spot_img

Chefen har ingen svar på de ømtålelige spørgsmål ved køb af nye kampfly

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

INTERVIEW: Oberst Anders Rex er chef for Fighter Wing Skrydstrup, og han glæder sig over aftalen om købet af 27 nye F-35 til det danske flyvevåben. Men han ønsker ikke at svare på spørgsmål om konsekvenserne for medarbejderne og piloterne ved købet af de nye fly.

Vi sidder på en lille fliseterrasse med udsigt over airstrippen på Flyvestation Skrydstrup. Oberst Anders Rex er chef for de danske kampfly i Fighter Wing Skrydstrup, og han har hevet to blå havestole med i bilen, så interviewet kan foregå i det rette element – med udsigt til de seks F-16, som denne torsdag skal i luften. Men inden interviewet rigtigt kommer i gang, læner ERA, som obersten hedder i flyversprog, sig frem og kigger på sin telefon.

”Så kom den. Har du set det?”

Mens vi nyder solen over Sønderjylland og den øredøvende larm af F-16 take offs med fuld efterbrænder, har regeringen indgået en aftale om køb af 27 nye kampfly af typen F-35A Ligtning II Joint Strike Fighter. Og så kan vi jo lige så godt indlede interviewet der.

Hvad er din reaktion på den?

”Det er jeg rigtig, rigtig glad for – på Flyvevåbnets, Forsvarets og medarbejdernes vegne. Hos Fighter Wing Skrydstrup har vi ventet længe på en endelig afklaring, og det har selvfølgelig ulmet under overfladen, om de nye kampfly skulle placeres på Skrydstrup. Jeg forstår, at der står i aftalen, at de skal være på Skrydstrup, og det er jeg rigtig glad for.”

Hvad betyder det, at der nu kommer F-35 på Flyvestation Skrydstrup?

”At vi kan komme i gang med noget specifikt og konkret arbejde for at få implementeringen i gang. Vi ved, at selv om vi ikke er dybt involverede endnu, ligger der rigtig meget arbejde foran os. At indføre et nyt kampfly har vi ikke prøvet i 35 år, og der er sket meget siden. Så det bliver en spændende og travl tid.”

Er 27 fly nok?

”Aftalen siger 21 og så seks mere, hvis budgettet holder. Jeg håber selvfølgelig, at det holder, for med det, som jeg har kunnet læse mig til i medierne, er 27 fly nok det, der som minimum er ønskeligt.

Hvad nu hvis budgettet ikke holder, og det ender på 21. Vil I så kunne det samme som i dag?

”Det ved jeg ikke,” siger Anders Rex uden at fortrække en mine.

Var chef for kontoret Program Nyt Kampfly

Tilbage i perioden fra juli 2007 til januar 2010 var Anders Rex chef for det kontor under den daværende forsvarskommando, som fik navnet Projektkontor Nyt Kampfly (PNK). Det havde til opgave at komme med den militærfaglige anbefaling til politikerne om typevalg. Men kontoret blev efter tre års indledende arbejde sat på pause, fordi Forsvarskommissionen af 2008 fandt frem til, at der var langt flere flyvetimer tilbage i de resterende danske F-16 fly end først antaget.

Først i 2013 genåbnede kontoret som Nyt Kampfly Program under Forsvarsministeriet med en ny besætning, og da var Anders Rex for længst vendt tilbage til Fighter Wing. Som chef for kampflyene og øverst ansvarlig for ”det første” kampflykontor har han en større viden om både kandidaterne og købet af nye kampfly end de fleste. Men det er en viden, som han ikke deler med offentligheden, og han understreger flere gange, at han ikke har været en del af den endelige proces og derfor slet ikke har kendskab nok til at udtale sig konkret om konkurrencen.

Hvad kommer der til at ske nu – ud over, at der skal skrives en kontrakt?

”Jeg tror, at der nu bliver lavet en implementeringsorganisation. Jeg forventer også, at vi bliver en del af den, fordi vi her på Fighter Wing Skrydstrup har mange dygtige og engagerede medarbejdere, som er blandt dem i Danmark, der ved mest om kampfly. Så det er naturligt, at mange af os vil blive involveret i implementeringen. Jeg ved, at de første fly bliver placeret på Luke Airbase i Arizona, hvor de skal være træningsfly. Hvis de kommer i 2020, vil jeg tro, at de første piloter skal begynde træningen der. Lidt før det kunne jeg forestille mig, at de første teknikere skal begynde uddannelsen. Så mon ikke vi ser de første Joint Strike Fighters i Danmark i 2021? Det vil jeg da i hvert fald håbe.”

Ønsker ikke at svare på spørgsmål om konsekvenserne

Hvor lang tid tager det at implementere et nyt kampfly?

”Jeg tror, at det tager den tid, som man har til rådighed. Men med den tid, som vi har, tror jeg, at vi har travlt.”

Ifølge rapporten fra ministeriet vil alene det at gå fra 28 til 27 fly betyder en markant øget belastning på personellet i form af arbejdstid og udsendelser. Hvor alvorligt er det?

”Det har jeg ingen kommentar til, for jeg har ikke været involveret i arbejdet og kender derfor ikke forudsætningerne godt nok,” siger Anders Rex.

Gennem den seneste måned har der været en livlig debat om de analyser, som fra Forsvarsministeriets side ligger til grund for valget af F-35 og for dimensioneringen på 27 fly. OLFI ville gerne have hørt Anders Rex vurdering af materialet, men det ønsker han ikke at deltage i.

Andre læste også

Sådan styrker vi effektivt Hjemmeværnet uden at bruge milliarder

BLOG. Hjemmeværnet er ofte blevet overset i diskussionerne om styrkelsen af Forsvaret og har heller ikke fyldt meget i den offentlige samtale om det nye forsvarsforlig. Niels Klingenberg Vistisen præsenterer her en række konkrete forslag til, hvordan Hjemmeværnet hurtigt og effektivt kan styrkes uden milliardinvesteringer. Jeg har ad flere omgange...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

guest
0 Kommentarer
Feedback
Læs alle kommentarer