Hov – hvad var det?

Sådan så ekkoloddet på Thomas Blums lystfiskerbåd ud, da han den 25. marts i år spolede tilbage for at lige at se lidt nærmere på det, der var sejlet under hans båd. Foto: Thomas Blum

Lystfiskeren Thomas Blum fik et noget atypisk billede frem på sit ekkolod, da han i slutningen af marts trollede efter laks øst for Møn. Pensioneret dansk ubådschef er overhovedet ikke i tvivl.

Det er bare en måned siden. Langfredag den 25. marts i år deltog lystfiskeren Thomas Blum sammen med sin kammerat i “Klinte Cuppen” – en konkurrence i trolling-fiskeri med omkring 115 deltagere. De var sejlet ud fra Klintholm Havn på Møn i Thomas Blums 20 fods motorkabinebåd “Gombilocken” med håbet om at lande dagens største laks – og var ud på eftermiddagen ved at overveje at pakke sammen, så de kunne nå at være i havn kl. 17.00, hvor konkurrencen sluttede.

Det var her (gul knappenål) lidt syd for Kriegers Flak, at lystfiskeren Thomas Blum den 25. marts i år kl. 15.36 opdagede noget på sit ekkolod, som fik ham til at studse. Foto: Google Earth
Det var her (gul knappenål) lidt syd for Kriegers Flak, at lystfiskeren Thomas Blum den 25. marts i år kl. 15.36 opdagede noget på sit ekkolod, som fik ham til at studse. Foto: Google Earth

Præcis kl. 15.36 sejler de på position 54°56’N 13°03’Ø lidt syd for Kriegers Flak med 12 stænger ude og lodder i vandet ned på 55 fods dybde svarende til 20 meter. Thomas Blum har sine øjne fokuseret på ekkoloddet, så han kan reagere på eventuelle laksestimer, da et helt uvant billede toner frem.

”Var det der en ubåd?!,” siger han henvendt til sin kammerat Lars.

Forsvaret har ingen kommentarer

Det er efterhånden mere end 10 år siden, at Danmark udfasede sine ubåde, og Forsvaret råder derfor ikke længere over kapaciteter til at se, hvad der foregår under vandet. Kriegers Flak ligger et pænt stykke ude for 12-sømilegrænsen og er derfor det, man betegner som internationalt farvand.

I Værnsfælles Forsvarskommando oplyser en pressetalsmand, at det er fuldt lovligt at sejle neddykket i området, og at vore nabolande ofte gør det. Forsvaret ønsker imidlertid ikke at oplyse, om nogle lande havde anmeldt ubåds-aktivitet i området den pågældende dag – og har i øvrigt ingen kommentarer til episoden.

Det har Niels Mejdal til gengæld. Han er kontreadmiral og pensioneret ubådschef og har selv sejlet mange gange i ubåde i det pågældende område. Ifølge ham er det åbenlyst, at der er tale om en ubåd.

“Det er tydeligt for alle. Man kan se skrogfaconen og tårnet. Man kan se ror og skrue nede agter. Samtidig er det et oplagt sted for en ubåd at sejle neddykket, fordi der er vanddybde til det. Når man kommer fra den østlige del af Østersøen og skal over til den vestlige del eller nord op gennem Storebælt, kan man sejle neddykket der,” siger Niels Mejdal.

Er dykket hurtigt ved synet af lystfisker

På billedet fra ekkoloddet kan man se flere vandrette streger gennem vandet. Det er såkaldte down-rigger-lodder, som går helt ned i næsten 20 meters dybde. De vejer syv kg hver og hænger mere eller mindre lodret ned fra båden, som kun sejler ganske langsomt fremad, forklarer Thomas Blum.

Det var fra denne motorbåd kaldet "Gombilocken", at lystfiskeren Thomas Blum på sit ekkolod så en ubåd sejler under ham. Privatfoto
Det var fra denne motorbåd kaldet “Gombilocken”, at lystfiskeren Thomas Blum på sit ekkolod så en ubåd sejler under ham. Privatfoto

Efter at have studeret billedet var hverken han eller kammeraten i tvivl om, hvad der var sejlet under dem. Men hvad lavede ubåden der, hvor kom den fra, og hvilken nationalitet havde den?

Forsvaret kan ikke give svaret, men Niels Mejdal har nogle kvalificerede gæt på, hvad der er foregået under “Gombilocken” på omkring 40 meters dybde, og hvad det er for en slags ubåd.

“Jeg kunne forestille mig, at ubåden har ligget i periskopdybde, for det ville man typisk gøre sådan et sted. Så har han set fiskebåden, kunnet se grejet efter båden, og så har han kunne høre både skibet og lodderne. Derfor dykker han ned under det, så han ikke bliver fanget af det, og det går ret hurtigt. Han kan komme ned på omkring 60 sekunder,” siger Niels Mejdal.

Kan man ud fra billedet se, at han er dykket hurtigt?

“Nej, det kan man ikke. Men jeg tror ikke, at nogen i det område vil sejle i 135 fods dybde, for så kan man ikke se, hvad der er på overfladen. Du kan kun lytte, og der er meget trafik. Derfor vil man helst  ligge i periskopdybde, så man kan se, hvad der foregår. Når noget kommer tæt på, dykker man ned i en sikker dybde under det, og så går man op igen hurtigst muligt derefter.”

Formentlig en tysk ubåd

Ud over en fortid som ubådschef har Niels Mejdal også været chef på flere af de danske korvetter bl.a. også på F355 “Olfert Fischer”, som dette forsvarsmedie har et særligt forhold til.

“Der jagtede jeg ubåde. Så hvad ubåde angår, har jeg set det fra begge sider,” fortæller Niels Mejdal.

Ifølge ham har ubåden og “Gombilocken” sejlet næsten samme kurs, da en krydsende kurs alene havde vist sig som en klods på ekkoloddet. Kigger man på måleforholdene er det ifølge Niels Mejdal samtidig muligt at komme med kvalificerede gæt på ubådens størrelse.

“Jeg kan se, at det ikke er nogen stor ubåd. Den er formentlig 10 meter fra top til køl og 40-50 m lang. Det er formentlig ikke nogen russisk ubåd, for de er noget større. Det er formentlig heller ikke en svensk, for deres ubåde har en anden facon. Så jeg tror, at det er en tysk ubåd, men det kunne også være en polsk,” siger han.

Kunne have trukket fiskerbåden ned

Niels Mejdal lægger ikke skjul på, at han finder billedet af ekkoloddet ganske fascinerende.

“I modsætning til andre observationer, som man har hørt om i danske farvande, så kan man her se ubåden og dens position. Andre gange har man kun set et mystisk tårn eller et periskop, men her kan man se det hele. Men jeg synes, at det er fantastisk, at det er en lystfisker, der skal finde ubåde i dansk interesseområde så tæt på den danske kyst,” siger Niels Mejdal.

Om to måneder lander den første af Søværnets ni nye Seahawk-helikoptere, som i løbet af de kommende år skal afløse de aldrende Lynx-helikoptere. Seahawken kan netop leveres med sonar, men det har man fra dansk side valgt ikke at få monteret. Det overrasker den pensionerede ubådschef.

“Man kan undre sig over, at man ikke har anskaffet sig sonarudstyr til de nye helikoptere. Så havde man undgået, at det var en lystfisker, der skulle finde en ubåd så tæt på de danske kyster,” siger han.

Og Thomas Blum? Han glæder sig bare inderligt over, at ubåden nåede ned under hans lodder.

“Jeg synes, at det både fascinerende og lidt skræmmende, at vi har haft en ubåd sejlende lige under os. Havde den været tre meter højere oppe, kunne den have fået fat i lodderne. Var det sket, kunne den have hevet båden ned, for så stærke er de liner,” siger han.

Thomas Blum er 32 år, gulvlægger og en passioneret trollingfisker. Foto: Privatfoto
Thomas Blum er 32 år, gulvlægger og en passioneret trollingfisker. Foto: Privatfoto