spot_img

“Jo, vi forstår godt de nye officersuddannelser”

DEBAT: Officersuddannelserne virker efter hensigten, og både de nuværende og potentielle ansøgere forstår udmærket fagmål, fagplaner og lektionsplaner. Det skriver chefen for Hærens Officersskole, oberst Nicolas Veichert, i dette svar til Anders Puck Nielsen.

Dette indlæg har været forsøgt bragt i diskussionsforummet Disqus under Anders Puck Nielsens blog om de nye officersuddannelser. Indlægget bliver desværre slettet af Disqus, og derfor bringer OLFI det her i sin fulde længde.

Efter min vurdering begår APN den fejl at sætte sig ned i bunden af maskinrummet (som han i øvrigt kender ret godt fra sin tid på Forsvarsakademiet) for derefter at konstatere, at der er beskidt, at det larmer, og at det kan være svært at se det store billede. Derfor kommer kritikken også til at handle om, at ikke alle knapper er lige store eller i samme farve frem for at forholde sig til output; nemlig om skibet sejler det rigtige sted hen – og det gør det.

Som chef for Hærens Officersskole forlader jeg herefter det maritime eksempel og uddyber mit perspektiv på hærens officersuddannelse. Officersuddannelsen i Hæren er en infanteridelingsføreruddannelse, der består af en sergentuddannelse på 9 måneder og en diplomuddannelsesperiode på 18 måneder. Eftersom Hæren ikke kun skal bruge infanteridelingsførere, afsluttes uddannelsen med 4-5 måneders specialisering ved eksempelvis Telegrafregimentet, Ingeniørregimentet eller Hærens Kamp og Ildsstøtteskole. I alt 32 måneders uddannelse.

Den uddannelse har vi så sent som onsdag i denne uge på Frederiksberg Slot præsenteret for ca. 50 interesserede bachelorer, sergenter og gymnasiaster – og det er ikke mit indtryk, at de var særligt forvirrede, da de gik. Ej heller er det min vurdering, at kadetterne, der lige nu er i gang med uddannelsen, har svært ved at forstå de fagmål, fagplaner og lektionsplaner, som vi i øvrigt altid har anvendt som uddannelsesværktøjer, men som vi i dag kalder noget andet.

Uddannelsen lever op til profilen

Og for lige at slå det helt fast: Den uddannelse vi leverer lever selvfølgelig op til profilen for en hærofficer, som den er udviklet af Hæren og Forsvarsakademiet. Alt andet ville da være tosset. En pointe, som toppes op af, at det er nogle af hærens dygtigste majorer og kaptajner, der underviser på uddannelsen.

Efter min vurdering beskriver APN nogle udfordringer, som enhver, der har set Das Boot, ved nok skal blive ordnet af Johan nede i maskinen. Min opfordring til APN er at blive på broen og som chef konstatere, at han og hans kommende kammerater fra officersskolerne fortsat vil tage kommando, gå forrest og gøre Danmark, danskerne og Forsvaret stolte.

Men – for nu at parafrasere en anden god krigsfilm – eftersom negative vibrationer kan ødelægge enhver god plan (skrevet med et smil), vil jeg lige benytte lejligheden til at redegøre for de muligheder, man har for at komme ind på officersskolerne. Og hvis der er flere veje i de andre værn, end dem jeg nævner, så er det kun godt.

Uddannelse til officer med fuld løn

Fra gymnasiet kan man tage en bacheloruddannelse på SU og efter sin bachelor søge ind på officersuddannelsen med løn. Den gennemføres på 32 måneder som beskrevet ovenfor. Hvis man fra gymnasiet ikke er til SU, men til en månedsløn, der begynder ved 21.000 kr. om måneden, kan man søge ind på løjtnantsuddannelsen, hvorfra man ca. fire år senere kan træde ind på officersuddannelsen – fortsat med løn. Nu er officersuddannelsen dog mindst ni måneder kortere, fordi man allerede er løjtnant.

Hvis man allerede er sergent og vil være officer skal man tage en akademiuddannelse med løn, hvorefter man kan træde ind på officersuddannelsen, igen minus de 9 mdr. sergentskole, som man jo har gennemført tidligere. Og uanset vejen til officersuddannelsen går den via Forsvarets Rekrutterings optagelsesprøver.

Næste orienteringsarrangement om officersuddannelserne er på Svanemøllens Kaserne nu på lørdag den 11. marts kl. 10. Dersom debatørerne her på siden har tid, er de velkomne til at kigge forbi til en fortsat drøftelse af officersuddannelserne. Tag gerne jeres børn med, hvis de allerede er sergenter – eller er i gang med gymnasiet eller en højere uddannelse – og spørg dem bagefter om de er forvirrede. Jeg tror, de vil være begejstrede.

Konklusionen er brygget på en tynd kop te

PS: om blogindlæggets overskrift (“Selv på Forsvarsakademiet forstår man ikk de nye officersuddannelser”, red.): APN har uddybet sit eksempel, der førte til blogindlæggets overskrift – og det er derfor nu tydeligt, at jeg og andre misforstod pointen med overskriften.

Det ændrer dog ikke ved, at det er en meget, meget tynd kop te at konkludere, at fordi vi i et jobopslag bruger ordet ”officersgrunduddannelse” (som alle potentielle ansøgere vil forstå helt entydigt), så konkluderer APN, at ”selv på Forsvarsakademiet forstår man ikke de ny officersuddannelser”. Det gør vi – og det ved jeg også, at APN gør.

Jeg er en ivrig bruger af OLFI – og jeg vil derfor fastholde, at redaktøren har et ansvar for den misvisende overskrift, fordi han får skarpvinklet debatten på en måde, der risikerer at fremme forsvars-/angrebspositione r, mundhuggerier og trolls frem for debat. Og helt ærligt: Jeg tror ikke at der er mange, der gider tage en tur “på bloggen”, når udgangspunktet er en overskrift, der antyder, at man er mere eller mindre inkompetent. Nu har jeg gjort gjort det og i øvrigt i processen hygget mig med at ryge i en eller anden form for karantænefilter en hel del gange 🙂

Nicolas T. Veichert er oberst og chef for Hærens Officersskole.

Andre læste også

Her er nødråbet til ministeren og departementschefen fra piloterne

Abonnement
Forsvarsminister Troels Lund Poulsen og departementschef Pernille Langeberg har mandag den 22. april modtaget et brev fra 30 unge piloter med rubrikken: "Et flyvevåben i afvikling - nødråb fra piloter". Læs brevet her ... 22.04.2024 Emne: Et flyvevåben i afvikling – Nødråb fra piloter Til: Forsvarsminister Troels Lund Poulsen, Forsvarsministeriets Departementschef, Pernille...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

6 KOMMENTARER

guest
6 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Jeppe Plenge Trautner
Læser
Jeppe Plenge Trautner
13. marts 2017 9:38

Netop hjemkommet fra et tre-dages Forsvarsakademi-kursus i den nye akkrediterbare uddannelses-forvaltning, vil jeg tillade mig et par kommenterer:

* Nicolas har som chef for Hærens en god sag, for officers-grunduddannelserne er i form og indhold rimeligt kørende. Der synes at være er rimelige mål i forhold til den givne tid, og HO kompenserer og tilretter når virkeligheden trænger sig på. Det er snarere på FAK’s højeste uddannelse, Master i Militære Studier, hvor jeg mål-, indholds- form- og vægtningsmæssigt kan blive i tvivl om styremaskinen fungerer optimalt.

* Anders har før han stak til søs som skibschef været dybt nede i FAKs maskinrum, og jeg deler hans forundring over de 20 studieordninger, hvoraf en er akkrediteret. Efter kurset i studieordnings-processen må jeg se den som top-down, rigid, overkompliceret og forvaltningstung. Hvad værre er, processen har flyttet magten over forsvarets uddannelsers form og indhold fra de med professionel indsigt til et lag af administratorer. (Det er ikke en trend, der kun har ramt forsvaret, men hele den offentlige sektor).

* Alle forsvarets uddannelser er desuden udfordret af de velmente, besparelses-drevne nye HR-strategier, hvoraf nogle smider 200 års militær erfaring over bord: Ansøgningsprincippet, just-in-time-uddannelse, adskillelse af militær praksis/erfaring og militær uddannelse, formel afskaffelse af forsvarets helhedsansvar, formel akademisering, italesættelse af militær uddannelse som en byrde der skal minimeres, ind-og-ud-og-ind-igen mix-karrierer er militært set uhyre innovative, og genfindes derfor stort set ikke i andre militære forsvar, Spændende eksperiment!

Jeg tror ikke som Nicolaj, at disse udfordringer, og især hvad angår de videregående officersuddannelser, Das Boot-agtigt blot bliver “ordnet af Johan nede i maskinen”. Der skal en dialog mellem skibets besætning og officerer til, og dernæst en dialog med værftet om visse ombygninger næste gang uddannelserne skal i dok.

Tak til Anders for den konkrete og saglige rapport “fra maskinrummet”, og til Nicolas for at vinke op, at i alt fald officersgrunduddannelsen sejler planmæssigt trods udfordringerne i maskinrummet.

Anders Puck Nielsen
Læser
Anders Puck Nielsen
13. marts 2017 14:20

Hej Jeppe

Jeg er enig i at Nicolas har fat i den lange ende i den forstand at de studerende godt kan forstå deres egen uddannelse og bliver dygtige. Det er i helt andre sammenhænge at det er et problem at uddannelserne er komplicerede at forstå og forholde sig til.

Jeg var for uklar i mit indlæg om at de mange studieordninger er et symptom og ikke årsagen til kompleksitet. Man kan også se af Nicolas’ beskrivelse af uddannelsen, at han ikke anvender den terminologi for uddannelsens byggeklodser som kan spores helt tilbage til Forsvarsforliget med hhv. OBU, funktionsuddannelse og diplomuddannelse. Det giver åbenlyst ikke mening i de spidse ender at forstå uddannelsen ud fra en opsplitning i disse enkeltdele, og derfor opfinder brugerne deres egne forklaringer på hvordan uddannelsen er opbygget.

Men studieordningerne må nødvendigvis skrives ud fra hvordan uddannelserne officielt er opbygget. Derfor får vi en slags dobbelt bogholderi af studiedokumentation.

Alt det her har ikke noget med akkreditering at gøre. Hvis man havde lavet uddannelserne med akkreditering for øje, ville man jo ikke have valgt en model som var så svær at akkreditere.

Jeg er helt enig i at udfordringerne ikke løses fra maskinrummet alene. Tværtimod skal der et helikopterperspektiv til, for fra maskinrummet kan det hele godt virke vældig indlysende. Sådan lidt ligesom at lønsagsbehandleren synes at lønsedlen er nem at forstå.

Hvis vi skal ud af den skyttegravskrig som på nogle områder er opstået om de nye officersuddannelser, er vi nødt til at tale åbent om at uddannelsen er kompliceret og præget af modsatrettede bindinger på kryds og tværs, for ellers opfatter vi bare hinanden som stivnakkede.

Mange hilsner
Anders

Peter Ernstved Rasmussen
Læser
Peter Ernstved Rasmussen
13. marts 2017 9:05

Kære alle debattører. Jeg er fuldt ud klar over, at der er problemer med Disqus, som sletter i øvrigt relevante og yderst velkomne debatindlæg. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg prøver at finde ud af det og håber, at jeg finder en løsning, så det ikke sker igen. Vh, redaktøren

Anders Puck Nielsen
Læser
Anders Puck Nielsen
11. marts 2017 21:23

Hej Nicolas

Tak for dit svar.

Jeg vil for god ordens skyld tilføje at det ikke er mig som har forfattet overskriften til mit indlæg. Min formulering i teksten, som har ført til overskriften, var at “Selv på Forsvarsakademiet kan man altså ikke hitte rede i sine egne uddannelser”. Jeg mener at mit eksempel underbygger at decentralt placerede medarbejdere på FAK ikke skelner mellem de seneste tre generationer af uddannelse, og det mener jeg er et reelt problem.

Men det er en misforståelse når du citerer mig for at konkludere at man på FAK ikke “forstår” de nye uddannelser, for min formulering var “hitte rede i”.

Mange hilsner

Anders

Christen Laursen
Læser
Christen Laursen
10. marts 2017 17:17

…” eller Hærens Kamp og Ildsstøtteskole”

Det kniber vist stadig med at få de rette navne på uddannelser og skoler. Uanset om man er på broen eller i maskinrummet, så er det ubetinget en fordel at bruge de samme betegnelser – alt andet bidrager kun til forvirring og misforståelser.

Jørgen Kauling
Læser
Jørgen Kauling
10. marts 2017 10:32

Kære Nicolas
Tak for invitationen, men Jeg tror jeg lader mine børn blive hjemme (smil). Den ene har været i LG i 3 år (og nu aftrådt til civil) og den anden er OF-R
Tak for svaret og god weekend.