spot_img

”Det er ikke vores projekt”

Debatindlæg

Debatindlægget er udtryk for skribentens egne holdninger.

Italienerne ville helst koncentrere sig om at flyve Eurofighter Typhoon i luft-til-luft, men er ved at udvikle flyet som swing role for at hjælpe industrien med at sælge flyet. En af de potentielle kunder er Flyvevåbnet i Danmark.

Gæsterne fra pressen skal ikke være i tvivl. De italienske Eurofighter Typhoons deltager ikke i Exercise Red Flag 16-2 over Nevadas ørken for at øve luft-til-jord angreb.

Det har chefen allerede slået fast flere gange, og mens vi står foran et af de italienske fly på Nellis Airforce Base i udkanten af Las Vegas, afbryder Public Information Officer Davide Tortora sin chef.

”Vi kan ikke spekulere på problemerne med luft-til-jord, for det er ikke vores projekt,” siger han og slår ud med armene.

Hvis nogen i pressen skulle have været i tvivl om, hvorvidt italienerne overhovedet ville fortælle om eller erkende, at der er problemer med netop luft-til-jord kapaciteten, får informationsofficeren i hvert fald neglet tvivlen til jorden. Og det virker overraskende, da Eurofighter netop har inviteret pressen til USA for at se Eurofighterne i aktion.

Gør det for at hjælpe industrien med salget

Mødet med pressen foregår i en afslappet atmosfære. Det italienske detachement består af små 200 personer, som primært arbejder ud fra en bygning midt på Nellis Airforce Base. På to stole uden for sidder to piloter med solbriller og nyder solen, mens der inden for ofte er kø ved den medbragte espresso-maskine. Den kører på højtryk og brygger dampende varm og temmelig stærk italiensk kaffe, som bliver serveret i små plast-espressokopper.

Oberst Marco Bertoli af leder af det italienske detachement under Exercise Red Flag 16-2 på Nellis Airforce Base uden for Las Vegas. Foto: Ernstved
Oberst Marco Bertoli af leder af det italienske detachement under Exercise Red Flag 16-2 på Nellis Airforce Base uden for Las Vegas. Foto: Ernstved

Efter en briefing med et hold piloter kommer Marco Bertoli slentrende ud af bygningen for at hilse på. Han er pilot, oberst og chef for det italienske detachement på Nellis Airforce Base – og er udover sin flyverdragt iført et bredt og imødekommende smil, solbriller og en udpræget italiensk accent, når han taler engelsk. Selv om gæsterne fra pressen primært interesserer sig for Eurofighterens evner inden for luft-til-jord, forsøger chefen ikke at skjule noget.

”Jeg vil gerne være helt klar her: Vores primære rolle under Red Flag er øve luft-til-luft. Vi flyver en fighter, som søger luftherredømmet, og derfor vil vi gerne træne vores piloter i luft-til-luft,” siger Marco Bertoli.

Han pakker ikke tingene ind, men forklarer hudløst ærligt, hvorfor de italienske Eurofightere overhovedet er i gang med at opbygge swing role kapacitet, som gør det muligt både at agere i luft-til-luft og luft-til-jord på samme flyvning:

”Vi gør det af den primære årsag, at vi ønsker at hjælpe industrien med at sælge Eurofighteren, så den bliver et bedre produkt på eksportmarkedet. Men i det italienske luftvåben føler vi ikke nødvendigheden af at have det som en swing role. Det er fordi, at vi allerede har AMX og Tornadoer, som flyver luft-til-jord. Derudover er vi i gang med at anskaffe F-35 Joint Strike Fighter, og det kommer til at være vores primære angrebsfly,” forklarer Marco Bertoli.

Henter piloter med erfaring fra AMX

I alt otte italienske Eurofightere deltager i Red Flag, og heraf er tre af dem konfigureret som swing role, hvor de både kan agere forsvar i luft-til-luft og angreb i luft-til-jord. Flere af piloterne er blevet omskolet fra AMX, og det gør opbygningen af den nye kapacitet lettere, forklare Marco Bertoli.

Oberst Marco Bertoli er chef for det italienske Eurofighter detachement under Exercise Red Flag 16-2 i Nevada, og han pakker ingenting ind i sin snak med pressen. Foto. Ernstved
Oberst Marco Bertoli er chef for det italienske Eurofighter detachement under Exercise Red Flag 16-2 i Nevada, og han pakker ingenting ind i sin snak med pressen. Foto. Ernstved

”Fordi vi ikke udvikler luft-til-jord til det italienske luftvåben, er det kun en lille gruppe piloter, som flyver swing role. Vi har hentet nogle af dem fra AMX-flyet, så vi kan bruge deres erfaringer fra luft-til-jord. Det har hjulpet os meget i opbyggelsen af denne lille kapacitet. Det sker til et miljø med et meget lavt trusselsniveau, så vi er kun lige gået i gang med opbygningen,” siger han lidt senere under en briefing inden døre.

Hvornår vil I være klar til at flyve en fuldt integreret swing role med Eurofighter Typhoon?

”Vi træner vores piloter og ser, om alt fungerer, men vi har ikke nogen specifik dato for, hvornår vi kan bruge Eurofighter i en fuld udbygget swing role,” siger Marco Bertoli.

Læs også: Eurofighter slås med fortiden

OLFI var inviteret til Nevada for at se italienske Eurofighter Typhoons af producenten Airbus.

En italiensk Eurofighter Typhoon taxier ud til starbanen på Nellis Airforce Base for at deltage i Exercise red Flag 16-2 over Nevadas ørken. Foto: Ernstved
En italiensk Eurofighter Typhoon taxier ud til starbanen på Nellis Airforce Base for at deltage i Exercise red Flag 16-2 over Nevadas ørken. Foto: Ernstved

Andre læste også

Forsvarsministeriet har udviklet sig til det rene Ebberød Bank

Abonnement
KOMMENTAR: Forsvarsministeriets Personalestyrelse har lige brugt 13 mio. kr. på en hvervekampagne, som har til formål at tiltrække nye og fastholde nuværende medarbejdere på hele Forsvarsministeriets område. Samtidig er der indført ansættelsesstop og pålagt besparelser for et trecifret millionbeløb på tværs af Forsvarsministeriets område. Husker du historien om Ebberød Bank?...

 

Alle er velkomne til at kommentere, men kommentarer bliver først offentliggjort efter redaktionens godkendelse. Kommentarer uden kommentatorens fulde navn vil blive slettet.

Kommentér artiklen ...

 

 

1 kommentar

guest
1 Kommentar
Flest upvoted
Nyeste Ældste
Feedback
Læs alle kommentarer
Henrik B. Andersen
Læser
Henrik B. Andersen
12. marts 2016 17:43

Vi må sige rigtig mange gange tak til italienerne for at være hudløst ærlige. Værdigfuld viden inden politikerne skal vælge flytype.