spot_img

Boeing: Vi deltager i konkurrencen med to fly

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Danmark kan frit vælge at købe Boeings Super Hornet med et eller to sæder, og alt forarbejdet er færdiggjort til begge fly. Dermed er der reelt set fire fly i den danske konkurrence, hvoraf Boeing stiller med de to.

Det har været velkendt længe, at der er tre fly tilbage i kampen om at blive Danmarks næste kampfly. Det drejer sig om LockheedMartins F-35, Airbus’ Eurofighter Typhoon og Boeings F/A-18-F Super Hornet. Bid her mærke i bogstavet F efter tallet 18. Det indikerer, at skulle valget falde på Super Hornet, bliver det F-versionen, som er en udgave med to sæder.

Det faktum har, siden kampfly-konkurrencen blev genåbnet i 2013, været en vigtig årsag til, at mange har dømt Boeings Super Hornet ude. Omkostningerne ville simpelthen blive for tunge, fordi Forsvaret skulle bruge dobbelt så meget mandskab til at flyve Super Hornet. Men i et interview med Olfi afliver vice president Tom Bell fra Global Sales & Marketing i Boeing Defense, Space & Security den myte.

”Til Danmarks flyvevåben kan vi producere alle fly i E-versionen (enkelt sæde), alle fly i F-versionen (to sæder), eller vi kan producere et miks af de to fly. Det giver en stor fleksibilitet for Danmark. Vi er stolte af, at det er en option, som ingen før har haft,” siger Tom Bell.

Kontor var interesseret i oplysninger om ny version

Nu kunne det lyde som et salgstrick i elvte time, få uger før regeringen fremlægger sine anbefalinger til typevalg af kampfly, men det afviser Tom Bell. Han forklarer, at Boeing i den oprindelige konkurrence blev bedt om at aflevere informationer – de såkaldte Request for Binding Information (RBI) – på Super Hornets E-version. Da kampfly-konkurrencen efter en pause på nogle år blev åbnet igen i 2013, udbad kontoret Nyt Kampfly Projekt under Forsvarsministeriet sig RBI på Super Hornets F-version – altså den med to sæder.

”Vi vendte tilbage til kontoret Nyt Kampfly Program og spurgte, om kontoret kun ville have informationer om F-versionen. Svaret var, at de havde alle de informationer, som de havde behov for omkring E-modellen fra den sidste konkurrence, men gerne ville forstå mulighederne med F-versionen,” siger Tom Bell (Læs note i bunden).

De oprindelige informationer gælder stadig

Han er i disse dage i København for at lancere en national informationskampagne rettet mod den danske befolkning om Danmarks køb af nye kampfly. Olfi møder ham på Hotel Marriott i Københavns Havn, og her understreger Tom Bell, at den nye RBI er en opdatering af den eksisterende, og at informationer fra den første omgang stadig er valide.

”Den nye RBI er ifølge dokumenterne et tillæg til den eksisterende RBI. Vi svarer naturligvis alene på kontorets forespørgsler, og i anden omgang var de udelukkende rettet mod F-versionen. På den baggrund vil vi ikke blive overraskede, hvis Danmark vælger E, F eller et miks af begge,” siger Tom Bell.

Det har i dag ikke været muligt for Olfi at indhente en kommentar fra Nyt Kampfly Projekt under Forsvarsministeriet.

RETTELSE 14/04/2016: Olfi citerede i første version af denne artikel Tom Bell for at sige: “Vi deltager i konkurrencen med begge fly”. Boeing har gjort Olfi opmærksom på, at ordene i interviewet faldt, som følger:

Olfi: Does that mean, that you are in the competition with both models?

Tom Bell: “We will sell Denmark, what ever they want.”

Du kan læse udskriften af Olfis interview med Tom Bell omhandlende Super Hornets E og F version her.

Tom Bell er vice president i Global Sales & Marketing under Boeing Defense, Space & Security og besøger Danmark i forbindelse med lanceringen af en storstilet informationskapagne. Foto: Ernstved
Tom Bell er vice president i Global Sales & Marketing under Boeing Defense, Space & Security og besøger Danmark i forbindelse med lanceringen af en storstilet informationskapagne. Foto: Ernstved

Andre læste også

Forsvarsministeriet har udviklet sig til det rene Ebberød Bank

Abonnement
KOMMENTAR: Forsvarsministeriets Personalestyrelse har lige brugt 13 mio. kr. på en hvervekampagne, som har til formål at tiltrække nye og fastholde nuværende medarbejdere på hele Forsvarsministeriets område. Samtidig er der indført ansættelsesstop og pålagt besparelser for et trecifret millionbeløb på tværs af Forsvarsministeriets område. Husker du historien om Ebberød Bank?...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

2 KOMMENTARER

guest
2 Kommentarer
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Henrik B. Andersen
Læser
Henrik B. Andersen
7. april 2016 22:13

Okay, det ændre mit syn på Super Hornet, hvis den deltager i enkelt sæde versionen.
Så har den måske en chance alligevel for at vinde konkurrencen over F-35 (der ikke evner at tilbagevise den shitstorm, der har kørt de sidste 6-12 måneder).

Eurofighter dømmer jeg fortsat ude, forbi den dumper på især air-to-ground og multirole generelt, for slet ikke at tale om Danmark strategiske forsvarsinterresser. Jeg ser kun F-18 eller F-35 som sandsynlig vinder i kampflykonkurrencen

Martin Schnakenburg
Læser
Martin Schnakenburg
8. april 2016 12:36

Af dem der er tilbage, ser jeg kun F/18 som et reelt bud.
F-35 har været ude of sagt at den ikke længere kan ses som multi-role/fighter… Den er en bomber, og det er for specialiseret til DK pt.