Danske fly risikerer at ramme civile som bombeskjold i Syrien

Et dansk F-16 gør klar til at forlade Sigonellabasen på Sicilien for at kaste bomber over Libyen i april 2011. Foto: Ernstved

Danske F-16 flyver i dag til Incirlik i Tyrkiet for at deltage i et halvt års mission mod Islamisk Stat i Irak og Syrien. Missionen riskerer at blive langt mere grim, end vi har set tidligere med risiko for tab af civile liv, vurderer to eksperter.

I dag lettede otte danske F-16 fra Flyvestation skrydstrup for at flyve til den tyrkiske luftbase Incirlik ved byen Adana omkring 100 km fra grænsen til Syrien. Herfra skal de danske kampfly i det næste halve år deltage i den internationale koalition mod Islamisk Stat (IS), og det kan blive en langt mere uskøn affære end det, som den danske befolkning har oplevet de seneste mange år, hvor danske jagerfly har været indsat i kamp.

Det fortæller major Karsten Marrup, som er chef for Center for Luftoperationer ved Forsvarsakademiet.

”I værste fald risikerer vi følgevirkninger med civile tab i opgaveløsningen. Det skyldes, at IS bruger civile som bombeskjold,” siger Karsten Marrup.

At danske kampfly og specialoperationsstyrker nu har mandat til at operere i Syrien, gør missionen en tand mere alvorlig, end da de danske F-16 senest i 2015 fløj missioner over Irak. Det skyldes, at fjendebilledet er langt mere broget i Syrien, og at opgaveløsningen kan blive vanskeliggjort af nogle forhold, som vi ikke stod over for på samme måde i Irak.

Steen Kjærgaard er major og militæranalytiker på Institut for Strategi ved Forsvarsakademiet, og ifølge ham kan der være særlige situationer, hvor man i værste fald godt kan leve med civile tab for at opnå et militært mål.

”Når man fører væbnet konflikt, skal man altid vurdere lovligheden i militære mål og afveje proportionaliteten. Hvis det militære mål opvejer risikoen for skade på civile, kan man inden for krigens love godt løbe risikoen for det, som amerikanerne kalder ”collateral damage” – hvilket vil sige utilsigtede skader med civile ofre. Spørgsmålet er så, om vi kan tåle at se billeder af det,” siger Steen Kjærgaard.

Forberedelser i gang i måneder

I Fighter Wing Skrydstrup har forberedelserne til missionen i Tyrkiet været i gang i måneder. Her blev det første hold på 20-30 mand sendt af sted til Incirlik den 23. maj for at opbygge den danske lejr. I sidste uge fløj endnu en gruppe af sted for at klargøre de sidste detaljer, inden Hold 1 inklusiv piloter rejste af sted i mandags.

”For at være sikre på at få syv F-16 med til Tyrkiet, letter vi med otte fly, så vi har et i reserve. Dermed minimerer vi risikoen, hvis et af flyene skulle få problemer under transporten. Vi har en mellemlanding i Sydeuropa, og sammen med de otte fly har vi også et fly med teknikere, hvis der skulle ske noget undervejs,” fortæller oberst Anders Rex, som er chef for Fighter Wing Skrydstrup.

I løbet af et par dage vurderes de danske fly at være klar til indsættelse. Siden Rusland engagerede sig i Syrien, er der indgået aftaler med koalitionen, så koalitionens fly ikke burde risikere at blive beskudt af hverken russisk eller præsident Assads luftforsvar. Dermed ligner trusselsbilledet det samme som over Irak for et halvt år siden. Derimod kan målene ændre karakter, fortæller major Steen Kjærgaard.

”IS udnytter civilbefolkningen og bruger den som bombemål. De placerer deres styrker og lægger deres produktion af bomber op ad skoler og sygehuse i tæt bebyggede områder. Konfliktens karakter og de militære mål blandt civile kan betyde, at vi kommer til at udnytte krigens love helt ud til grænsen. Retfærdigvis skal det siges, at vi har prøvet det før med succes, da vi bombede mål i Tripoli under krigen i Libyen og ramte meget præcist uden skader på civile,” siger Steen Kjærgaard.

Støtter peshmergaer og irakiske landstyrker

Anders Rex er trods sin chefstilling selv aktiv og operativ F-16 pilot med flyvernavnet ERA, men han kommer ikke selv til at være med på missionen i Tyrkiet. Set fra hans stol på Flyvestation Skrydstrup adskiller missionen sig kun marginalt fra den, som de danske F-16 løste i Irak ind til for et halvt år siden.

”Missionen adskiller primært ved, at vi opererer i et større geografisk område, fordi vi har Syrien med, og fordi Syrien er anderledes end Irak. I Irak støtter vi de irakiske styrker på landjorden og de kurdiske peshmergaer i Nordirak. Men missionstypen adskiller sig ikke. Groft opstillet har vi to missionstyper: Planlagte mål som hangarer, våbendepoter, brændstoflagre, kommunikationsudstyr og hovedkvarterer. Den anden type er ikke planlagte mål, som kan være køretøjer og containere eller støtte til enheder på jorden. Seriøsiteten af opgaven er i overkanten af 100 pct.,” siger Anders Rex.