LCP-fartøjer kan stoppe vanvidssejlads med jetski og vandscootere

Søværnet råder over fire LCP'er, som er et indsatsfartøj på 39 fod (11,90 m) oprindeligt bygget til Søværnets støtteskibe "Absalon" og "Esbern Snare". Foto: Forsvaret

BLOG: Søværnet kan med fordel udvide det maritime samarbejde med politiet og anvende støtteskibenes LCP-fartøjer i kampen mod ulovlige vandscootere. Det skriver Ander Puck Nielsen i denne blog.

I weekenden mistede to amerikanske turister livet i en dødsulykke i Københavns Havn, da deres båd på tragisk vis blev torpederet af en vanvidssejler på vandscooter. Problemet med farlig sejlads i havnen er velkendt, og adskillige gange de seneste år har interesseorganisationer og borgere advaret om problemet.

Inden for kriminalitetsforskningen er det velkendt, at høje straffe ikke har nogen nævneværdig effekt på mængden af lovovertrædelser, men at den oplevede risiko for at blive fanget til gengæld har afgørende betydning. Det er således helt forbudt at sejle med jetski og vandscooter i Københavns Havn, og straffen for vanvidssejlads er op til 8 års fængsel efter straffelovens § 252, hvilket burde være rigeligt til at motivere folk til at finde et andet sted at sejle på jetski. Når det alligevel sker, skyldes det, at risikoen for at blive fanget og stillet til ansvar opleves som nær ved ikke eksisterende.

Politiet har svært ved at fange en vandscooter, som er både hurtig og manøvredygtig. I Københavns Havn opererer politiet i samarbejde med Marinehjemmeværnet fra en ombygget LRB (let redningsbåd). Det er en kapabel båd, men den er med sine 35 knob ikke i stand til at følge med en vandscooter eller jetski, som ofte sejler over 50 knob. Andre steder i landet, hvor der er problemer med vanvidssejlads, er politiets udstyr endnu mere underlegent.

Let at undslippe i Københavns Havn

Der er mange udsejlinger fra Københavns Havn, så det er ikke let at trænge nogen op i et hjørne, og vandscooteren vil kunne stikke af ved at sætte fart på i en hvilken som helst retning. Taktikken vil derfor skulle være at følge med, indtil føreren på et tidspunkt sejler i havn, og politiet vil således skulle disponere sin eneste kapacitet i havnen til at følge med nogen langt væk fra det umiddelbare ansvarsområde. Så mange ressourcer kan man ikke investere i en enkelt motorbølle, og derfor er der i praksis – med undtagelse af den tragiske hændelse i weekenden – aldrig nogen af disse vanvidssejlere, som bliver fanget.

Hvis man ønsker at gøre noget ved problemet med vanvidssejlads i havne og nær strandene, er det nødvendigt at få statueret nogle eksempler, hvor nogen bliver fanget og stillet til regnskab. Det kræver adgang til flere maritime ressourcer, som politiet ikke råder over, og som det nok heller ikke er rentabelt, at de skal råde over. Men Søværnet har faktisk nogle indsatsfartøjer til overs, som ville være enormt velegnede til at fange motorbøller på vandscootere og jetski.

LCP-klassen af indsatsfartøjer må betegnes som lidt af en fejlinvestering i Forsvaret. Bådene ligger ekstremt dårligt i middelsvær sø, og de kan derfor ikke opfylde deres primære formål som indsatsfartøjer fra ABSALON-klassen. For det meste ligger de således ubrugte hen på flådestationen. I fladt vand er LCP-klassen imidlertid et fantastisk hurtigt og manøvredygtigt fartøj med en høj udholdenhed.

Vejrforhold er ofte optimale for LCP

I de vejrforhold, som indbyder til sejlads med vandscooter, har LCP-klassen altså optimale forhold. Det er let at forestille sig et samarbejde, hvor Politiets båd jager nogle vanvidssejlere ud af havnen, mens en LCP ligger klar udenfor til at følge med vandscooteren, indtil føreren på et tidspunkt bliver træt nok af situationen til gerne at ville i havn.

Artiklen fortsætter under billedet …

LCP-fartøjerne er bygget på det svenske værft Storebro Bruks AB til de danske støtteskibe “Absalon” og “Esbern Snare”. Foto: Forsvaret

Dette kan klares inden for rammerne af almindelig hjælp til politiet ved, at der er et par politifolk med i LCP’eren. Man kan også ret nemt se samme model implementeret andre steder i landet. På den måde kan vi forhåbentlig få gjort noget ved den lidt kedelige opfattelse, at det er risikofrit at overtræde reglerne, når man sejler på vandscooter eller jetski.

Artiklen er alene udtryk for forfatterens personlige holdning.

Anders Puck Nielsen er kaptajnløjtnant og skibschef i DIANA-klassen. Han har solid erfaring med uddannelsesarbejde i Forsvaret som bl.a. sagsbehandler ved Forsvarsakademiet, underviser på Søværnets Officersskole og skibschef for et skoleskib. Han har været med til at udvikle de nye officersuddannelser og har en masteruddannelse i pædagogisk udviklingsarbejde. Privatfoto
Kommentarer

17 KOMMENTARER

  1. Som Anders siger, hjælper HJV allerede politiet i en lang række opgaver.
    Politiet har ikke egne fartøjer til brug på vandet, og det ligger heller ikke i kortene at de får nogen inden for overskuelig fremtid. Men det kan jo være det kommer.
    Indtil da stiller hjemmeværnet op med hurtiggående gummibåde og de såkaldte MIF fartøjer der alle har en god gedigen topfart, selv om den ikke når de 50 knob som en vandscooter. Politiet foretager så alle politimæssige forretninger mens hjemmevænets folk udelukkende sejler fartøjet.
    Og som fartøjsbesætning har disse det sidste ord om hvad der sker på vandet. Fartøjsføreren er ALTID den eneansvarlige for fartøjets sikkerhed. Politiet kan altså ikke gå ind og tvinge ham til noget han ikke anser for sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
    Alt i alt en ret god løsning set med mine øjne.

  2. Hej Jones. Ikke en god ide. Rammer du forkert risikerer du at slå føreren bevidstløs. Herved kan han falde af og drukne inden man når frem til ham. Mange af disse scooterførere har en udtalt foragt for sikkerhed, og er derfor i fare for at drukne i de fleste skæve situationer hvor de ender i vandet uden at kunne komme op på scooteren igen. Jeg tror ikke det er nogen god ide at vi/politiet forøger denne fare yderligere. Heller ikke selv om de er på flugt fra os ved en lovovertrædelse.

  3. overflyvning med drone der filmer føreren af scooteren evt. følger den til dørs om jeg så må sige.. da er det intet problem at være talstærkt og massivt til stede når den gør landgang og efterfølgende en kammeratlig og holdningsforbedrende samtale..

  4. Hej Marc
    Det gør de allerede. Det er den som er Politiets båd i havnen. Jeg tror der er brug for to fartøjer til en sådan opgave, en MIF inde i havnen og en LCP udenfor.
    Man kan selvfølgelig også prøve med en ekstra MIF udenfor, men jeg tror den vil mangle fart. Men kunne man måske bemande LCP’eren med MHV personel til denne opgave?

    Hilsen Anders

  5. Droner med store net til at kaste over disse jetski, kunne være en løsning; Til at få disse mennesker til helt at holde sig væk.

  6. Helikopteren såfremt den er ledig, kan medbringe store fiskenet til udkast måske styret i landing af droner.

  7. Hej Anders. Interessant anvendendesesmulighed af LCP’erne. Hvad med at anvende Marinehjemmeværnets MIF’ere? Ville de kunne udfylde samme rolle, med frivilligt personel fra MHV og en betjent ombord?

  8. Jeg synes det lyder som en dyr løsning at bruge helikopteren. Og så har redningstjenesten meget at lave i forvejen.

  9. Tunnelsyn.

    Uanset disse små vandscootere er lynhurtige, kan de næppe sejle fra en af forsvarets helikoptere, alarmeret fra Roskilde.

    Helikopteren skal kun kunne skygge dem, indtil de landsættes i Ishøj, Brøndby eller andre steder, hvor politiet kan få fat i kraven på dem

  10. Kan man ikke nedskyde dem med bedøvelsespile el. prøve derpå, for sådan er de nødt til at have redningsvest på og risikerer ganske anderledes straf end idag.

  11. Hej Jones. Tak for indspark. Jeg vil dog bede dig om fremadrettet at optræde med fuldt navn i debatten. Vh, P

  12. Så længe det er politiet der står for evt. magtanvendelse og anholdelse, er det en rigtig fin ide.

  13. Jeg kan ikke se hvorfor man skal spilde tid og ressourcer på denne blødsødne taktik. Udstyr politiet med gummikugler, så behøver man ikke lege katten efter musen i timevis men kan smække genstridige vandscooter-førere et par på skallen ind til de falder af fartøjet og lader sig samle op. Man kan evt. starte med et varselsskud mod selve fartøjet.

  14. Lad nu politiet om det. Vi skal ikke til at blande militæret ind i civile sager, hvad angår lovovertrædelser.
    Så kan vi lige så godt sætte hjemmeværnet ind, der så kan sænke de vandscootere der åbenbart ikke kan finde ud af at overholde lovene.
    Og sådan kunne jeg blive ved.
    Danmark er endnu ikke en bananrepublik.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here