hvorfor er forholdet til Rusland så dårligt?

I mine øjne så overdrives den russiske fare i uhyggelig grad.

Men Rusland udgør ikke en gigantisk trussel mod vestlige værdier. For at udgøre en trussel skal man udgøre et beundringsværdigt alternativ, som har et MERE attraktivt samfundssystem til afløsning af vestens liberale demokrati. Enhver samfundsmodel er udsat for trusler. Det er vi vant til. Sådan er livet. De fleste kan godt skille skidt fra kanel. Dansk-Russisk venskabsforening er ikke nogen stor medlemssucces.
Nuvel. Rusland laver nogle ubehagelige hybrid angreb mod vesten. Men det er ikke den store militære trussel. Det er en fattige stormagts desperate våben for at påtvinge vestens en forhandling om den russiske stats interesser.
Her står vesten over for et valg. Man kan invitere Rusland ind ad fordøren i stedet for at lade Rusland lave ballade ad bagdøren. Der er alternativer til russiske indbrud med digitale discountvåben.

Hvad er der i vejen med åbne diplomatiske institutioner, som tidligere er brugt med held, da atomtruslen var på sit højeste og øst-og vest havde behov for at nedtrappe sit konfliktniveau? Hvad står i vejen for at puste nyt liv i CSCE processen og at give Rusland-Nato-rådet et nyt liv?
Jeg er godt klar over, at det er ikke den vej det militærindustrielle kompleks ønsker. Her er målet er omsætning i butikken. Det kræver nye gigantiske bevillinger til nyt militært isenkram. Men hvad skal vi med det, når den militære trussel ikke er overvældende fra Rusland?
Mit belæg for påstanden om en begrænset militær trussel fra Rusland er ikke militær men økonomisk begrundet. Rusland er en fattig stormagt. Vesten er styrtende rige. Vi har allerede i dag råd til at købe mange flere våbensystemer end Rusland.
Jeg vil referere til en analyse af Poul Villaume i RÆSON 30, sommer 2017:
“Vesten tager fejl af Rusland”. Paul Villaume er professor i samtidshistorie ved Saxo-Instituttet, Københavns Universitet og skriver: “Som den amerikanske politologiprofessor Stephen Walt mindede om i en nylig artikel i Foreign Policy, vil en øget militær oprustning i de europæiske NATO-lande i den nuværende situation måske nok have en psykologisk effekt i USA, men den vil ikke gøre NATO-Europa mere sikker. NATO-Europa har en befolkning, der er fire gange større end Ruslands. Et samlet BNP, der er 12 gange større end Ruslands, og militærbudgetter, der er mindst fem gange større end Ruslands (hertil skal USA’s militære styrke lægges)”.
Paul Villaume har også en fremragende analyse af forholdet til Rusland, som interesserede kan læse her:
http://raeson.dk/2017/poul-villaume-vesten-tager-fejl-af-rusland/

Steen Holm Iversen har en hårrejsende beskrivelse af konsulenternes skadelige indvirkning i den offentlige sektor og nævner i den forbindelse Strueense & Co. og Boston Consultning Group.

Professor Kim Normann Andersen har en stenhårdt kritik af dette konsulent uvæsen i Information 15/7:

“Først hyrer det offentlige konsulenter til at finde ud af, om der er behov for et nyt it-system. Så hyrer de konsulenter til at lave selve udbuddet. Så skal systemet implementeres – med bistand af andre konsulenter – hvorefter hele processen evalueres af konsulenter. Og når det går galt, og man skal finde ud af hvem der har ansvarets, så hyrer man konsulenter til det”.
https://www.information.dk/moti/2017/07/offentlige-it-projekter-gaar-ofte-galt-maaske-fordi-privatiserede-omraadet-90erne-laengere-ekspertisen-staten?lst_frnt

Jeg er enig med Steen Holm Iversen i hans kritik:
“Eksterne konsulenter er jo, som navnet angiver, eksterne. De har dermed heller ingen viden eller kun ringe viden om organisationen, opgaverne, deres kompleksitet og indbyrdes sammenhæng, organisationens traditioner eller historie. De har heller ikke noget kendskab til de erfaringer, som organisationen har erkendt og indlagt i de mange forudgående optimeringer og effektiviseringer, der løbende foretages”.

Det som jeg savner er en offentlig enhed, som kan udfordre forsvaret uafhængigt af forsvarets eget system. Men at skabe denne kraft ved at købe konsulenter, det har mange svagheder. Steen Holm Iversen, skriver at “Konsulenter bruges som alibi for besparelser”. Det er og bliver en ledelsessvag tilgang ikke selv at stå på mål for dynamiske ændringer, som holder hus med begrænsede ressourcer. Jeg kan godt følge majoren, når han skriver “De eksterne konsulenter ”suser” lige lidt rundt, snuser lidt til det hele og tager herefter hjem og sætter tingene ind i såkaldte analyser og ind i regneark. Med de data kan man herefter med et stærkt alibi begrunde den ene eller den anden besparelse, nedlæggelse, omlæggelse eller outsourcing”.

Steen Holm Iversen efterlyser ændringer i den kulturen og den ledelsesmæssige holdning særligt til at benytte sig af de ansattes forandringsvilje, hvis den altså findes? Steen Holm Iversen mener at der kan “hentes store gevinster – ja, formodentlig milliarder – ville være ved at inddrage Forsvarets medarbejdere i effektiviserings- og optimeringsprocesserne”.

Her påpeger majoren et alvorligt ledelsesmæssigt svigt i toppen af forsvarets organisation.
Han skriver: “Dem, der er efterhånden er tilbage, er aldrig formelt set blevet inddraget eller spurgt om, hvor der kan spares eller – som jeg hellere vil kalde det – hvor der kan vindes ressourcer, der kunne bruges på at øge den operative effekt og kapacitet. Ikke i et eneste af de forlig i de 32 år, jeg har været ansat i Forsvaret, har jeg oplevet det ske”. Denne kritik
vil jeg bringe videre til SFs forsvarspolitiske ordfører, tidligere udenrigsminister Holger K. Nielsen for at høre hans version af den påstand, som lyder både bekendt og sandsynlig.

Nu følger jeg Steen Holm Iversen på Twitter og her mangler majoren heller ikke handlekraft. I Bloggen på OLFI skriver majoren “Lidt groft sagt har alt, hvad jeg har været med til at gøre bedre, flyttet på eller påvirke, været et udtryk for ting, som jeg har taget fat i af egen drift”.

Her vil jeg gerne spørge: Hvorfor er dette ikke en arbejdspladskultur?

Nu lever jeg af at reparere teknik som industritekniker og er medlem af Dansk Metal. Her bliver vi lige fra den første læretid oplært i kontinuerlig “aflæring og opkvalificering”
Sådan er et globaliseret arbejdsmarked, hvor udviklingen går stærkt. Nye behov opstår og så snart noget er kørt ind, så bliver det rationaliseret og automatiseret væk. Det kræver, at industriarbejderens tilpasningsevnen som er i permanent fokus. Vi er vant til mosten. Vi lever af, at vi kan leve med, at vi gør os selv en lille smule overflødige hver dag. Sådan er det at være faglært industriarbejder.
Hvordan gør man? Man leder med lys og lygte efter nye bedre løsninger hver eneste dag, så man som medarbejder er det klare førstevalg til den næste opgave, som mester kommer med. Ellers bliver vi overflødige. Det ved vi.
Er det anderledes at være soldat? Det vil jeg gerne vide mere om!

Steffen Hansen
Læser
Steffen Hansen
17. juli 2017 17:04

Så Steen Holm Iversen har været ansat i forsvaret i 32 år, og ikke sagt en lyd før nu… Hmmm
”Krigen imod radikal islamistisk terrorisme i både Irak, Syrien, Libyen, Afghanistan” var der jeg stod af, for det viser bare en politiker der snakker løgn som sædvanligt. Desuden er det meste af Forsvaret undtagen Specialoperationskommandoen, så råddent opbygget og uddannet, at det bedste ville være at granske Forsvaret fuldstændigt i bund, måske få nogle af vores allierede, der har meget bedre styr på hvad et militær skal indeholde og kunne, til at dele deres erfaringer med os. Forresten hvad med F35 JSF? der kan du tale om at kaste penge ud af vinduet!

Steen Holm Iversen
Læser
Steen Holm Iversen
20. juli 2017 0:42

Tak for din kommentar. Ikke overraskende deler jeg ikke din opfattelse af at Forsvaret er råddent. Blot for god orden skyld vil jeg da anføre at jeg længe har både ytret mig og tilkendegivet min mening. Indtil 2014 skete det dog udelukkende internt.

Steffen Hansen
Læser
Steffen Hansen
20. juli 2017 12:11

Det er pænt af dig at skrive tak. Nej det kan jeg læse i ovenstående artikel, du vil bygge videre på et råddent hus, med et skredet fundament. Jeg synes ikke det er god ordens skyld, at du kun har ytret dig internt, det er jo rimeligt integritetsløst, at du så alligevel har arbejdet videre i 17 år, hvor du selv skriver du er klar over tingene ikke er som de skal være, også i egenskab af at du som officer burde lede ved eksempel. Personligt syntes jeg det er rystende, men desværre ikke overraskende.
Men tak for at du svarer.

Steen Holm Iversen
Læser
Steen Holm Iversen
20. juli 2017 19:25

Steffen, Jeg har svært ved at se hvordan du kan tolke dig frem til det. Som anført vil jeg rigtig gerne udvikle på den organisation som er, men som har mistet lidt af sit DNA i de seneste mange omstruktureringer. Du kan sagtens mene at det integritetsløst ikke at ytre sig i det offentlige rum som offentlige ansat. Det er helt op til dig. Dermed demonstrere du dog også at du ikke har den store viden om rammerne for ytringsfriheden i Forsvaret – ikke at de afviger fra andre statslige arbejdspladser. Hvor tit høre vi eks. ansatte i UM ytre sig om udviklingsbistand? Det næste du demonstrere er et relativt ukendskab hvor stor en indflydelse man har som major eller lavere. Jeg skal forsikre dig om at jeg bestemt har ført enheder i krig og ledet dem ved eksemplets magt.

Steffen Hansen
Læser
Steffen Hansen
20. juli 2017 21:29

Det er min mening, med de erfaringer jeg har gjort mig, og som mange andre der har været i nærheden af Forsvaret de sidste mange år, har gjort sig, og som jeg er rimelig sikker på du er klar over.
Det er vanvittigt at læse ”men som har mistet lidt af sit DNA”, og er der jeg mister det sidste for dig, det er jo dig der viser en overraskende mangel på viden om, hvad et militær er, du burde sætte dig ned, og læse en masse af vores allieredes arbejde og struktur samt krigs historie og alle dens aspekter, så håber jeg du finder ud af, at det danske Forsvar udover visse undtagelser, PT er en joke! Selvfølgelig har du en kæmpe indflydelse som major eller lavere, specielt hvis du som du skriver har ført folk i krig, og endnu mere hvis nogle af krigene, er baseret på løgne som Irak og Afghanistan. Men du har da sørget for at jeg har betydeligt mindre respekt for dig og dit parti. Det værste er jo nok også at hvis du kan holde mund, og bare følge et system der er så løgnagtigt og mangelfuldt, som mange dele af Forsvaret er, hvad kan du så finde på at tilbageholde for resten af Danmark, hvis du en dag kommer i Folketinget, du har tydeligvis taget en beslutning om at du ved bedre end alle andre, da du fortsatte i Forsvaret, for jeg køber ikke et sekund din undskyldning ”at du ikke har den store viden om rammerne for ytringsfriheden i Forsvaret”, du har enten ikke turde stille dig frem, eller været mere interesseret i dine egne interesser, for nu hvor du har ‘friheden’ til at sige noget fornuftigt, så undlader du at nævne den elendige behandling, mange veteraner er udsat for, som er dine tidligere kolleger og folk du har ført i krig, og så opdager jeg at du selv lider af PTSD, men har fået en noget anden behandling, end de fleste andre af vores veteraner med den diagnose, ikke at jeg ikke under dig det, tværtimod er jeg glad for endelig at høre en god historie, men det var der mange andre der kunne have gavn af, at få sådan et forløb! Og du har stadig ikke kommenteret på F35, og som får de 13 millioner en budgetundersøgelse åbenbart koster til at ligne en dråbe i havet!

Steen Holm Iversen
Læser
Steen Holm Iversen
20. juli 2017 21:52

Tak for debatten eller hvad man skal kalde det.
Jeg vil ikke hverken diskutere eller debattere på det niveau.

Steffen Hansen
Læser
Steffen Hansen
20. juli 2017 22:02

Selv tak, fik desværre bare bekræftet, at du ikke har rygrad nok, og nok er derfor du ikke tør svare.

Jeppe Plenge Trautner
Læser
Jeppe Plenge Trautner
17. juli 2017 4:41

Meget enig i betragtningerne om styringen. Også positivt at Liberal Alliance nu lokalt er ved at få en forsvarspolitik, der rækker ud over at forsvaret skal drives som var det et privat firma på markedsvilkår og at værnepligt er anti-liberalt slaveri, der skal afskaffes til fordel for betalte soldater.

Lars H. Nielsen
Læser
Lars H. Nielsen
16. juli 2017 15:28

Majoren begår “overkill” ved at sammenligne nyt forsvarsforlig med skandalen i “Skat”

Følelserne må sidde uden på uniformstøjet, når major Steen Holm Iversen kan få sig selv til at skrive “Forsvaret risikerer et kollaps på linje med SKAT”.

Intet tåler sammenligning med skandalen i Skat. Danmark har været verdensmestre i skatteindrivelse siden 1400 årene frem til begyndelsen af 2000. Herefter har nationen mistet denne evne. En sådan skandale er svær at komme op på siden af.

Major Steen Holm Iversen skriver “en gennemførelse af planerne for et kommende forsvarsforlig som beskrevet i OLFIs artikel risikerer at sende Forsvaret ud i regulært kollaps”.

Det må helt afhænge af, hvad forsvaret rent faktisk skal bruges til og hvad der tjener Danmarks sikkerhedspolitiske interesser.

Jeg sidder i SFs udvalg for ny økonomi og omfordeling, som er baggrundsgruppe for partiets finansordfører Lisbeth Bech Poulsen. I SF er vi meget optaget af, hvordan vi får mest ud af begrænsede ressourcer, så vi har penge til overs til det Danmark har mest påtrængende behov for.

Når det gælder sikkerhedspolitik, så er det ikke militært isenkram, som står øverst på ønskesedlen, hvis Danmarks interesser skal varetages med længst mulig rækkevidde. Danmark skaber sig den bedste magtplatform i den globale verden gennem diplomatisk power og noget så hårdtslående som “eksemplets magt”. Det er når danskere spiller magtens spil med deres gode gedigne opdragelse i demokrati og konsensustænkning, at landets interesser bedst kommer til sin ret. Det er her verden viser os respekt, fordi vi har noget kvalitativt bedre at byde på end de fleste andre.

Lad mig nævne Udenrigsministeriets genistreg: Den ambitiøse satsning på at gøre folketingets daværende formand, Mogens Lykketoft til formand for FNs generalsorsamling. Kompetente diplomater fik placeret Lykketoft på podiet i FN-bygningen i New York, hvor det var ham, som med hammer og klokke styrede slagets gang. Og hvilket slag: Kampen for at omdanne FN fra et støvet og infeffektivt system til en meget mere åbne og dynamisk størrelse. I Mogens Lykketofts embedsperiode lykkedes det at fravriste sikkerhedsrådets 5 permanente medlemmerne monopol på at udnævne FNs generalsekretær til fordel for en åben proces, hvor de 5 permanente giganter endte med at udnævne den person, som havde flest stemmer bag sig blandt alle landene i FNs generalforsamling.

Militæret må have en sideordnet position i Danmarks sikkerhedspolitik, hvor udgifter til nye våbensystemer bliver vejet på en guldvægt over for det store behov for flere diplomater i det uhyre komplekse spil om magten i et multipolært internationalt system.

Danmark skal naturligvis have militære kapaciteter til at løse internationale opgaver. Først og fremmest skal vi være en central garant for de baltiske landes sikkerhed. Men Danmarks sikkerhedspolitiske situation kan forbedres betydeligt ved at skifte fokus ift Ukraine.

“I Danmark lider Forsvaret i den grad under befolkningens manglende interesse for forsvars- og sikkerhedspolitikken. Til trods for krigen i Ukraine, det historisk dårlige forhold til Rusland”, skriver majoren, som også er folketingskandidat for Liberal Alliance. Her har jeg dog en stikpille til den liberale militærmand. Hvis Danmark mangler penge på de offentlige budgetter, så undrer det mig, at Liberal Alliance konsekvenet boykotter debatter og høringer om #skattely. Som medlem af OxfamIBIS Old Boys gruppe, så har jeg været til en stribe høringer på Christiansborg om emnet. Liberal Alliances stole er permanent tomme. Det er partiet meget velkommen til at lave om på. Jeg anbefaler gerne at SF går i forlig om at bruge en rimelig del af ekstra skatteindtægter, hvis Liberal Alliance hjælper med til at styrke skatteinddrivelsen fra de mest velhavende plutokrater, der holder sig fri for skattemæssige forpligtelser.
Majoren ærgrer sig over at “emner som kontanthjælp og pensionsalder kan afgøre folketingsvalg. Men det er nu en gang væsentligt for almindeligt dødelige, hvor længe de skal arbejde og hvor dyb armod psykisk syge kontakthjælpsmodtagere skal drives ud i under påskud om at de er dovne hele bundtet.

“Til trods for krigen i Ukraine, det historisk dårlige forhold til Rusland”, skrev Steen Holm Iversen og nu vil jeg rette mine digitale kanoner mod det problem.

Hvorfor er forholdet til Rusland så dårligt?

I mine øjne så overdrives den russiske fare i uhyggelig grad.

Men Rusland udgør ikke en gigantisk trussel mod vestlige værdier. For at udgøre en trussel skal man udgøre et beundringsværdigt alternativ, som har et MERE attraktivt samfundssystem til afløsning af vestens liberale demokrati. Enhver samfundsmodel er udsat for trusler. Det er vi vant til. Sådan er livet. De fleste kan godt skille skidt fra kanel. Dansk-Russisk venskabsforening er ikke nogen stor medlemssucces.
Nuvel. Rusland laver nogle ubehagelige hybrid angreb mod vesten. Men det er ikke den store militære trussel. Det er en fattige stormagts desperate våben for at påtvinge vestens en forhandling om den russiske stats interesser.
Her står vesten over for et valg. Man kan invitere Rusland ind ad fordøren i stedet for at lade Rusland lave ballade ad bagdøren. Der er alternativer til russiske indbrud med digitale discountvåben.

Hvad er der i vejen med åbne diplomatiske institutioner, som tidligere er brugt med held, da atomtruslen var på sit højeste og øst-og vest havde behov for at nedtrappe sit konfliktniveau? Hvad står i vejen for at puste nyt liv i CSCE processen og at give Rusland-Nato-rådet et nyt liv?
Jeg er godt klar over, at det er ikke den vej det militærindustrielle kompleks ønsker. Her er målet er omsætning i butikken. Det kræver nye gigantiske bevillinger til nyt militært isenkram. Men hvad skal vi med det, når den militære trussel ikke er overvældende fra Rusland?
Mit belæg for påstanden om en begrænset militær trussel fra Rusland er ikke militær men økonomisk begrundet. Rusland er en fattig stormagt. Vesten er styrtende rige. Vi har allerede i dag råd til at købe mange flere våbensystemer end Rusland.
Jeg vil referere til en analyse af Poul Villaume i RÆSON 30, sommer 2017:
“Vesten tager fejl af Rusland”. Paul Villaume er professor i samtidshistorie ved Saxo-Instituttet, Københavns Universitet og skriver: “Som den amerikanske politologiprofessor Stephen Walt mindede om i en nylig artikel i Foreign Policy, vil en øget militær oprustning i de europæiske NATO-lande i den nuværende situation måske nok have en psykologisk effekt i USA, men den vil ikke gøre NATO-Europa mere sikker. NATO-Europa har en befolkning, der er fire gange større end Ruslands. Et samlet BNP, der er 12 gange større end Ruslands, og militærbudgetter, der er mindst fem gange større end Ruslands (hertil skal USA’s militære styrke lægges)”.
Paul Villaume har også en fremragende analyse af forholdet til Rusland, som interesserede kan læse her:
http://raeson.dk/2017/poul-villaume-vesten-tager-fejl-af-rusland/

Steen Holm Iversen har en hårrejsende beskrivelse af konsulenternes skadelige indvirkning i den offentlige sektor og nævner i den forbindelse Strueense & Co. og Boston Consultning Group.

Professor Kim Normann Andersen har en stenhårdt kritik af dette konsulent uvæsen i Information 15/7:

“Først hyrer det offentlige konsulenter til at finde ud af, om der er behov for et nyt it-system. Så hyrer de konsulenter til at lave selve udbuddet. Så skal systemet implementeres – med bistand af andre konsulenter – hvorefter hele processen evalueres af konsulenter. Og når det går galt, og man skal finde ud af hvem der har ansvarets, så hyrer man konsulenter til det”.
https://www.information.dk/moti/2017/07/offentlige-it-projekter-gaar-ofte-galt-maaske-fordi-privatiserede-omraadet-90erne-laengere-ekspertisen-staten?lst_frnt

Jeg er enig med Steen Holm Iversen i hans kritik:
“Eksterne konsulenter er jo, som navnet angiver, eksterne. De har dermed heller ingen viden eller kun ringe viden om organisationen, opgaverne, deres kompleksitet og indbyrdes sammenhæng, organisationens traditioner eller historie. De har heller ikke noget kendskab til de erfaringer, som organisationen har erkendt og indlagt i de mange forudgående optimeringer og effektiviseringer, der løbende foretages”.

Det som jeg savner er en offentlig enhed, som kan udfordre forsvaret uafhængigt af forsvarets eget system. Men at skabe denne kraft ved at købe konsulenter, det har mange svagheder. Steen Holm Iversen, skriver at “Konsulenter bruges som alibi for besparelser”. Det er og bliver en ledelsessvag tilgang ikke selv at stå på mål for dynamiske ændringer, som holder hus med begrænsede ressourcer. Jeg kan godt følge majoren, når han skriver “De eksterne konsulenter ”suser” lige lidt rundt, snuser lidt til det hele og tager herefter hjem og sætter tingene ind i såkaldte analyser og ind i regneark. Med de data kan man herefter med et stærkt alibi begrunde den ene eller den anden besparelse, nedlæggelse, omlæggelse eller outsourcing”.

Steen Holm Iversen efterlyser ændringer i den kulturen og den ledelsesmæssige holdning særligt til at benytte sig af de ansattes forandringsvilje, hvis den altså findes? Steen Holm Iversen mener at der kan “hentes store gevinster – ja, formodentlig milliarder – ville være ved at inddrage Forsvarets medarbejdere i effektiviserings- og optimeringsprocesserne”.

Her påpeger majoren et alvorligt ledelsesmæssigt svigt i toppen af forsvarets organisation.
Han skriver: “Dem, der er efterhånden er tilbage, er aldrig formelt set blevet inddraget eller spurgt om, hvor der kan spares eller – som jeg hellere vil kalde det – hvor der kan vindes ressourcer, der kunne bruges på at øge den operative effekt og kapacitet. Ikke i et eneste af de forlig i de 32 år, jeg har været ansat i Forsvaret, har jeg oplevet det ske”. Denne kritik
vil jeg bringe videre til SFs forsvarspolitiske ordfører, tidligere udenrigsminister Holger K. Nielsen for at høre hans version af den påstand, som lyder både bekendt og sandsynlig.

Nu følger jeg Steen Holm Iversen på Twitter og her mangler majoren heller ikke handlekraft. I Bloggen på OLFI skriver majoren “Lidt groft sagt har alt, hvad jeg har været med til at gøre bedre, flyttet på eller påvirke, været et udtryk for ting, som jeg har taget fat i af egen drift”.

Her vil jeg gerne spørge: Hvorfor er dette ikke en arbejdspladskultur?

Nu lever jeg af at reparere teknik som industritekniker og er medlem af Dansk Metal. Her bliver vi lige fra den første læretid oplært i kontinuerlig “aflæring og opkvalificering”
Sådan er et globaliseret arbejdsmarked, hvor udviklingen går stærkt. Nye behov opstår og så snart noget er kørt ind, så bliver det rationaliseret og automatiseret væk. Det kræver, at industriarbejderens tilpasningsevnen som er i permanent fokus. Vi er vant til mosten. Vi lever af, at vi kan leve med, at vi gør os selv en lille smule overflødige hver dag. Sådan er det at være faglært industriarbejder.
Hvordan gør man? Man leder med lys og lygte efter nye bedre løsninger hver eneste dag, så man som medarbejder er det klare førstevalg til den næste opgave, som mester kommer med. Ellers bliver vi overflødige. Det ved vi.
Er det anderledes at være soldat? Det vil jeg gerne vide mere om!

Spidskandidat LA Skive
Læser
Spidskandidat LA Skive
16. juli 2017 12:00

Jeg er meget enig og kunne ikke have sagt det bedre selv 🙂