spot_img

Politikere: Flotation ikke del af forhandlinger om nye helikoptere

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Forsvaret gjorde ikke politikerne i Folketingets Forsvarsudvalg opmærksomme på, at de nye Seahawk helikoptere ikke kan leve op til civile lovkrav, selv om helikopterne skal flyve redningsberedskab i Nordatlanten og ofte have civile passagerer om bord.

Emnet stod slet ikke på dagsordenen. I Folketingets Forsvarsudvalg blev der i 2011 og 2012 diskuteret ombygning af Forsvarets inspektionsfartøjer og monteringen af en fastholdelseskrog på undersiden af helikopterne, hvis valget af Danmarks nye skibsbaserede helikopter skulle ende med at blive den amerikanske Seahawk.

Derimod var det aldrig et emne under forhandlingerne, at netop Seahawken ikke lever op til den civile lovgivning, fordi den ikke har det såkaldte flotation system – en slags maritim airbag, der puster sig op og holder helikopteren flydende, såfremt den er nødsaget til at lande på vand.

At Forsvaret ikke gjorde opmærksom på netop dette forhold undrer nogle af de politikere, der var med til at træffe beslutning om at vælge Lockheed Martins Seahawk frem for Agusta Westlands Wildcat.

»Det var ikke noget, som vi diskuterede. Og det overrasker mig, særligt fordi den skal flyve med civile passagerer. Jeg mener, at det er meget problematisk. For havde vi vidst det, kunne vi have spurgt ind til det,« siger SF’s forsvars- og udenrigspolitiske ordfører, Holger K. Nielsen.

Samme holdning deler socialdemokraternes Bjarne Laustsen, som var partiets forsvarsordfører under forhandlingerne om købet af en ny skibsbaseret helikopter.

»Jeg kan sige med 99 pct. sikkerhed, at Seahawkens manglende evne til at flyde ikke var et spørgsmål, der var oppe at vende. Hvis nogen havde gjort os opmærksom på det, havde vi selvfølgelig boret mere i det,« siger Bjarne Laustsen.

Dansk Folkepartis Marie Krarup mener heller ikke, at der blev diskuteret flotation under forhandlingerne. I Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse fortæller orlogskaptajn Claus Buur, at Forsvaret generelt aldrig oplyser om civil lovgivning, som Forsvaret ikke lever op til.

»Nej, for det er et underliggende grundparameter, som ikke kun gør sig gældende for det her projekt. Vi har ikke specifikt gjort opmærksom på de civile regler, som vi ikke opfylder. Vi kigger på den militære opgaveløsning og de militære standarder, som helikopterne er bygget efter.«

OLFI og Jyllands-Posten har bedt om et interview med forsvarsminister Claus Hjorth Frederiksen (V) og i en mail stillet ham syv konkrete spørgsmål. Det har imidlertid ikke været muligt at interviewe forsvarsministeren, som i stedet har sendt et citat i en mail, som ikke svarer på nogen af de stillede spørgsmål.

OLFI og Jyllands-Posten har tillige stillet otte konkrete spørgsmål til forsvarschef Peter Bartram, som imidlertid ikke ønsker at stille op til interview. Ligesom forsvarsministeren har han sendt en kortfattet mail, som ikke besvarer et eneste af de stillede spørgsmål.

Andre læste også

Forsvarsministeriet har udviklet sig til det rene Ebberød Bank

Abonnement
KOMMENTAR: Forsvarsministeriets Personalestyrelse har lige brugt 13 mio. kr. på en hvervekampagne, som har til formål at tiltrække nye og fastholde nuværende medarbejdere på hele Forsvarsministeriets område. Samtidig er der indført ansættelsesstop og pålagt besparelser for et trecifret millionbeløb på tværs af Forsvarsministeriets område. Husker du historien om Ebberød Bank?...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

1 kommentar

guest
1 Kommentar
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Svend-Erik Hansen
Læser
Svend-Erik Hansen
11. december 2016 16:21

Det er fjollet at klandre forsvaret for at deres udstyr ikke lever op til civil lovgivning. Det gør det så nemt for forsvaret at sige: “Det behøver det ikke, case closed”.

Det er meget bedre at holde dem fast på, at udstyret skal kunne beskytte de daglige brugere som f.eks. i eksemplet fra de norske redningshelikoptere eller den danske Lynx, der røg i vandet.